Byggahus.se
Attitudeswe
Blir med elbil om 1mån då andrabilen kastat in handduken. Frågan är vilken laddbox man skall ha (om någon)

Förutsättningar:
* Bil kan ladda med 11kw 3fas (dvs 16a?)
* Hus säkrat med 25a och får ej säkras upp av nätägaren
* huset drar max 8kwh/h en vintermånad i snitt men antar att det i sekundlånga perioder kan dra mer. Ingen strömkännare på värmeproduktionen finns.
* Undercental i garaget har 25a 3fas. Från inkommande el är det ungefär lika långt som från undercentralen till där jag vill ha laddaren, så strömkännarna kanske vill att man tar kabel från elskåpet? Eller är strömkännare trådlösa till laddarna? Funderar på en tibber pulse p1 som jag via api kan använda som strömkännare med 10sekunder delay...
* Bilen kommer rulla max 12mil/dygn och har 64kwh batteri så behöver bara laddas varannan dag - men vill kunna förklimatisera så kommer nog koppla in den varje natt.

önskemål:
* Vill kunna ladda med 11kw peak men också med lägre effekt då varje kwh/h peak per månad kostar 35kr hos nätägaren. Dvs sparar 200kr/ mån på att långsamladda med 3.7kw.
* Vill med ett api kunna berätta för laddaren hur mycket den får ge bilen just nu och kunna justera detta värde var 5e minut. Gärna med en lägsta effekt på 3.7kw. Jag har timrörligt och vill kunna ladda när det är billigt.
* Vill gärna att laddaren är kapabel att hantera V2G även om bilen jag hyr i 12 mån ej har denna finess
* Vill gärna med api kunna läsa bilens laddstatus och hur mycket el som skickats in i den.
* Vill att elektrikern skall lägga så lite tid som möjligt. Dvs wifi api och trådlösa strömkännare om detta finns.

Frågor:
* Genererar laddboxen nån värme? Den omvandlar ju inte elen på nått sätt så det borde den ju inte göra?Kan man placera den inne i garaget för att ta vara på denna värme?
* Är det vettigare att köpa enklaste laddaren på marknaden (eller fulladda med schuku i ett fräsht permium 16a 1fas uttag) utan statlig subvention och byta om nått år istället när det finns fler laddare på marknaden.
* Vilka laddare skall jag kika närmare på som uppfyller mina önskemål?
* Vad är en elbilsladdare mer än ett 3 fas relä och en liten dator som säger till bilen hur mycket den får ladda med? Hur kan denna pryl kosta mer än 2000kr?
* Kan man säga till laddaren att den bara får ladda mitt VIN nummer så att den inte laddar nån annans bil?
* Sladden mellan bil och laddare är den fast monterad? Hänger man den bara med öppningen neråt i regnet och tänker inte mer på det?
 
Ska du lastbalansera är det nog bäst att dra från huvudcentralen om det är lika lätt som från undercentralen. Det är ju ändå mot all annan användning du vill balansera, så även om du kanske kan göra det trådlöst nu eller i framtiden är ju trådat alltid praktiskt.

Om du nu peakar på 8 kW maxtimmen är det det du ska jämföra billaddningen med, för du ska förstås undvika att ladda samtidigt som detta. Om vi antar att du kan stänga av exempelvis en värmepump samtidigt som du laddar borde du utan risk att skapa en ny peak kunna ladda med 6 kW mellan säg 23 och 06 vilket ger dig 42 kWh eller ca 20 mil räckvidd. Nästan det dubbla mot vad du tror dig behöva alltså.

Easee är ett exempel på en laddbox jag tror uppfyller de flesta av dina önskemål utom v2g. Kanske inte VIN-nummer heller, men att låsa den och bara öppna den med rifid eller app är lätt.
 
Zappi med tillbehör för lastbalansering och uppkoppling.
Bara låsning mot VIN som saknas vad jag vet.
 
Boxen genererar ingen större värme. Det är ingen laddare i den, det är bara lite kontroll-elektronik i den. För AC boxar sitter laddaren i bilen.
 
Attitudeswe
Det landade i en easee home. Det fanns et python bibliotek som såg bra ut på github till den iaf :)

Drar fram 6mm2 till den även om huset bara har 25a. Nån gång kanske man uppgraderar huset...
Lastbalanserare till HAN port får kompletteras när elmätaren blir bytt om 2 år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.