Hej!
Köpte för en tid sen ett UJK Parf Guide System (den nya varianten med extra linal/"gradskiva") för att göra MFT-hålbild på MDF-skivor. Jag köpte till den väldigt fina (och dyra!) systainern med skuminsats som för att förvara de mindre standardtillbehören i (med lite modifikation kan även extra tillbehör rymmas i systainern). Men själva linjalerna finns det ingen färdig förvaringslösning till. Jag har sett att medlemmar här har byggt diverse hard cases i typ plywood och MDF till linjalerna (vilket även systemets skapare Peter Parfitt gjort) och det funkar väl bra men i mitt huvud har känts lite invecklat och skrymmande. När jag rensade lite i garderoben så hittade jag ett rullbart pennfodral och tänkte att samma koncept kanske kan användas för att förvara linjaler?
Jag beställde hem lite tyg och UJK-färgad passpoal för att kunna ta fram nån slags prototyp. Nu syr jag "hellre än bra", så ber om ursäkt på förhand för det usla hantverket. När jag väl fått hem grejerna började jag att mäta upp filttyget som jag tänkte ha som foder enligt 3-4-5-metoden för att få ut så vinkelräta tygbitar som möjligt. Det var enklare att skära filten med brytbladskniv än att klippa med sax.
Sen skar jag ut linjalbreda (+sömsmån) remsor av filttyget som syddes dit ovanpå filtstycket som skulle bli fodret för att få som fickor till linjalerna så att de hålls på plats när man rullar ihop fodralet.
Det upprepades för alla linjalerna som skulle rymmas i fodralet. Jag har även en 1 meters stållinjal och en 50 centimeters som jag tänkte skulle få lite mer ändamålsenlig förvaring.
Sen skar jag till fodret till rätt storlek efter att ha provrullat med linjalerna i och klippte till yttertyget och sydde till kanterna. Kollade även så att passpoalen jag köpt skulle räcka runt och det var lugnt. Det var lite meckigt att få dit passpoalen runt men det gick med en hel del knappnålar och ett par försök.
Därefter var det dags att sy dit lite olika kardborrband. Dels tre dubbelsidiga (med krokar på ena sidan och öglor på andra) som används till att stänga rullen. Sen sydde jag på två enkelsidiga på ena änden så att det går att forma en upphängningsögla. Genom att öglan består av kardborrband kan man hänga både i vanlig öppen krok men även runt stängda saker, som reglar eller liknande.
Det enda som nu kvarstod var att sy ihop fodret med yttertyget och ta-da! så var det färdigt, men på grund av begränsningar i antal bilder per inlägg får ni kika i inlägget nedan för slutresultat och lärdomar/förbättringspunkter.
Köpte för en tid sen ett UJK Parf Guide System (den nya varianten med extra linal/"gradskiva") för att göra MFT-hålbild på MDF-skivor. Jag köpte till den väldigt fina (och dyra!) systainern med skuminsats som för att förvara de mindre standardtillbehören i (med lite modifikation kan även extra tillbehör rymmas i systainern). Men själva linjalerna finns det ingen färdig förvaringslösning till. Jag har sett att medlemmar här har byggt diverse hard cases i typ plywood och MDF till linjalerna (vilket även systemets skapare Peter Parfitt gjort) och det funkar väl bra men i mitt huvud har känts lite invecklat och skrymmande. När jag rensade lite i garderoben så hittade jag ett rullbart pennfodral och tänkte att samma koncept kanske kan användas för att förvara linjaler?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag beställde hem lite tyg och UJK-färgad passpoal för att kunna ta fram nån slags prototyp. Nu syr jag "hellre än bra", så ber om ursäkt på förhand för det usla hantverket. När jag väl fått hem grejerna började jag att mäta upp filttyget som jag tänkte ha som foder enligt 3-4-5-metoden för att få ut så vinkelräta tygbitar som möjligt. Det var enklare att skära filten med brytbladskniv än att klippa med sax.
Logga in
Skapa konto
Sen skar jag ut linjalbreda (+sömsmån) remsor av filttyget som syddes dit ovanpå filtstycket som skulle bli fodret för att få som fickor till linjalerna så att de hålls på plats när man rullar ihop fodralet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det upprepades för alla linjalerna som skulle rymmas i fodralet. Jag har även en 1 meters stållinjal och en 50 centimeters som jag tänkte skulle få lite mer ändamålsenlig förvaring.
Logga in
Skapa konto
Sen skar jag till fodret till rätt storlek efter att ha provrullat med linjalerna i och klippte till yttertyget och sydde till kanterna. Kollade även så att passpoalen jag köpt skulle räcka runt och det var lugnt. Det var lite meckigt att få dit passpoalen runt men det gick med en hel del knappnålar och ett par försök.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Därefter var det dags att sy dit lite olika kardborrband. Dels tre dubbelsidiga (med krokar på ena sidan och öglor på andra) som används till att stänga rullen. Sen sydde jag på två enkelsidiga på ena änden så att det går att forma en upphängningsögla. Genom att öglan består av kardborrband kan man hänga både i vanlig öppen krok men även runt stängda saker, som reglar eller liknande.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det enda som nu kvarstod var att sy ihop fodret med yttertyget och ta-da! så var det färdigt, men på grund av begränsningar i antal bilder per inlägg får ni kika i inlägget nedan för slutresultat och lärdomar/förbättringspunkter.
Produkter som diskuteras: "arbetsbord"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Så hur används fodralet?
1. Bred ut fodralet på ett bord eller annan slät yta.
2. Lägg dit linjalerna och peta in dem i sina respektive fickor.
3. Vik in fodralets ändar.
4. Börja rulla ihop fodralet.
5. Förslut fodralet med de tre kardborrbanden.
Generellt är jag väldigt nöjd med det finns så klart utrymme för förbättringar och vissa lärdomar som jag dragit från att ha tillverkat prototypen:
1. Bred ut fodralet på ett bord eller annan slät yta.
Logga in
Skapa konto
2. Lägg dit linjalerna och peta in dem i sina respektive fickor.
Logga in
Skapa konto
3. Vik in fodralets ändar.
Logga in
Skapa konto
4. Börja rulla ihop fodralet.
Logga in
Skapa konto
5. Förslut fodralet med de tre kardborrbanden.
Logga in
Skapa konto
Generellt är jag väldigt nöjd med det finns så klart utrymme för förbättringar och vissa lärdomar som jag dragit från att ha tillverkat prototypen:
- Det hade ju inte skadat om den som sydde upp fodralet faktiskt visste vad den gjorde framför symaskinen
- Hade man tillverkat flera hade det gått att rationalisera produktionen otroligt genom att använda mallar och färdigklippta längder av banden osv när man inte måste prova sig fram för varje steg.
- Det var inga problem att sy genom flera lager av både yttertyg, passpoal, filt och kardborrband och det är nog generellt inget man behöver vara orolig för, även om man bara har en vanlig symaskin. När jag planerade prototypen så var jag lite osäker på hur stark maskinen var och planerade så att man inte skulle behöva sy genom alldeles för många lager.
- Hade varit bra med en bra märkpänna för textil
- Gör yttertyget och filtfodret exakt lika stora så att man slipper se passpoalens och yttertygets insida, det är nog ingen fara att sy igenom alla lagren på en gång.
- Passpoalen vill gärna flytta på sig när man syr den eftersom kanten är rund och pressarfoten glider lite på kanten.
- Välj tyg som inte är det minsta elastiska. Yttertyget var lite elastiskt på diagonalen vilket gjorde att stygnen blev lite tokiga på sina ställen.
- Går det att rationalisera bort fickorna till typ (kardborr?)band som håller linjalerna istället? "Gradlinjalen" är dock kortare så den behöver ha något som håller den still i sida så att den inte glider fram och tillbaka över fodralets längd om man bär det.
- Finns det starkare tråd än den jag använde?
- Skulle man tillverka flera så tar man nog bort möligheten att förvara andra linjaler än UJK-linjalerna.
Redigerat:
Klicka här för att svara