89 739 läst ·
159 svar
90k läst
159 svar
Tvist om häck efter 5 år
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Plank....Workingclasshero skrev:
Skicka gärna lite bilder på hur häcken breder ut sig.
Det behövs lite för att en granne skall störa sig på något tyvärr.
Tar du ner häcken har du 2 grannar som skriker åt varandra på varsin sida om din tomt, kul.......
Jag föreslår att du redan nu börjar planera för ett staket som är minst 2 meter högt så slipper du se bägge grannarna.
Lycka till
/W
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Nog för jag tycker det är bra att samarbeta med sina grannar, det gör jag och mina grannar en hel del, men det låter mer som att ditt förslag är att TS bara ska låta sig hunsas av sina grannar och lyda deras minsta vink.B Byggahus48 skrev:• Ingen har väl skrivit om ”gemensam gräsmatta” men på små tomter försvinner så mycket yta som kan användas till annat. Många vill ha ett plank som de kan bygga ett utekök emot, eller sätta upp ett växthus emot plankväggen. Titta noga på TS inskickade bilder, så ser du att det knappt finns yta till något annat än hunden och lite yta för honom att springa omkring på.
• Skulle själv aldrig välja ett radhusboende, just pga dessa trånga tomter. Möjligen en hörntornt om tomten går runt på gaveln. Bara att bära gräsklipparen genom huset för att klippa gräset…..
• Jag förstår dock att många trivs i radhus och för många är det kanske det enda sättet att ha råd med ett eget hus. Det är kanske bekvämt att endast ha en liten plätt utanför huset. Mindre jobb än en stor tomt (som jag har).
• Om jag vore TS skulle jag fråga de bråkande grannarna om det finns en annan lösning som de kan enas om. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att det är inte handlar om vart Thujahäckar är placerade, utan att de inte vill ha Thujahäckar på sina tomter.
• Om vi skulle se det från grannarnas perspektiv och om jag kanske har rätt att de ”hatar” Thujor - vad kan då göras? Om de börjar gräva på sina tomter för att gjuta plintar för ett plank, då kommer Thujorna troligen att dö. Inte heller når något solljus ner till Thujornas hela ena sida och det kommer att göra att de blir fula även på TS sida. Står så Thujorna mitt i tomtgränsen, blir det då skadegörelse från grannarna mot TS?
• Hade jag Thujor mot min vilja i tomtgränsen, skulle jag ta en motorsåg och såga bort den oönskade växten som sticker över på min sida. (I alla fall i min fantasi)
• Vad skulle forumets medlemmar göra? Att det stått en häck där sedan Hedenhös tid, kan ju inte betyda att den ALLTID MÅSTE FÅ STÅ KVAR! Eller?
![]()
TS kommer överens med en granne och att plantera tujor, allt frid och fröjd. Några år senare flyttar det in nya grannar, personer som rimligen såg att det stod tujor där när de tittade på huset. Dessa nya grannar vill att TS ska flytta in tujorna 60 cm på sin egen tomt.
Om TS går de till mötes och gör detta i någon form av tanke på grannsämjan så är det som upplagt för nya krav från grannarna. Om något år så kommer grannarna tvinga TS att åtgärda något annat som de stör sig på. Så kan det ju inte hålla på.
B Bullen1974 skrev:
Det en mycket klok tanke du har där, bra ha allt skriftligt om det skulle krångla till sig mer, sen att du då kan plocka fram mails och visa vad de tidigare har sagt om de skulle komma in på något som inte stämmer med vad de tidigare har sagt/skrevet.
Men försök hela tiden att hålla en god ton - bara för man inte är eniga kan man stadigt gott visa respekt över för motparten. Om det skulle visa sig vid något tillfällen att modparten tycker man kan bete sig som en id**t bara för man sitter "skyddat" bakom en skärm - hoppa inte ner på samma låga nivå som dem, men fortsätt och skriv med samma respektfulle still som tidigare.
Hela problemet skall ju helst bottna ut i att ni kan se varandra i ögonen med respekt och problemet blir löst så alla blir nöjda.
Man får ju tänka på att man kanske skall ha dessa grannar i kanske 40 år och då kan det vara skönt om man träffar på varandra iaf kan säga Hej till varandra på ett trevligt vis
Men sen vid rätt tillfällen nu det blir varmare ute så bjud dem över på en kopp kaffe eller en kald öl, enbart för att ha en trevlig stund tillsammans, der du försöker att vrida bort samtalen från selva problemet, men försök att prata om allt möjligt annat.
Nu har jag inte googlat dig eller på annat vis kollat hur gammal du är.. så mycket av det jag skrivit vet du kanske redan sen många år tillbaka, men men ... hoppas iaf det löser sig för dig på bästa vis för dig
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 133 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 133 inlägg
Yepp, man ska akta sig för sådana grannar,ger man dem ett finger tar de hela handenFairlane skrev:
Nog för jag tycker det är bra att samarbeta med sina grannar, det gör jag och mina grannar en hel del, men det låter mer som att ditt förslag är att TS bara ska låta sig hunsas av sina grannar och lyda deras minsta vink.
TS kommer överens med en granne och att plantera tujor, allt frid och fröjd. Några år senare flyttar det in nya grannar, personer som rimligen såg att det stod tujor där när de tittade på huset. Dessa nya grannar vill att TS ska flytta in tujorna 60 cm på sin egen tomt.
Om TS går de till mötes och gör detta i någon form av tanke på grannsämjan så är det som upplagt för nya krav från grannarna. Om något år så kommer grannarna tvinga TS att åtgärda något annat som de stör sig på. Så kan det ju inte hålla på.
Ja en påtaglig riskfaktor är ju att det är inte en utan TVÅ grannar som kampanjar...Fairlane skrev:
Nog för jag tycker det är bra att samarbeta med sina grannar, det gör jag och mina grannar en hel del, men det låter mer som att ditt förslag är att TS bara ska låta sig hunsas av sina grannar och lyda deras minsta vink.
TS viktiga fråga är inte en planterad häck eller växter som ny granne klagar på utan grannens påstående om felaktig gräns som skall flyttas in mot TS innebärande att TS inte har dispositionsrätt för marken somFairlane skrev:
häcken är planterad på utan skall flytta den.
Grannes påstående innebär att grannen har bevisbördan avseende tomtgränsen och fram tills grannen
har bevisat sin bättre rätt händer inget.
TS skall endast i 1 mail avvisa grannens påstående och hänvisa till avtalet med tidigare granne om
överenskommen gränsdragning och plantering av häck på TS sida av gränsen som markör av gränslinjen.
TS skall naturligtvis avslutningsvis påtala att han önskar att saken ordnas som goda grannar och
att han avvaktar grannes fortsatta handläggning.
Detta ger TS en juridisk fördel i bevisföringen då TS blir svarande och skall avvakta bevisningen.
Jag antar att den avtalade gränslinjen var ett fastställande av en gammal gränslinje av hävd som berörda fastighetsägarna alltid varit överens om .
Tycker att bilderna högre upp i tråden antyder att thujorna är planterade i tomtgräns. Isåfall är det nog bara för TS att flytta in buskarna till sin egen tomt eller ta bort dem om grannen inte accepterar delarna på sin sida gränsen.
Lite synd givetvis men jag ser inte att en muntlig överrenskommelse med en tidigare ägare skulle räcka för att kräva grannen att ha kvar sin del. Vad skulle det muntliga avtalet isåfall täcka? En liten thujaplanta? En stor? Hur bred? Hur länge gäller det? Osv.
Lite synd givetvis men jag ser inte att en muntlig överrenskommelse med en tidigare ägare skulle räcka för att kräva grannen att ha kvar sin del. Vad skulle det muntliga avtalet isåfall täcka? En liten thujaplanta? En stor? Hur bred? Hur länge gäller det? Osv.
Såvitt jag tolkar bilderna är plantorna, stam och rötter, placerat på TS mark så att själva växten bildar en yta i kronan, eller vad man kallar det på tujor, i tomtgräns. Några kvistar/grenar sticker över gränsen, enkelt att klippa 1-2 ggr per säsong.O onaka skrev:Tycker att bilderna högre upp i tråden antyder att thujorna är planterade i tomtgräns. Isåfall är det nog bara för TS att flytta in buskarna till sin egen tomt eller ta bort dem om grannen inte accepterar delarna på sin sida gränsen.
95-99% av växterna är helt inom TS tomt.
Jag har bott i radhus(visserligen BRF-radhus) där var häckar av olika sort placerat mitt i tomtgräns mellan varje radhus. Garanterat gjort vid uppbyggnaden av husen av praktiska skäl.
Det såg inte ut som på TS bilder, här ser man en tydlig förskjutning av placeringen in på TS tomt.
Bara för att man fick sätta häcken muntligt för 5 år sedan i tomtgräns så borde det kunna gå att få skriftligt i efterhand. Här av dig till han som har flyttat därifrån som lovade detta och fråga snällt om man kan få tillåtelsen skriftligt..
även om du själv sköter om Häcken gäller det ju att den inte ska växa in till grannen om denna inte vill det.Claes Sörmland skrev:
Detta vore ju påtagligt problematiskt. Att kunna ge tillstånd i efterhand. Säger inte att du har fel, men det öppnar ju för stora problem. Att någon som inte äger eller bebor fastigheten längre ger retroaktivt tillstånd för intrång hos nuvarande ägare. Huva. "Jo jag får bygga ett slott i tomtgräns, jag fick ja för 10 år sedan, jag ska bara fixa ett papper på det också"M mellergard skrev:
Påstått avtal om gränslinje och plantering av häck är ett avtal mellan 2 fastighetsägare och har ingenM mellergard skrev:
juridiskt tvingande rätt mot ny fastighetsägare då avtalet inte övergick på ny fastighetsägare vid köpet av fastigheten. Ett skriftligt avtal i efterhand kan kanske vara till hjälp vid en senare samlad bevisning till
TS fördel. Sitt lugnt och avvakta ny grannes bevisning , om den inte kommer inom 3 månader , maila
grannen att du anser att ärendet är avslutat då det inte är visat att ny gränslinje finns och hoppas att
god grannsämja nu kan råda .
Om de säger du är en brottsling borde kunna innebära falsk tillvitelse. Maxstraff 2 `års fängelse har jag hört.H HEM2121 skrev:Ja, det mailet är bra vid en tvist, att de skriver att du är en brottsling ligger dem i fatet. Sitt lugnt i båten och låt dem agera. Vill de ha ut lantmäteriet så svara dem inte, all kostnad faller på dem, du har inte gett något medgivande till det. Tomtgränsen bör följa linjen mellan era hus, svårt att tro att grannen har tomt in där grannens hus finns. Titta i tomtgränsens slut, längst ut från huset om det sitter ett tomtar där.