2 167 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Tvnätverk/stjärnnät - frågor
Medlem
· Gävleborgs Län
· 1 inlägg
Hej!
Vi kommer under våren att få Fiber via det lokala/kommunala företaget Sandnet.
"Fiberdosan" som de kommer installera kommer enligt deras hemsida vara en av dessa:
http://sandnet.se/privat/sandnetfth...ngsschema.4.3e54fa4d12598b433b9800039776.html
Vi har i och med detta tänkt att bygga ett fast datornätverk i huset samt ett nytt tv-nätverk.
Datornätverket tror jag mig ha koll på, men tv-nätverket är kollen lite sämre.
I huset finns sedan tidigare ett "litet" tvnätverk som vi har haft tv från via Comhem, får man röra/ta bort detta? Det nya är tänkt att dras i samband med bygget av det fasta datornätverket. Kan datorkablar och antennkablar dras tillsammans i kabelkanaler etc? Vi vill ha uttag i sex rum i huset.
Har jag fattat det hela rätt om jag tänkt ungefär så här?:
Fiberdosan --> 6 portars splitter --> respektive uttag
Hur kommer det klara sig med signal osv? Måste jag köpa signalförstärkare och sånt? Eftersom det ska vara ett stjärnnät, måste jag ha ett slutmotstånd i varje uttag då? Kan det vara en fördel att tex dra uttagen tre(undervåning) och tre(övervåning) i serie?
Tacksam för svar
/Adam
Vi kommer under våren att få Fiber via det lokala/kommunala företaget Sandnet.
"Fiberdosan" som de kommer installera kommer enligt deras hemsida vara en av dessa:
http://sandnet.se/privat/sandnetfth...ngsschema.4.3e54fa4d12598b433b9800039776.html
Vi har i och med detta tänkt att bygga ett fast datornätverk i huset samt ett nytt tv-nätverk.
Datornätverket tror jag mig ha koll på, men tv-nätverket är kollen lite sämre.
I huset finns sedan tidigare ett "litet" tvnätverk som vi har haft tv från via Comhem, får man röra/ta bort detta? Det nya är tänkt att dras i samband med bygget av det fasta datornätverket. Kan datorkablar och antennkablar dras tillsammans i kabelkanaler etc? Vi vill ha uttag i sex rum i huset.
Har jag fattat det hela rätt om jag tänkt ungefär så här?:
Fiberdosan --> 6 portars splitter --> respektive uttag
Hur kommer det klara sig med signal osv? Måste jag köpa signalförstärkare och sånt? Eftersom det ska vara ett stjärnnät, måste jag ha ett slutmotstånd i varje uttag då? Kan det vara en fördel att tex dra uttagen tre(undervåning) och tre(övervåning) i serie?
Tacksam för svar
/Adam
Du kan göra på tre sätt:
1. Koppla bort inkommande antennkabel från Com hem, avsluta eventuellt med ett slutmotstånd för att gardera dig mot att det uppstår störningar hos grannen osv. Där skulle du kunna koppla på inkommande signal om denna är stark nog - beror lite på hur antennuttagen är kopplade idag så eventuellt behövs en mellanförstärkare.
2. Koppla som du själv skriver som ett stjärnnät, men då behöver du en kombinerad splitter/förstärkare typ:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=78-900-72&toc=20611
3. Koppla som ditt andra förslag, en eller två grupper i serie - fördelen är att man slipper bryta upp nuvarande kabeldragning, dock behövs troligtvis en förstärkare som ger tillräckligt stark signal.
Beroende på om dina antennuttag är låg eller högdämpande kan även dessa behöva bytas ut. Oftast används högdämpade uttag när man är ansluten till kabel-tv för att ge "lagom" signal till alla antennuttag. Det brukar oftast stå någonstans på själva uttaget.
1. Koppla bort inkommande antennkabel från Com hem, avsluta eventuellt med ett slutmotstånd för att gardera dig mot att det uppstår störningar hos grannen osv. Där skulle du kunna koppla på inkommande signal om denna är stark nog - beror lite på hur antennuttagen är kopplade idag så eventuellt behövs en mellanförstärkare.
2. Koppla som du själv skriver som ett stjärnnät, men då behöver du en kombinerad splitter/förstärkare typ:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=78-900-72&toc=20611
3. Koppla som ditt andra förslag, en eller två grupper i serie - fördelen är att man slipper bryta upp nuvarande kabeldragning, dock behövs troligtvis en förstärkare som ger tillräckligt stark signal.
Beroende på om dina antennuttag är låg eller högdämpande kan även dessa behöva bytas ut. Oftast används högdämpade uttag när man är ansluten till kabel-tv för att ge "lagom" signal till alla antennuttag. Det brukar oftast stå någonstans på själva uttaget.
Klicka här för att svara