Hej, sedan insomnas har vi flytta in i ett nybyggt hus. Vi beställde en "inbyggd" putsad kamin av ett företag i Torslanda där vi bor, vilket de nästa levererade färdigt. De installerade och byggde in en Contura modul med någon form av fiberskiva. I överenskommelsen skulle yttermåtten (i bredd) inte gå utanför de väggar som den stod emot. Och det hela skulle (fick vi se senare) levereras primat men utan spackling och målning. Strax innan färdigställande ber leverantörern mej att "kolla med målarn" hur den bäst skall putsas, för han anser inte att han "får till det". Dessutom efter besiktning, vilket jag tolkar som en säkerhetsbesiktning och test, då jag inte ens var på plats, kommer fakturan med avdrag för att man inte levererat glasskydd på golvet samt att våran takläggare tätade runt skorstenen. Leverantören vägrar att komma o titta på jobbet för att ta ner skivorna och byta eller slipa ner till rätt tjocklek. Deras avdrag för glasskyddet är för litet och vi har inte någon puts på ytan (vilket kanske är bra för vi behöver ändå få den nedmonterad och delvis omgjord). Vi kontaktade ARN i somras, då de hotade med kronofogden frö vi endast betalat 80% av fakturan. Vi bestred beloppet, varpå de gick till kronofogden. Kronofogden tog inte uppfallet utan hänvisade till att komma överens eller så fick leverantören gå till tingsrätt. De har nu lämnat in fallet till tingsrätten. Förutom att jag igen bett dem komma o färdigställa för vi har inget för att bråka med dem, bättre de gör klart och vi betalar resten än att de gör avdrag och vi skall ta in någon annan. Vi kan ju lagligen inte använda spisen för den saknar golvskydd, dessutom är urtaget för luftintaget för smalt, så vid putsning kan vi inte använda det heller. Den håller inte de yttermått vi kommit överens om samt utseendet är inte det vi beställde mot (referensspis i deras butik). Vad är min bästa approach på detta? Med vänlig hälsning,/ Daniel

• Obehandlad inbyggd kamin med synlig fiberskiva och utan golvskydd i ett mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på Contura-kaminens kant som visar avvikelse från vägg och bristfällig putsning.
    Skapa konto
  • Närbild på ej slutförd putsad kamin, med synlig fiberskiva och ojämnt pålagd puts.
    Skapa konto
  • Oputsad inbyggd kamin med synliga fiberskivor och ojämnt pålagd spackel i en ljus bostadsmiljö.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.