Har letat efter fler tvingar i lite mindre storlek, men haft svårt att hitta något vettigt.
Hittade dessa på CO som är riktigt trevliga samt denna som jag också gillar.

Jag har köpt små tvingar på Bauhaus av märket winsent? greppar ca 200mm djup 50-60mm. Dom är billiga 29.90 köpte jag för härom dagen. MEN om man köper billighets tvingar måste man kolla så att skruven går parallellt både från sidan och frammifrån. Och det kan jag säga att så är verkligen inte fallet med dessa tvingar. Senast köpte jag sex st och dom valde jag ut från alla som hängde där och det var väl 40-50st.
Har nu 48st av dessa tvingar och har använt dom flera gånger varje vecka i flera år. Och dom gör sitt jobb om man använder dom som man bör till små projekt. Man limmar inte ihop två tvåtums reglar med dom.

Dom är ju inte alls i samma kvalitet som bessey men å andra sidan kostar dom en spottstyver.

Pär

Tack för tipset Pär, har ständigt brist på tvingar så jag ska definitivt kolla där:)

pär h skrev:
Jag har köpt små tvingar på Bauhaus av märket winsent? greppar ca 200mm djup 50-60mm. Dom är billiga 29.90 köpte jag för härom dagen. MEN om man köper billighets tvingar måste man kolla så att skruven går parallellt både från sidan och frammifrån. Och det kan jag säga att så är verkligen inte fallet med dessa tvingar. Senast köpte jag sex st och dom valde jag ut från alla som hängde där och det var väl 40-50st.
Har nu 48st av dessa tvingar och har använt dom flera gånger varje vecka i flera år. Och dom gör sitt jobb om man använder dom som man bör till små projekt. Man limmar inte ihop två tvåtums reglar med dom.

Dom är ju inte alls i samma kvalitet som bessey men å andra sidan kostar dom en spottstyver.

Pär
Hur menar du med att skruven går parallellt?

Ja det var slarvigt skrivet av mig
Den fasta delen på en tving ser ut som ett L. Och den lodräta delen av L kallar jag för skena, och skruven med handtag som sitter i den lösa delen som glider upp och ner på skenan, skall vara parallell med skenan. sett från sidan och även sett framifrån. Och framifrån är för mig när man håller i skenan och vrider tvingen så skruven hamnar mot dig. Då kan man syfta för att se om skruven är parallell med skenan.
Det vart lite av dagisnivå men jag visste inte hur jag skulle förklara.
Så jag säger som baloo sa till mowgli "Har du förstått"

Pär

pär h skrev:
Ja det var slarvigt skrivet av mig
Den fasta delen på en tving ser ut som ett L. Och den lodräta delen av L kallar jag för skena, och skruven med handtag som sitter i den lösa delen som glider upp och ner på skenan, skall vara parallell med skenan. sett från sidan och även sett framifrån. Och framifrån är för mig när man håller i skenan och vrider tvingen så skruven hamnar mot dig. Då kan man syfta för att se om skruven är parallell med skenan.
Det vart lite av dagisnivå men jag visste inte hur jag skulle förklara.
Så jag säger som baloo sa till mowgli "Har du förstått"

Pär
Då är jag med!

Men har det verkligen så stor betydelse?
Beror kanske på vad man ska klämma ihop. Är det tunnare bitar kanske det lyfter i ena änden om det är skevt

Om skruven sett från sidan inte riktigt är parallell med skenan är inte riktigt lika farligt som om den skulle vara sned sett framifrån. För det är inte bra då skjuvar bitarna när man spänner tvingen.

Pär

Köpte på mig ett gäng av Bauhaus tvingar, efter att tagit ut alla och kollat så hittade jag 11 som var bra:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.