Halloj!

Har fått överta en äldre elektrisk vedklyv som fungerar galant. Vill nu ge den lite kärlek så att den fortsätter klyva trä med samma entusiasm som hittills.

Tänker att jag ska fylla på hydralolja? Gör jag det där jag markerat i bilden nedan? Vilken hydralolja ska jag köpa, är det viktigt att det blir rätt olja?

Bör pistongen smörjas (😏) på något sätt? Nåt mer jag kan göra?

Här bild på skönheten: Hydraulisk vedklyv med orange tanklock och slangar, placerad på marken med små hjul för förflyttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Freestyler
C Coolek skrev:
Halloj!

Har fått överta en äldre elektrisk vedklyv som fungerar galant. Vill nu ge den lite kärlek så att den fortsätter klyva trä med samma entusiasm som hittills.

Tänker att jag ska fylla på hydralolja? Gör jag det där jag markerat i bilden nedan? Vilken hydralolja ska jag köpa, är det viktigt att det blir rätt olja?

Bör pistongen smörjas (😏) på något sätt? Nåt mer jag kan göra?

Här bild på skönheten: [bild]
Vad kul🙂Ja, det du har markerat är behållaren för hydraulolja. Det finns nog en sticka i locket om du skruvar av det så du kan kolla nivån. Funkar den och klyver med bra kraft så är det väl bara att tuta och köra😉Peta bort lite bös i glidspår och gör rent bara tänker jag.Kolla så att det är tätt i kopplingar och slangar. "pistongen" behöver inte smörjas. 💪🤓

• Gilla
Coolek
  • Laddar…
C
Ser ut som att det läcker lite med tanke på att det verkar vara lite kladd här och där.
Men det är inget jag skulle göra nåt åt så länge det inte blir ett reellt problem. Är ju bra för rostskyddet 😀

• Gilla
Coolek och 1 till
  • Laddar…
galento
Har Agrol SHS 32 i klyven här men det blev det för att jag har samma olja i
traktorkranens hydraulsystem.

• Gilla
Coolek
  • Laddar…
Låter bra! Ska borsta av den lite då!

• Gilla
Freestyler
  • Laddar…
C
Det är ju ingen extrem tillämpning på något sätt så oljevalet lär inte vara kritiskt.
Välj nån standard hydraulolja för utomhusbruk.

Själv har jag handlat OKQ8:s produkter på Swedol, de har ett bra sortiment på hyllan till bra pris. Lönar sig att köpa där det säljs större förpackningar. För oljor överhuvudtaget gäller lite regeln att för 2 x priset får du 5 x mer olja.

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.