P
Peter2400 Peter2400 skrev:
Här tycker jag det passar väldigt bra med kakel hela vägen upp,
[bild]
Ja. Jag såg den bilden också. Liknar den platta som vi har också. Det finns vissa varianter där det fungerar. :)

Så här gjorde vi som bor på Gräddhyllan, förlåt Gubbhyllan.
Kakelplattorna är 25x40cm. Bra med få fogar, som är där smutsen/stekfettet samlas.
Kök med vita kakelplattor, träpaneltak och moderna förvaringsskåp på Gräddhyllan/Gubbhyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
Tänker man på renlighetsaspekten så är ju kakel bakom spisen helt fel från start. Kaklet är ju en sak men fogarna blir ju snabbt grisiga. På det viset är ju andra lösningar bättre just vid spis och fläkt. Om man inte kör svarta fogar då för då syns det ju inte....
Ja. Det är ju inte direkt smart! Det finns ju alternativ. Jag har ju redan bifogat ett exempel på stenskiva bakom. Men jag har också sätt en hel del sådana här kök:

Men jag tror man blir galen på alla reflexer.

• Kök med träskåp, spegelvägg bakom diskbänk och arbetsbelysning reflekterar utsikt över vattnet.
    Skapa konto
P
Och också stänkskydd i metall precis bakom. Inte lika mycket reflexer men hur ser det ut när det inte är välputsat?

• Metallstänkskydd bakom spis i kök med ljusblå skåp och rostfri ugn.
    Skapa konto
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
P
Alltså, jag kan tycka att det är rätt smart! Inga krusiduller. Upp med en bit metall bara. Håller i 1000 år.

• Industriellt kök med metallfläkt, träskåp, betongvägg och enkla köksredskap.
    Skapa konto
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
P
När det blir repigt och ostädat...

• Modernt kök med rostfri spis och köksfläkt, vitrinskåp med flaskor och kryddor, och en grön växt.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Jag kan rekommendera Fibo våtrumsskiva istället för kakel.

Lätt att torka av, har råkat slå in gjutjärnspannan utan att få märke några gånger.

Nästa köksrenovering kommer jag använda det igen.

[bild]

Håller med!
Vi har denna skivan också i köket. Helt grymt aldrig varit så lätt att hålla ”väggen” ren

P
Sedan finns det ju varianten där man inte ens når upp till fläkten.

• Kök med högt placerad fläkt ovanför spishäll, vit marmorliknande stänkskydd och kryddor på bänk.
    Skapa konto
  • Kök med rostfri spis och fläkt samt närbild på spisens reglage och köksredskap.
    Skapa konto
P
Samma sak som med metall. Men ännu enklare att göra rent. Men det där med blänket. Och vad händer om man monterar den smutsig?

• Modernt kök med blanka grå skåp och rostfri spis och köksfläkt.
    Skapa konto
  • Gilla
ninhuo och 1 till
  • Laddar…
P
ikea

• Modernt kök med induktionshäll och rostfri spisfläkt, IKEA-tema design.
    Skapa konto
S Stefan1972 skrev:
Tänker man på renlighetsaspekten så är ju kakel bakom spisen helt fel från start. Kaklet är ju en sak men fogarna blir ju snabbt grisiga. På det viset är ju andra lösningar bättre just vid spis och fläkt. Om man inte kör svarta fogar då för då syns det ju inte....
Tänk, det har jag inte alls märkt!
Med grå kakelfog så syns ingen skillnad på fogen mellan spishäll och fläkt jämfört med kakelfogen över diskbänken.
Och ändå friterar jag en hel del i en gryta på spisen.

e97aer skrev:
Alltså, jag kan tycka att det är rätt smart! Inga krusiduller. Upp med en bit metall bara. Håller i 1000 år.
Så snyggt kök, och så förstör man det med ett Eljo Trend 4-vägsuttag?! =)
Fast mässingsskydd är nice

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Eurotester Eurotester skrev:
Men det blir ett evigt putsande. Så fort den inte är perfekt kommer man tycka att det är riktigt överjäkligt skitigt... Det tror jag är styrkan i kakel att man inte upplever att det blir riktigt lika skitigt...

Förutom fogen...efter ett tag...som då är omöjligt att göra rent.

P
Eurotester Eurotester skrev:
Så jäkla fult är det väl inte med det där uttaget? Hur ofta tänker man på det? Men det är ju klart. lägger man 3000 spänn på en mässingsskiva så kan man väl lägga ett par hundringar till på ett litet slimmare uttag. X-)

Så här har vi det . Jag tycker det beror lite på hur stora ytor man har om det ska vara kakel ändå upp Köksvägg täckt med dekorativa mönstrade kakelplattor, fläktkåpa ovanför spis och inbyggd mikro och ugn.
Skapa konto

• Gilla
Trollfjord och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.