Nån som har en ugn med sido hängd lucka? Vi tänker montera vår ugn ganska högt och tänker då att en ugn med sidohängd lucka som öppnas åt sidan är ett bättre val än en traditionell.

Någon som har synpunkter på sidohängningen? Bra, dåligt?

Finns det synpunkter på monteringshöjden är sådana kommentarer också välkomna. Vi planerar en monteringshöjd på ungefär 120-125cm till undre kant på ugnen. Då kommer ugnens inre "tak" på ca 180cm höjd (om jag räknat rätt). Om det är åt h***te för högt kanske 110cm kan ordnas.

Vi har en ugn med sidohängd lucka (Husqvarna Koriander) och är supernöjda med detta! Förstår faktiskt inte varför inte fler inser hur praktiskt det är så fort man har ugnen högre än den brukade vara när den är sammanbyggd med spisen.

Enda saken att fundera igenom är ju åt vilket håll du öppnar luckan, så den inte kommer ivägen - men det har du säkert tänkt på!

Vår ugn är monterad i ett fack ovanför diskmaskinen, som i sin tur är förhöjd ca 25 cm från golvet. Fungerar utmärkt, men mycket högre än så skulle jag faktiskt inte vilja ha den. Jag skulle nog rekommenera att inte sätta den högre än 110 cm från golvet.

Redbit skrev:
Vi har en ugn med sidohängd lucka (Husqvarna Koriander) och är supernöjda med detta! Förstår faktiskt inte varför inte fler inser hur praktiskt det är så fort man har ugnen högre än den brukade vara när den är sammanbyggd med spisen.

Enda saken att fundera igenom är ju åt vilket håll du öppnar luckan, så den inte kommer ivägen - men det har du säkert tänkt på!

Vår ugn är monterad i ett fack ovanför diskmaskinen, som i sin tur är förhöjd ca 25 cm från golvet. Fungerar utmärkt, men mycket högre än så skulle jag faktiskt inte vilja ha den. Jag skulle nog rekommenera att inte sätta den högre än 110 cm från golvet.
Suveränt! Det är en liknande lösning vi är ute efter, över en förhöjd diskmaskin. Kan du dubbelkolla diskmaskinens förhöjnings mått vore det kanon. Snabb beräkning ger att din ugn är 115cm över golv? Eller förresten, man behöver ju inte räkna med bänkskivan så du hamnar kanske lite närmare 110cm..?

:)

Vi har en Electrolux EOB5754X med sidohängd lucka. Den har varmluft, vanlig över/undervärme, grill samt gratineringsläge och pizzaläge, ej pyrolys. Jag kan inte ge så mycket betyg, för vi har just precis börjat använda den.
Luckan är högerhängd (eller hur man säger, har gångjärnen till höger i a f) och om det inte är praktiskt att ha den så m h t planlösningen så kan luckan vändas men det måste göras av auktoriserad servicetekniker. Dels gäller inte garantin om man gör det själv, dels är det rätt svårt (killen som gjorde det åt oss höll på i en timme, under vilken han svor en hel del, och då hade han ändå servicemanualen som talar om hur man gör - den får man inte som kund).

Vår sitter med nederkanten 115 cm över golvet. Det tycker vi känns OK ergonomiskt, även min hustru som är en bit kortare än jag d v s 165. Anledningen till att vi har den så är att vi har kombinerat den med inte en vanlig micro utan en kombi med micro/varmluft/grill som har vanlig lucka, d v s den öppnas framåt/nedåt, så det kändes inte så praktiskt att sätta den överst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.