Vi har precis fått våra RM fönster och är jätte nöjda men jag inser först nu att dom ”bara” har spröjs på utsidan.
Vi ska beställa mer fönster till köket, tycker ni att det vore finare men spröjs på båda sidorna?
RM fönster installerade i en vägg, synliga spröjs endast på utsidan med snöig natur utanför i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser fint ut. Ser inget fel i att bara ha spröjs på utsidan. Enklare att putsa fönstren.

Redigerat:
Vill man ha spröjs på insidan ryker ofta isolerrutan, schackrutor eller mazariner...

Ok, så vill man ha bättre u värde så försvinner innerspröjsen.
Tycker ni det ser ok ut utan spröjs på insidan? Själv tycker jag det ser lite konstigt ut och jag vet inte vad vi ska beställa till köksfönstren.

Spröjs är väl numera bara en utseendegrej, och placerat så att det skall se snyggt ut utifrån.
Du kan säkert få samma fuskspröjs att sätta på insidan också.
Men varför? Du vet ju ändå om att det är fusk.

Elite Retro har ”riktiga” spröjs, dvs genomgående. De är dock inte glasdelande utan de har en distans mellan glasen som hör att de ser delade ut

Jag tycker fönstren ser ovanligt fina ut för att vara nya. Vilken skillnad mot alla plastfönster man ser nuförtiden.

Eftersom du ställer frågan antar jag att du inte är helt nöjd, satt i samma sits efter att köpt 2st helt fel fönster för 15tkr.

Har ett gammalt torp med original kopplade bågar och spröjs, köpte 2 fönster på prov och kände direkt vid montage att det inte vart lyckat med invändigt spröjs.

För somliga är det helgerån att byta ut dessa fina fönster mot moderna men jag måste kompromissa angående renoveringstid och underhåll.

I mitt fall fan jag en tillverkare som är i stort set identiska med RM i utseende med utanpåliggande spröjs i allmogeprofil, tyckte insidan var det viktigaste då man ser insidan 99% av tiden.
Utsidan klädd med alu då jag inte fick något förtroende för moderna träfönstertillverkare som inte kunde ge mer än 2-3 år på färgen.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Spröjs är väl numera bara en utseendegrej, och placerat så att det skall se snyggt ut utifrån.
Du kan säkert få samma fuskspröjs att sätta på insidan också.
Men varför? Du vet ju ändå om att det är fusk.
Fusk är det ju eftersom det inte är individuella fönster rutor. Men dom spröjs som vi har på utsidan sitter även på mellan rutan. Så tror tyvärr inte att jag ”bara” kan sätta på spröjs på insidan.

Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Eftersom du ställer frågan antar jag att du inte är helt nöjd, satt i samma sits efter att köpt 2st helt fel fönster för 15tkr.

Har ett gammalt torp med original kopplade bågar och spröjs, köpte 2 fönster på prov och kände direkt vid montage att det inte vart lyckat med invändigt spröjs.

För somliga är det helgerån att byta ut dessa fina fönster mot moderna men jag måste kompromissa angående renoveringstid och underhåll.

I mitt fall fan jag en tillverkare som är i stort set identiska med RM i utseende med utanpåliggande spröjs i allmogeprofil, tyckte insidan var det viktigaste då man ser insidan 99% av tiden.
Utsidan klädd med alu då jag inte fick något förtroende för moderna träfönstertillverkare som inte kunde ge mer än 2-3 år på färgen.
Menar du att ni inte tyckte att det passade med spröjs både inne och ute? Var det ”riktiga” spröjs ni hade, har du någon bild på dom mindre fina och dom finare som ni köpte och vilken leverantör refererar du till?
Om man vill att det ska se ut som riktiga ”gamla” allmoge fönster, ska det inte vara spröjs både inne och ute, eller är jag ute och cyklar?

C Chris11 skrev:
Elite Retro har ”riktiga” spröjs, dvs genomgående. De är dock inte glasdelande utan de har en distans mellan glasen som hör att de ser delade ut
Tycker du att det skulle se finare ut än dom på min bild?
RM har också genomgående spröjs som ett allternativ men då finns det bara 1:1 fönster och jag vet inte om vi vill ha det. Usch vad svårt att veta vad som blir bäst.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker fönstren ser ovanligt fina ut för att vara nya. Vilken skillnad mot alla plastfönster man ser nuförtiden.
Tack, frågan är om dom skulle vara ännu finare med spröjs på insidan också??

Tycker ditt fönster ser fint ut och inte många som tänker på om spröjsen är fejk eller inte. Vi köpte våra fönster från det som numera heter Bonusfönster. De har genomgående spröjs med energiglas kassett som vi är väldigt nöjda med. Jag tyckte även priset var bra och väldigt bra kvalitet på fönstren.

Ö öringen skrev:
Tycker ditt fönster ser fint ut och inte många som tänker på om spröjsen är fejk eller inte. Vi köpte våra fönster från det som numera heter Bonusfönster. De har genomgående spröjs med energiglas kassett som vi är väldigt nöjda med. Jag tyckte även priset var bra och väldigt bra kvalitet på fönstren.
Så har era fönster spröjs både på in och utsidan?

F Erica Wyse skrev:
Tycker du att det skulle se finare ut än dom på min bild?
RM har också genomgående spröjs som ett allternativ men då finns det bara 1:1 fönster och jag vet inte om vi vill ha det. Usch vad svårt att veta vad som blir bäst.
Vi tittade väldigt länge på fönster och kom fram till att vi inte byggde huset för grannarna utan för oss. Gillar verkligen hur de ser ut inifrån.

• Vitkantade fönster sett inifrån med växter på fönsterbrädan och reflektion av interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.