Har kommit vidare i min dränering som jag hade några funderingar kring i lördags.

Dock så har jag stött på ett moment som kräver lite eftertanke. Sista fjärdedelen av källaren verkar ha varit tidigare krypgrund som man grävt ut inifrån och gjutit en klack. Klacken verkar dock ej gå in allt för djupt vilket uppenbarade sig vid grävningen då jag ej kunde hitta nederkant av väggen i samma nivå som övriga huset. Cirka 1.5 meter hade då redan "urholkats" genom grävningen så där kände jag mig tvingad att undergjuta vilket nu är gjort.

Frågan är nu och jag bör undergjuta resten av väggen som har undergjutits inifrån och ersätta dom yttre klackar av jord (extremt packad morän, har fått bila bort bitar då grävmaskinen ej får grepp)? Något säger mig att det är bättre att lämna så mycket befintlig packad jord som möjligt orörd. Några synpunkter/kommentarer/råd?

• En nära bild på en grävd dräneringsdike vid en husvägg, med jord och sten synligt samt en gul slang och grönt nät som sträcker sig över diket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av dräneringsarbete vid husgrund där en kanal grävts längs husets vägg med synliga lager av jord och sten, samt en del av huset.
    Skapa konto
  • Utgrävd källarvägg med en smal dräneringsdike kantad av grå och jordig mark, inklusive trästöd vid väggen och några synliga rör.
    Skapa konto
Kan tillägga att jag har förberett för att ansluta armeringen till båda sidor om, det är mest om det är vettigt att göra det jobbet eller låta det vara.

Och så här ser undergjutningen inomhus generellt sett ut.

• Armeringsjärn som är förberedda för att anslutas ligger placerade mellan en stenig yta och en träyta.
    Skapa konto
  • Undergjutning inomhus med synlig rördragning på en vitmålad vägg, delvis täckt av damm och smuts, och ett stolsben till vänster i bild.
    Skapa konto
  • Vit putsad vägg och golv med betongunderlag inomhus där förberedelser för anslutning av armering diskuteras, några byggverktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
R r3jonwah85 skrev:
Har kommit vidare i min dränering som jag hade några funderingar kring i lördags.

Dock så har jag stött på ett moment som kräver lite eftertanke. Sista fjärdedelen av källaren verkar ha varit tidigare krypgrund som man grävt ut inifrån och gjutit en klack. Klacken verkar dock ej gå in allt för djupt vilket uppenbarade sig vid grävningen då jag ej kunde hitta nederkant av väggen i samma nivå som övriga huset. Cirka 1.5 meter hade då redan "urholkats" genom grävningen så där kände jag mig tvingad att undergjuta vilket nu är gjort.

Frågan är nu och jag bör undergjuta resten av väggen som har undergjutits inifrån och ersätta dom yttre klackar av jord (extremt packad morän, har fått bila bort bitar då grävmaskinen ej får grepp)? Något säger mig att det är bättre att lämna så mycket befintlig packad jord som möjligt orörd. Några synpunkte
Och så här ser den nya undergjutningen ut som gjordes igår utifrån.

• Ny undergjutning utomhus i en smal dike, betongkonstruerad mot en vägg med jord och sten runtom.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.