Har kommit vidare i min dränering som jag hade några funderingar kring i lördags.
Dock så har jag stött på ett moment som kräver lite eftertanke. Sista fjärdedelen av källaren verkar ha varit tidigare krypgrund som man grävt ut inifrån och gjutit en klack. Klacken verkar dock ej gå in allt för djupt vilket uppenbarade sig vid grävningen då jag ej kunde hitta nederkant av väggen i samma nivå som övriga huset. Cirka 1.5 meter hade då redan "urholkats" genom grävningen så där kände jag mig tvingad att undergjuta vilket nu är gjort.
Frågan är nu och jag bör undergjuta resten av väggen som har undergjutits inifrån och ersätta dom yttre klackar av jord (extremt packad morän, har fått bila bort bitar då grävmaskinen ej får grepp)? Något säger mig att det är bättre att lämna så mycket befintlig packad jord som möjligt orörd. Några synpunkter/kommentarer/råd?
Dock så har jag stött på ett moment som kräver lite eftertanke. Sista fjärdedelen av källaren verkar ha varit tidigare krypgrund som man grävt ut inifrån och gjutit en klack. Klacken verkar dock ej gå in allt för djupt vilket uppenbarade sig vid grävningen då jag ej kunde hitta nederkant av väggen i samma nivå som övriga huset. Cirka 1.5 meter hade då redan "urholkats" genom grävningen så där kände jag mig tvingad att undergjuta vilket nu är gjort.
Frågan är nu och jag bör undergjuta resten av väggen som har undergjutits inifrån och ersätta dom yttre klackar av jord (extremt packad morän, har fått bila bort bitar då grävmaskinen ej får grepp)? Något säger mig att det är bättre att lämna så mycket befintlig packad jord som möjligt orörd. Några synpunkter/kommentarer/råd?
Kan tillägga att jag har förberett för att ansluta armeringen till båda sidor om, det är mest om det är vettigt att göra det jobbet eller låta det vara.
Och så här ser undergjutningen inomhus generellt sett ut.
Och så här ser undergjutningen inomhus generellt sett ut.
Redigerat:
Och så här ser den nya undergjutningen ut som gjordes igår utifrån.R r3jonwah85 skrev:Har kommit vidare i min dränering som jag hade några funderingar kring i lördags.
Frågan är nu och jag bör undergjuta resten av väggen som har undergjutits inifrån och ersätta dom yttre klackar av jord (extremt packad morän, har fått bila bort bitar då grävmaskinen ej får grepp)? Något säger mig att det är bättre att lämna så mycket befintlig packad jord som möjligt orörd. Några synpunkte
Klicka här för att svara