Vi har fått lagt lite större ytor med marksten i bågsättning på en garageuppfart och gång. Det blev estetiskt väldigt bra, men vi har märkt att stenarna går att "rucka" på ganska mycket. Detta skulle ordna sig med tiden sa stenläggaren. Han har lagt stenarna i stenmjöl (möjligt han hade något annat ovanför bärlagret, vet ej). Jag har vid ett antal tillfällen borstat ner mer stenmjöl. Det var cirka 4 månader sedan allt blev klart. Ser man på gatstenar ute i offentlig miljö (som ej är lagda med hårdfog/cement eller vad det är) så sitter de ju som berget, dvs går ej att rucka.

Min fråga: bör jag fortsätta borsta ner stenmjöl eller välja något annat och är det normalt att det några månader efter sättning kan se ut så här? I en gatstensläggning så är det ju ganska stora fogar mellan stenarna så jag har ju förståelse för att det kräver att det som ligger mellan stenarna är hårt packat för att de inte ska rucka, till skillnad från plattor eller annat som bara har nån millimeters fog eller så.

• Gilla
eripe608
  • Laddar…
Eriksgatan
Någon som har testat saltfri halkbekämpning? Det här Zeofriction som en del proffs använder repar heller inte inomhus och är ekologiskt: https://ecoconcept.se/

Eriksgatan
Konstigt, mitt inlägg här ovanför skrevs i en helt annan tråd, men dök alltså upp i denna. Inte avsiktlig OT m.a.o.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.