47 889 läst ·
30 svar
48k läst
30 svar
Ugnsfläkt på efter att man stängt av ugnen, lösning?
Av vilken anledning behövs den här funktionen över huvud taget? På en inbyggnadssugn kan jag förstå tanken, eftersom tillverkaren inte vet hur ugnen kommer installeras så har han hittat på ett sätt att snabbt sänka ugnens yttertemperatur för att inte riskera att sätta eld på köket. Eller handlar det om att man vill på ett effektivt sätt utnyttja överskottsvärmen för att värma upp huset? Vart tar varmluften vägen? Ut på framsidan av ugnen eller baksidan?
På en fristående ugn kan det ju bara handla om att antingen utnyttja värmen för uppvärmning av huset eller kompensera en dålig isolering vilken riskerar omliggande skåp. Fast är det det så hjälper ju inte en kylfläkt när ugnen är avstängd om ugnen ändå varit igång i flera timmar med för varm utsida....
Måste ju då vara att man vill utnyttja överskottsvärmen och då har ju någon "smart" konstruktör återigen undvikit att tänka efter före genom att ignorera det faktum att de flesta intar sin mat sittande i köket och att man då helst inte vill ha en brötande fläkt bredvid sig.
Fel ugn på fel plats....?
På en fristående ugn kan det ju bara handla om att antingen utnyttja värmen för uppvärmning av huset eller kompensera en dålig isolering vilken riskerar omliggande skåp. Fast är det det så hjälper ju inte en kylfläkt när ugnen är avstängd om ugnen ändå varit igång i flera timmar med för varm utsida....
Måste ju då vara att man vill utnyttja överskottsvärmen och då har ju någon "smart" konstruktör återigen undvikit att tänka efter före genom att ignorera det faktum att de flesta intar sin mat sittande i köket och att man då helst inte vill ha en brötande fläkt bredvid sig.
Fel ugn på fel plats....?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Har motsvarande själv, fläkten är termostatstyrd och stannar efter ca 1 minut om man öppnar luckan fullt efter man är klar!
Antar att du avsåg mitt "Fast är det det så hjälper ju inte en kylfläkt när ugnen är avstängd om ugnen ändå varit igång i flera timmar med för varm utsida...."?Andy78 skrev:
Vad jag menade var att om en ugn blir så varm på utsidan att man tycker man måste kyla den när man stänger av ugnen så är är väl risken att om den redan varit på flera timmar så har den redan orsakat brand/brännskador på omgivningen. Den blir ju inte varm på utsidan för att man stänger av den, utan för att man använder den.... Det var så jag menade.
Om man har en kylfläkt på utsidan som drar igång när utsidan når en viss temperatur (oavsett om ugnen är avstängd eller inte) så har man ju en situation där man först lägger energi på att värma ugnen inuti, sen måste man lägga mer energi på att kyla ugnen utanpå för att värmen läcker ut. Då är ju isoleringen av ugnen undermålig anser jag. Och är isoleringen undermålig då kommer ju effekten bli att man kyler även insidan när man kyler utsidan och då måste man lägga ännu mer energi på att hålla uppe värmen i ugnen. Det måste ju finnas någon annan anledning till att fläkten går igång.... Uppvärmning av huset....? :| Fast fläkten som går igång är om jag fattat rätt samma fläkt som vispar runt varmluften inne i ugnen och då kan det ju inte gärna vara av annan anledning än att utnyttja överskottsvärmen.... eller?
Redigerat:
Dess enda funktion kankse är att kyla ned ugnen när man stängt den.
Och som sagt då borde den vara termostatstyrd, själv släpper jag alltid ut värmen innan jag vrider tillbaka termostaten.
Men jag tror inte man behöver göra det på dagens moderna ugnar.
Och som sagt då borde den vara termostatstyrd, själv släpper jag alltid ut värmen innan jag vrider tillbaka termostaten.
Men jag tror inte man behöver göra det på dagens moderna ugnar.
PrecisAndy78 skrev:
Edit: Hoppas det framgår Andy, att jag inte ifrågasätter dig utan bara spinner vidare på vad du skriver
Alstå: En varmlufts ugn har en fläkt som vispar runt den varma luften i ugnen, right???
Denna fläkt kan inte stängas av av användaren, det måste väll vara en miss i konstruktionen???
Vad händer om ni sätter på "grill" läget?
Denna fläkt kan inte stängas av av användaren, det måste väll vara en miss i konstruktionen???
Vad händer om ni sätter på "grill" läget?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Detta kanske har yttrats tidigare, men är där inte nästan alltid en fläkt som kyler glaset på luckan och det är denna som fortfarande kör för att hålla luckan sval trots eftervärme?
Om jag inte missminner mig så finns det dessutom en max-temp luckan får hålla, detta för att man inte ska bränna sig på den (speciellt barn).
Om jag inte missminner mig så finns det dessutom en max-temp luckan får hålla, detta för att man inte ska bränna sig på den (speciellt barn).
Eller så gör vi som så att vi bestämmer oss för att fläkten sitter där för att konstruktören är ond och på största jävulskap vill reta den som köper den. Han ser heller inget bättre än att förstöra matro för folk.
Det är ganska rimligt att anta att den fyller en funktion, annars hade den inte funnits. Om det sen är yttemp (som nån hängde upp sig på i mitt exempel), lucktemp eller bara skydd för elektroniken kan nog bäst firman som bygger prylarna svara på.
Bryt strömmen, återkoppla sen med era resultat...
Det är ganska rimligt att anta att den fyller en funktion, annars hade den inte funnits. Om det sen är yttemp (som nån hängde upp sig på i mitt exempel), lucktemp eller bara skydd för elektroniken kan nog bäst firman som bygger prylarna svara på.
Kan det vara för att när det finns något att värma upp i ugnen så tar det energi och när det inte finns något i ugnen så är det vara varmt?
Då funderar jag också på vad som händer man värmer upp ugnen och inte stoppar in något direkt i den.
Tja, kan inte komma på något varför fläkten måste gå efteråt för att skydda någonting.
Då funderar jag också på vad som händer man värmer upp ugnen och inte stoppar in något direkt i den.
Tja, kan inte komma på något varför fläkten måste gå efteråt för att skydda någonting.
eran skrev:Eller så gör vi som så att vi bestämmer oss för att fläkten sitter där för att konstruktören är ond och på största jävulskap vill reta den som köper den. Han ser heller inget bättre än att förstöra matro för folk.
För att återkoppla till ursprungsfrågan så håller jag med: Bryt strömmen, om det sen sker genom proppurskruvande eller installation av brytare (utan att klippa sladden till ugnen) spelar väl ingen roll. Risken att du skadar eller bränner ner något torde vara rätt låg...
Edit: Ah, problemet löst!
Tror det har något med barnsäkerhet att göra. Fläkten går hela tiden när ugnen är på och ett tag efter.T ToRy skrev:Ser framför mig bilden av en galen vetenskapsman som funderar ut nya sätt att jävlas med folk.
Fast, nej, jag tror inte konstruktören nödvändigtvis är ond, däremot kan jag tänka mig att han är omedveten. Och ja, jag gissar att det finns en funktion och en vettig förklaring men jag tror jag struntar i att ringa firman som bygger prylarna. Det är mycket roligare att diskutera här.
För att återkoppla till ursprungsfrågan så håller jag med: Bryt strömmen, om det sen sker genom proppurskruvande eller installation av brytare (utan att klippa sladden till ugnen) spelar väl ingen roll. Risken att du skadar eller bränner ner något torde vara rätt låg...
Edit: Ah, problemet löst!![]()