Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Skulle funka på en hyrbil, men inte i ett hus.L lbgu skrev:Dåligt utformat för köparen. Men för säljaren som är den som utformat avtalet är det bra utformat då det ger säljaren stor frihet att välja aggregat.
Tänk om man skrev på ett kontrakt för att köpa en bil och det i kontraktet stod:
Bil: Typ Volvo,
Undrar vad man fått då. En bättre begagnad 142a kanske, det stod väl inget i kontraktet att den skulle vara ny![]()
Klart det ska vara en Tylö!
Men det säger ju inget vilken effektstorlek, om det ska vara stenmagasin, hur det ska kunna styras, etc.
Så ett Tylö betyder för mig inget oberoende av pris, finns andra bra fabrikat även till lägre pris bl.a. från Finland.
Så ett Tylö betyder för mig inget oberoende av pris, finns andra bra fabrikat även till lägre pris bl.a. från Finland.
Slutar meningen där? Tylö har ju *väldigt* många olika aggregat, så det borde inte vara specat som "valfritt Tylö-aggregat".
Jag tycker det är otydligt skrivet men det är kanske det som är meningen
Det borde stå "Aggregat av fabrikat tylö" eller "Aggregat av fabrikat tylö eller liknande" för att vara glasklart.
typ substantiv ~en ~er
1 sort: varor av olika typer
2 otrevlig figur: en skum typ
3 metallstycke som användes vid tryckning
4 som en sorts prep. el. adv.; ⟨vard.⟩ ungefär: vi kan väl träffas typ halv 5
Det borde stå "Aggregat av fabrikat tylö" eller "Aggregat av fabrikat tylö eller liknande" för att vara glasklart.
typ substantiv ~en ~er
1 sort: varor av olika typer
2 otrevlig figur: en skum typ
3 metallstycke som användes vid tryckning
4 som en sorts prep. el. adv.; ⟨vard.⟩ ungefär: vi kan väl träffas typ halv 5
Funderade lite i samma banor och det verkar i vart fall som att det eventuellt kan luta lite åt det hållet om vi får tro wikipedia:Claes Sörmland skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tylö
Tylö-agregatet verkar ha varit en typ av design som sedermera via dotterbolag tillverkats i såväl Sverige, Norge som Finland.
Jag skulle därför inte vara lika tvärsäker som en del övriga skribenter på att detta nödvändigtvis är ett avtalsbrott. Utan att ha djuptdykt i praxis när det kommer till konsumenträtt så gjorde jag initialt tolkningen att avtalet avser ett bastuagregat som är designat på samma vis som ett klassiskt Tylöaggregat, d.v.s. väggmonterat och "fyrkantigt", inte t.ex. runt och stående på golvet. Jag tolkade det inte som att det nödvändigtvis måste var av just varumärket Tylö.
Så om jag var TS skulle jag nog vara lite försiktig med att börja anlita jurister och ta det till tinget. Men som sagt, med reservation för att köprätt och särskilt konsumentköprätt knappast är ett rättsområde jag fokuserat allt för mycket på.
Om jag förstått saken rätt är Kastor ett dotterbolag till Tylö.A AndersS skrev:
Hur många kronor skiljer det mellan det aggregat de vill leverera och det aggregat du vill ha? Jag tycker du ska vara tydlig med att du förväntar dig ett aggregat av fabrikatet Tylö, men om de vägrar får man nog fundera om detta är en strid värd att välja. Kanske kan ni gå halva vägen vara?A Andreas Ludde Lundell skrev:
Var tvungen att kolla och idag är Tylö ett varumärke inom TylöHelo group sedan 15-talet år.
Så vad ett Tylö-aggregat är idag blir knepigare.
Har ställt frågan tidigare till ts om vilka krav som finns på effekt, ev. stenmagasin och hur aggregatet ska styras. Det skulle jag fokusera på.
Vad som sedan står på "burken", tja idag kan det t.ex. vara detta. Och där Kastor också finns som varumärke.
Så vad ett Tylö-aggregat är idag blir knepigare.
Har ställt frågan tidigare till ts om vilka krav som finns på effekt, ev. stenmagasin och hur aggregatet ska styras. Det skulle jag fokusera på.
Vad som sedan står på "burken", tja idag kan det t.ex. vara detta. Och där Kastor också finns som varumärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Skillnaden mellan det dom presenterade i förhållande mot det likvärdiga från tylö är lite mindre än dubbla priset, 4 resp 8000 kr.Alfredo skrev:
Har tyvärr vart många strider med denna entreprenören hittills.
Klicka här för att svara