Hej.

Äger ett sluttningshus från 78 där grundmuren delvis är ovan mark. Tänka utföra lite underhållsarbete och funderar över materialval.. Har lossnat lite flagor. Blir inte riktigt klok när jag googlar/söker.
Är enligt ritning putsad med "Slätputs med rent cementbruk I BL. 1:3". Lättbetong innanför.
Vilket bruk ska jag använda för lagningar upp till 10mm? Kan ni rekommendera produkt?

Ska försöka lägga in bild senare.

På din beskrivning ser det ut som cementbruk A, man ska dock alltid laga med svagare än det som sitter och då de körde 1 cement och 3 sand så kanske det blir bättre att du gör ett cementbruk b som är 1/5 istället.
Då det är lättbetonggrund är det lite kinkigt med vilket bruk då de ska inte inhålla kalk som t.ex putsbruk-b som man brukar putsa och laga vanliga socklar.
Det finns också produkter som är lågalkaliska som är okej att använda men jag vet faktiskt som inte om de finns i starka nog varianter för att vara på något så utsatt som en sockel.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
På din beskrivning ser det ut som cementbruk A, man ska dock alltid laga med svagare än det som sitter och då de körde 1 cement och 3 sand så kanske det blir bättre att du gör ett cementbruk b som är 1/5 istället.
Då det är lättbetonggrund är det lite kinkigt med vilket bruk då de ska inte inhålla kalk som t.ex putsbruk-b som man brukar putsa och laga vanliga socklar.
Det finns också produkter som är lågalkaliska som är okej att använda men jag vet faktiskt som inte om de finns i starka nog varianter för att vara på något så utsatt som en sockel.
Jo det är ju putsade lättbetongblock. Har jag förstått det rätt att jag köper cementbruk A och tillsätter 5 delar sand för varje del cementbruk? Är helt novis på detta som du märker. Putsningen känner jag mig dock säkrare.

Är Finjas cementbruk A något att ha?

Det är cement + 5 delar sand för att få till ett bruk som är svagare än det de putsade från början.
Cementbruk A är cement + sand färdigblandad, det bör gå att använda också då jag tror de blandar 1+ 4 för att få ihop den.

L Lerstenstegel skrev:
Det är cement + 5 delar sand för att få till ett bruk som är svagare än det de putsade från början.
Cementbruk A är cement + sand färdigblandad, det bör gå att använda också då jag tror de blandar 1+ 4 för att få ihop den.
Fick svar från en säljare på optimera som tagit direktkontakt med Finja.

Ska visst gå fint att använda Finjas Cementbruk A.

Bifogar utlovade bilder (värsta stället på grunden)

En hand håller ett stycke cementbruk A från Finja för att visa konsistensen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad grund med sprickor och avflagad puts, behov av reparation.
Skapa konto
Sprickor i grundens puts vid husfasadens spröjsade del, intill grus och vegetation.
Skapa konto

På den understa bilden är där en bubbla under färgen precis vid sprickan?
Svårt med bilder men det ser lite plastigt ut hur det har släppt. Om du inte vet vilken färg kan du prova dra med en nyckel/skruvmejsel eller liknande, blir det ett svagt vitt sträck så är det plast.
Är du ändå osäker kan du ta loss en bit och sätta eld på den. Brinner biten har du ett extra problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.