89 732 läst ·
159 svar
90k läst
159 svar
Tvist om häck efter 5 år
höjden på dessa skulle jag gissa nu är 180-200 och jag vill inte ha de högre. Så jag tror inte höjden är problemet. Jag tror att de vill jävlas (och jag är verkligen inte den som tror så om folk åt höger och vänster, men det här är inte den första saken som de gör)yonna skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Skicka gärna lite bilder på hur häcken breder ut sig.
Det behövs lite för att en granne skall störa sig på något tyvärr.
Tar du ner häcken har du 2 grannar som skriker åt varandra på varsin sida om din tomt, kul.......
Jag föreslår att du redan nu börjar planera för ett staket som är minst 2 meter högt så slipper du se bägge grannarna.
Lycka till
/W
Det behövs lite för att en granne skall störa sig på något tyvärr.
Tar du ner häcken har du 2 grannar som skriker åt varandra på varsin sida om din tomt, kul.......
Jag föreslår att du redan nu börjar planera för ett staket som är minst 2 meter högt så slipper du se bägge grannarna.
Lycka till
/W
jag har hela tiden skrivit till dom att jag naturligtvis kommer följa gällande tomtgräns, det är bara det att de yrkade på mer än så när de tog upp diskussionen med mig. Det var inte ens en förfrågan från deras håll utan rent ut sagt ”du ska….” Sen hänvisades tomtgränsen till fastigheten och inte till tomtytan.T TypRätt skrev:Gissar att dom vill kunna se över till varandra eller något. Hur som gäller bara dessa medgivanden från tidigare ägare om nuvarande fick reda på dem innan köpet. Alt om dessa varit inskrivna som servitut. Så nej i detta fall måste nog kanske dina buskar rätta in sig i ledet men då buskarna stod där synligt vid köp kan det nog ha ansetts uppenbart att de gjorde så med någon form av tillstånd och att det vore rimligt att ställa frågor kring detta om det var av vikt för köparen. Med det sagt så var nog tillståndet att du fick sätta buskarna precis vid gränsen på din sida och inte att de skulle sitta på grannens tomt så visar de sig sitta på vad som nu är grannens sida så får du väl fråga hur mycket de ska ha för att låta de stå kvar där de är.
Så jag blev suspekt och hänvisade till att ska allt gå rätt till så ska vi följa lagen från behöriga personer inom gränsmätning.
Så fick jag ett Mail om att jag var en brottsling inom två punkter som verkligen inte stämmer. det här känns som en häxjakt. För ifall jag är över tomtgräns så handlar det om Max 2-4 thujor och på ett mått om 5 cm.
Men de anser ju då även att de ska flyttas in 60 cm från vardera håll för underhåll.
Det skulle innebära att jag måste gräva upp hela min gård, flytta träden som då kanske inte överlever det…. är det rimligt?
Ett förslag. Håll inte på och läs och skriv en massa email med grannarna. Det är stressande och risken är att du oavsiktligt skriver något som du inte menar, kanske i stridens hetta. Så enklast är kanske att grannens email framöver hamnar i spamboxen eller blockas helt.B Bullen1974 skrev:jag har hela tiden skrivit till dom att jag naturligtvis kommer följa gällande tomtgräns, det är bara det att de yrkade på mer än så när de tog upp diskussionen med mig. Det var inte ens en förfrågan från deras håll utan rent ut sagt ”du ska….” Sen hänvisades tomtgränsen till fastigheten och inte till tomtytan.
Så jag blev suspekt och hänvisade till att ska allt gå rätt till så ska vi följa lagen från behöriga personer inom gränsmätning.
Så fick jag ett Mail om att jag var en brottsling inom två punkter som verkligen inte stämmer. det här känns som en häxjakt. För ifall jag är över tomtgräns så handlar det om Max 2-4 thujor och på ett mått om 5 cm.
När du träffar dem var alltid vänlig, trevlig och undvikande. Kommer ni in på frågan säg att ni får återkomma till den frågan senare och att du ska fundera på det. Förklara att häcken står på din tomt. Få dem att förstå att inget kommer att hända i närtid. Försök få frågan så inaktuell som möjligt. Prata om vädret istället.
Det där är ett utbrett missförstånd som också sprids på detta forum av vissa skribenter. Nej, du behöver inte ha din häck 50 eller 60 cm innanför fastighetgränsen. Men du kan ju inte sköta tujahäcken från grannens mark så då får du räkna med att en illasinnad granne helt lagligt fulkapar stora grenar som med åren tränger in på deras fastighet.B Bullen1974 skrev:
Du ska inte lita på fastighetsgränserna i minkarta.lantmateriet.se. Det är för övrigt samma gränser som man visar på Hitta och Eniro.B Bullen1974 skrev:
Även om noggrannheten är väldigt hög för nyare fastigheter, kan den vara dålig för äldre fastigheter. Problemet är att vissa gränser aldrig bestämdes av lantmäteriet. det kan vara en typ av äldre avstyckning (avsöndring) där det bara gjorde en skiss med lite mått istället för en riktig inmätning, eller så är det fastigheter som bildades och mättes in i ett äldre lokalt koordinatsystem. Om detta system aldrig konverterades till ett nationellt koordinatsystem, kan man inte exakt veta var gränsen ligger.
Jag tror att era fastigheter bildades i ett gammalt lokalt system.
Vill du veta form och storlek av din fastighet, ska du söka på "min fastighet" på lantmäteriet.se, och logga in med BankID. Där hittar du alla tillgängliga dokument rörande din fastighet.
I ett radhus borde det inte vara så svårt att hitta gränsen mellan tomterna. Kan du lägga upp en kartbild på tomtgränserna.
Även om lantmäteriets karta in stämmer till 100% så är den en bra vägledning för att hitta tomtrör eller mäta sig fram till gränserna eller se tomtens form.
Även om lantmäteriets karta in stämmer till 100% så är den en bra vägledning för att hitta tomtrör eller mäta sig fram till gränserna eller se tomtens form.
Vad menar du med stycket här? Fastigheten är ju marken som huset står på i fallet av ett radhus är det ju tomten. Om du där emot menar huskroppen är det nog rimligt att anta att tomtgränsen går just där era huskroppar möts och om det inte tydligt framgår något annat lär det vara 90 grader rakt ut från denna punkt.B Bullen1974 skrev:
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Varför ska det bli dyrt? 135kvm är så lite att det till och med kan grävas för hand.B Bullen1974 skrev:Hej
Jag bor i radhus mittemellan två grannar.
Min granne gav mig och min bror ett muntligt medgivande och godkännande för fem år sedan när vi mätte ut tomtgräns och planterade en thujahäck direkt intill på min sida om tomtgräns.
Den har vuxit sig jättefin och är av typen Smaragd så den breder inte ut sig och behöver inget underhåll överhuvudtaget.
På andra sidan så har ägaren av det radhuset bytts ut för 2 år sedan. Fem år har gått sedan planteringen och inget har yppats om häcken från någon av dem.
Nu kommer de båda (de är tillsammans nu) och kräver att häcken skall av mig flyttas in 60 cm och att den inte ens står på min tomt. Lantmäteriet säger att tomtkartan inte har hög validitet pga ålder och att ingen vet vem som har rätt i frågan om tomtgräns.
Vad ska jag göra nu? Måste jag gräva upp hela min lilla tomt på 135m2 pga detta? Det kommer bli dyrt. Kan jag hänvisa till någon lag så att de kan stå kvar? Jag känner mig maktlös för vi har försökt göra rätt från start.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
Om du har ett ok för planteringen för häcken så är det ju så. Lite olyckligt att det var muntligt, då det är svårare att bevisa.
Men om du dels har ett vittne och dels att häcken var uppvuxen när de nya ägarna flyttade in så är det ju bara att hänvisa till det.
Dom får som sagt dock ansa på sin sida.
Om dom bestrider tomtgränserna nu, och hävdar att häcken står på deras tomt och att det gamla avtalet om att den "står på din tomt vid tomtgränsen" inte gäller, så bör det ju vara dom som begär (och betalar) en uppmätning ? Så du behöver i sig kanske inte gå i tvist om var den går, utan hänvisa till att officiell uppmätning krävs i så fall. En internetkarta räcker ju inte om det handlar om ngn meter.
Sen tror jag (utan att veta) att man ibland hävdar tomtgränser av "hävd". I ett radhusområde torde det inte vara så svårt att se hur gränserna går (rakt ut från husen ?)
Men om du dels har ett vittne och dels att häcken var uppvuxen när de nya ägarna flyttade in så är det ju bara att hänvisa till det.
Om dom bestrider tomtgränserna nu, och hävdar att häcken står på deras tomt och att det gamla avtalet om att den "står på din tomt vid tomtgränsen" inte gäller, så bör det ju vara dom som begär (och betalar) en uppmätning ? Så du behöver i sig kanske inte gå i tvist om var den går, utan hänvisa till att officiell uppmätning krävs i så fall. En internetkarta räcker ju inte om det handlar om ngn meter.
Sen tror jag (utan att veta) att man ibland hävdar tomtgränser av "hävd". I ett radhusområde torde det inte vara så svårt att se hur gränserna går (rakt ut från husen ?)
Att maila fram o tillbaka är en mycketdålig idé. Föreslår att du bjuder in dem på en fika istället så att ni kan PRATA igenom det hela.B Bullen1974 skrev:jag har hela tiden skrivit till dom att jag naturligtvis kommer följa gällande tomtgräns, det är bara det att de yrkade på mer än så när de tog upp diskussionen med mig. Det var inte ens en förfrågan från deras håll utan rent ut sagt ”du ska….” Sen hänvisades tomtgränsen till fastigheten och inte till tomtytan.
Men de anser ju då även att de ska flyttas in 60 cm från vardera håll för underhåll.
Det skulle innebära att jag måste gräva upp hela min gård, flytta träden som då kanske inte överlever det…. är det rimligt?
De har ju inte lång färdväg direkt.
Nissens skrev:
jag mailar för att ha det jag säger till dom och dom till mig skriftlig. Annars kommer det en massa lögner om vad som verkligen är sagt har jag märkt.B Bullen1974 skrev:jag har hela tiden skrivit till dom att jag naturligtvis kommer följa gällande tomtgräns, det är bara det att de yrkade på mer än så när de tog upp diskussionen med mig. Det var inte ens en förfrågan från deras håll utan rent ut sagt ”du ska….” Sen hänvisades tomtgränsen till fastigheten och inte till tomtytan.
som du säger så har jag ett muntligt ok med vittne och en inflyttning för två år sedan.klaskarlsson skrev:
Om du har ett ok för planteringen för häcken så är det ju så. Lite olyckligt att det var muntligt, då det är svårare att bevisa.
Mätningen är lite klurigare än så enligt lantmäteriet.
jag var nog otydlig. Lantmäteriet säger att mätning av tomt görs enbart på mark, inte efter huskroppar. Jag ska ha en viss m2 såsom alla andra ska sina m2. Det skulle bli fel om man mötte de från huskropparna (skjut inte budbäraren , jag hänvisar till vad lantmäteriet informerat mig om.T TypRätt skrev:Vad menar du med stycket här? Fastigheten är ju marken som huset står på i fallet av ett radhus är det ju tomten. Om du där emot menar huskroppen är det nog rimligt att anta att tomtgränsen går just där era huskroppar möts och om det inte tydligt framgår något annat lär det vara 90 grader rakt ut från denna punkt.