R Robert-san01 skrev:
Då skulle jag åka och känna på Stihlen. Kompisen som bygger mtb stigar brukar ha sin i ryggsäcken. Tror inte det finns smidigare än den som har riktigt handtag.
Jag har också haft till uppgift att fixa mtb spår, då var 335an perfekt.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Inte en chans att jag skulle såga bort grenar på stammen innan jag sågat loss stammen från rotvältan ifall trädet skulle slå upp igen.
1. Kontrollera att inget annat träd ligger under vindfället, en liten björk kan vara livsfarlig.
2. Såga loss stammen från rotvältan, vilken ofta går tillbaka om det inte är fruset.
3. Kvista.
4. Aptera.

Ser ingen vits med två sågar för vindfällen, däremot för gallring kan en lättare såg vara bra att ha.
Men slyet måste bort om jag ska kliva ett steg bakåt, och släpa 550 XP är för att ta 50mm skrutt är inte säkert.

Redigerat:
Ett tips från manualen
Illustration av en ikon med förbudsskylt runt en person som sågar i en gren de sitter på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Det är ytterst sällan en rotvälta är så stor att den kan lyfta en hel trädstam. Stammen har ju enormt lång hävarm där den ligger så det skulle krävas många ton jord och sten i rotvältan för att lyfta allt det med bara en eller två meters hävarm. Enkel mekanik med två hävarmar.

Jag är inget proffs på skogshuggeri men jag har ju huggit en del för husbehov och jag kvistar nästan alltid vindfällen förrän jag kapar loss dem. Då ser man vilka spänningar som finns i stammen och de flesta spänningarna löser faktiskt ut när man kvistar. Sedan kan man tryggt ställa sig på säkra sidan och kapa loss rotvältan på lämpligt vis....... utom ibland när i alla fall jag föredrar att säkra så den inte kan falla över mig.

Personligen skulle jag inte våga gå i närheten av en arboristsåg som är igång........ det känns på tok för okontrollerat.

Eftersom du vill ha en lätt motorsåg att kvista med så gissar jag att du också har ryggproblem. I vinter har jag kvistat allt (omkring 30 vindfällen) med yxa. Det är snällare mot ryggen än att kvista med min 50 kubiks motorsåg. Går nästan lika snabbt. I svår terräng kan det faktiskt ibland gå lika snabbt som med motorsåg.

Fast nu ligger huggandet på is några dagar. Jag föll ned i översnöade gropar i hålstret till midjan en gång och till axlarna två gånger då jag drog ut vinschvajern för att dra ut en stam och knäet tog illa vid sig.

• Gilla
PNO och 1 till
  • Laddar…
Att kvista innan man kapar ett vidfälle är en bra idé! Men helt riktigt måste man passa sig för småträd under och grenar i spänn.
Jag har använt en liten stihl för kvistning men sedan jag tog motorsågskort och fick lära mig ett bra sätt att kvista ser jag ingen större anledning att använda den.
Jag tyckte det var svårt att få till momenten först, men tillslut kändes det väldigt naturligt.

• Gilla
leijo och 1 till
  • Laddar…
Just det, eftersom det är verktygsforumet så är givetvis min rekommendation att köpa en skördare (-;

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
P
K kristofo skrev:
Just det, eftersom det är verktygsforumet så är givetvis min rekommendation att köpa en skördare (-;
Haha been there Done that :crysmile: dock en äldre maskin men man slipper dedär med att bli svett :rolleyes::poop:

R
H heimlaga skrev:
Det är ytterst sällan en rotvälta är så stor att den kan lyfta en hel trädstam. Stammen har ju enormt lång hävarm där den ligger så det skulle krävas många ton jord och sten i rotvältan för att lyfta allt det med bara en eller två meters hävarm. Enkel mekanik med två hävarmar.

Jag är inget proffs på skogshuggeri men jag har ju huggit en del för husbehov och jag kvistar nästan alltid vindfällen förrän jag kapar loss dem. Då ser man vilka spänningar som finns i stammen och de flesta spänningarna löser faktiskt ut när man kvistar. Sedan kan man tryggt ställa sig på säkra sidan och kapa loss rotvältan på lämpligt vis....... utom ibland när i alla fall jag föredrar att säkra så den inte kan falla över mig.

Personligen skulle jag inte våga gå i närheten av en arboristsåg som är igång........ det känns på tok för okontrollerat.

Eftersom du vill ha en lätt motorsåg att kvista med så gissar jag att du också har ryggproblem. I vinter har jag kvistat allt (omkring 30 vindfällen) med yxa. Det är snällare mot ryggen än att kvista med min 50 kubiks motorsåg. Går nästan lika snabbt. I svår terräng kan det faktiskt ibland gå lika snabbt som med motorsåg.

Fast nu ligger huggandet på is några dagar. Jag föll ned i översnöade gropar i hålstret till midjan en gång och till axlarna två gånger då jag drog ut vinschvajern för att dra ut en stam och knäet tog illa vid sig.
Har huggt upp både efter Gudrun och Per, nästan alla rotvältorna gick tillbaka efter rotstocken var avsågad. De som inte gick tillbaka räckte det att sparka på så flög de igen. Blir väl lite annorlunda där uppe i norr om det är fruset i backen.

Tokslut Tokslut skrev:
Kan kan varmt rekommendera Stihls småsågar, har själv två st pga. dålig rygg. Fantastiskt lätta och smidiga

[länk]

[bild]
De såg jättesmidiga ut

Tokslut Tokslut skrev:
Kan kan varmt rekommendera Stihls småsågar, har själv två st pga. dålig rygg. Fantastiskt lätta och smidiga

[länk]

[bild]
Topphandsågar brukar man bli avrådd från om man inte är proffs och arborist. Är det bara försäljningsnack?

R Robert-san01 skrev:
Topphandsågar brukar man bli avrådd från om man inte är proffs och arborist. Är det bara försäljningsnack?
för mig är det lätt såg eller ingen såg, så inget val för mig. Men de är väl vingligare med en hand ist. för två

Tokslut Tokslut skrev:
för mig är det lätt såg eller ingen såg, så inget val för mig. Men de är väl vingligare med en hand ist. för två
Stihls lilla vanliga var jag sugen på. Den tror jag är i samma viktklass som dina.

Tokslut Tokslut skrev:
ja nästan, 0.6kg skillnad

[länk]
Det var 193an jag tittade på då, den väger 3,6. 201T ser ut att väga 3,7.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.