3 868 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Tycker jag har orimligt hög elförbrukning
Jag har nu blivet klar med mitt lösvirkesbygge och jag och min familj har flyttat in. Huset är i ett plan på 160kvm. Med ett dubbel garage på 50kvm. Huset är väl isolerat med 500mm isolering på vind och 240mm isolering i väggarna. Jag har en IVT 495 som totalt ger 4kW + 9kW elpatron. Fick min första elräkning här i månadsskiftet och den visade en förbrukning på drygt 3000kwh. Jag tycker detta verkar vara i mesta laget. Iof hade jag inte termostaterna ikopplade till golvvärmen. Vad säger ni på forumet?
Jo som sagt en förväntad förbrukning är vad elbolaget tar betalt för, grundad på värmesystem, yta och byggår. Jag antar att du med några knapptryckningar kan få fram förbrukningen under en viss tid från displayen på pumpen. Kolla med elbolaget att de har rätt uppgifter om din uppvärmning.
Jag har också en 495:a i ett sluttningshus med vidbyggt garage (som också värms via golvvärme) och en uppvärmd yta på runt 230kvm.Huset är byggt 04 och ligger i GBg trakten och vi som bor där är två vuxna samt två barn.
Pumpen kördes till årsskiftet med "ekonomidrift" och jag har kopplat bort den återkommande temperaturhöjningen i och med att jag har en 300 lit vvb i serie där jag höjer tempen från 52 til 65 grader. Vi gjorde förra året av med 9600kWt för värme samt varmvatten (9400 för pumpen och 200 för vvb:n)
Ekonomidriften gör att temperaturen kan variera lite i huset men det har jag inte märkt mycket av i och med att vi har golvvärme i betongplattan vilket ger en tröghet i systemet som kompenserar ganska bra för det pumpen inte "hinner med".
Numera kör jag allting på"fullt"(normaldrift och 13kw elpatrondrift) då vi har gratis ström i ett år (ingick i husbygget)
Kalsipper
Pumpen kördes till årsskiftet med "ekonomidrift" och jag har kopplat bort den återkommande temperaturhöjningen i och med att jag har en 300 lit vvb i serie där jag höjer tempen från 52 til 65 grader. Vi gjorde förra året av med 9600kWt för värme samt varmvatten (9400 för pumpen och 200 för vvb:n)
Ekonomidriften gör att temperaturen kan variera lite i huset men det har jag inte märkt mycket av i och med att vi har golvvärme i betongplattan vilket ger en tröghet i systemet som kompenserar ganska bra för det pumpen inte "hinner med".
Numera kör jag allting på"fullt"(normaldrift och 13kw elpatrondrift) då vi har gratis ström i ett år (ingick i husbygget)
Kalsipper
Klicka här för att svara