Så var det dags att underhålla bänkskivan. Den var nymonterat när vi köpte huset för 5 månader sedan och jag har inte gjort något med den än. Tänkte slippapper och sen olja. Några frågor innan jag sätter igång:
Diskho
Diskhon överlappar bänkskivan några cm. På vissa platser är det ett litet glapp mellan diskhon och bänkskivan och där har jag sett att smuts och vatten kan ta sig in. Borde jag ta bort diskhon innan slipning för att komma åt detta glappet? Det är en fog som är lagt mellan diskhon och bänkskivan längre in. Borde jag när jag är klar även lägga en fog längre ut för att förhindra att vatten och smuts tar sig in i glappet?
Induktionshäll
Lite samma här som med diskhon. Borde jag lyfta bort den för att komma åt under? Och är det en bra eller dålig idé att täta mellanrummet mellan hällen och bänkskivan med en fog när jag är klar?
Fog mot kakel
Vad gör jag med fogen mellan bänkskivan och kakel? Ska den få ligga kvar också slipar jag så bra det går runt eller ska jag ta bort den och lägga ny när jag är klar? Kommer den att bli missfärgat av oljan om den ligger kvar?