Jag är trött på gunk som fastnar på mina fräsar och överväger att skaffa en ultraljudstvätt för rengöring av småsaker. Det vore trevligt att få plats med åtminstone sågklingor också. Är det någonting speciellt man borde tänka på? Någon som ultraljudstvättar sina verktyg och har några tips?

Blir inte rost ett problem ifall man kör klingor och fräsar i en ultraljudstvätt?

Rost blir väl bara ett problem om man låter verktygen ligga tillsammans med vatten ett tag. När jag tvättar klingor, hyvelstål mm så sprayar jag först på hartslösare och låter det ligga ett tag, olika beroende på hur smutsigt det är. Sedan tvättar jag med tandborste och sköljer under rinnande varmt vatten. Är verktyget svårtorkat så sköljer jag efter med lite t-sprit eller aceton för att tvätta bort vattnet. Jag har också hört varianten att man torkar verktyget i ugnen. Det viktiga är att få det torrt så fort som möjligt och sedan eventuellt smörja på lite kameliaolja eller vad man nu har att tillgå. (Sågklingor har jag nog aldrig smort in efter tvätt, däremot hyvelstål och fräsar. Att skölja i vatten är inte så brutalt som det låter, även hartslösaren är ju vattenbaserad så då hade det varit kört redan där.

Ultraljudstvätt är säkert ingen dum ide, men prova med hartslösare först, eller varför inte i kombination.

När det gäller ultraljudstvättar så var det många år sedan jag använde sådana. Men när jag jobbade på lab så använde vi dessa för att rengöra kanyler och liknande. MEN man lägger inte prylen direkt i badet. Den läggs i ett lämpligt kärl (glasbägare använde vi då) som innehåller lämpligt lösningsmedel (oftast aceton i mitt fall) för det som skall rengöras. Ljudvågorna fortplantas ju genom kärlet och in i vätskan som prylen ligger i.

Om det är rätt vet jag inte men skulle jag rengöra ett frässtål så hade jag lagt det i en liten plåtburk och hällt på hartslösare. Sedan hade jag ställt ned burken i ultraljudsbadet.

Jag har kört mina frässtål direkt i vatten med lite yes i en liten ultrljudstvätt. Resultatet blev riktigt bra. Jag torkade stålen med papper efter och har inte haft problem med rost.

Själv använder jag tryckluft till att torka allehanda saker med efter att jag . Tex klingor. fräs stål

Pär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.