Vi har en Electrolux inbyggnadsugn, modell EOB64340X

Sen en tid tillbaka stänger den av sig efter drygt 20 minuters användning. När den svalnat något går den igång igen.
Har hittat lite listor på saker att felsöka och byta men hoppas kunna få något tips så jag slipper byta 4 delar i onödan när det visar sig att den 5:e var problemet. :-)

- Ugnen går igång och kommer upp i temperatur och verkar hålla rätt temp utan att bli invändigt överhettad eller gå över vald temp.
Kan man utesluta diverse givare och termostater då?

- Ugnen slår ifrån när den tycker att den blir för varm men går ju igång igen när sjunkit i temp efter en stund. Alltså inget fel på några överhettningsskydd, de verkar ju funka?

- Upptill på fronten finns ventilationsspringor och innanför ser man en fläkt. Den brukar fullt hörbart gå igång efter en stund. Nu verkar den inte gå igång. Har lyst in med ficklampa och den är helt stilla. Kanske helt enkelt fel på fläkten eller dess kablar?

Sammantaget, bästa gissningen är att ”allt” faktiskt funkar men utan fläkt blir ju ugnen såklart varm och stänger av.
Alltså, byta fläkten och/eller kolla dess inblandade kablar och liknande?

Någon som har någon smart input som kan spara lite frustration eller jobb så blir jag sjukt tacksam. :-)

Alla säkringar hela? Ca 20 min är väl normal uppvärmningstid till vanligt använda temperaturer? Numera kanske det även finns inställningar i någon meny att stänga av fläkten mellan uppvärmningsfaserna?

J Josth skrev:
Alla säkringar hela? Ca 20 min är väl normal uppvärmningstid till vanligt använda temperaturer? Numera kanske det även finns inställningar i någon meny att stänga av fläkten mellan uppvärmningsfaserna?
Har inte kollat säkringar. Tänker att om ugnen blir för varm så borde inte det vara problemet?

Ugnen går upp till t ex 220 grader på förväntad tid, typ 5 minuter. Fast efter ca 20 minuter på stabila 220 grader så stänger den av sig.

Ugnen har inga sådana funktioner att stänga av fläktar mm.

Låter som ett översättningsskydd, det är nog fläkten du ser inte snurra som är problemet.

Tillägg:
Hade samma problem med vår spis och jag öppnade upp och kollade förra helgen, hittade inget givet fel, men fläkten funkade igen när jag satte ihop maskinen.

• Gilla
martin_74
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter som ett översättningsskydd, det är nog fläkten du ser inte snurra som är problemet.

Tillägg:
Hade samma problem med vår spis och jag öppnade upp och kollade förra helgen, hittade inget givet fel, men fläkten funkade igen när jag satte ihop maskinen.
Tack för bekräftandet!
Planen är att plocka ut och öppna imorgon och se hur fläkt mm ser ut.
Med lite flyt blir det som för dig och jag slipper köpa eller byta. 😊

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.