33 453 läst · 303 svar
33k läst
303 svar
Tvingad att ha tjänstebil, vilken?
...jag avsåg kravet på service för att få garanti. Det antar jag att du också tycker är bra.Silver78 skrev:
Det hoppas inte jag. Du måste ju åka till en Tesla-auktoriserad verkstad för minsta lilla. Reservdelsbutiken är obefintlig. De har tillbehör. Har en bekant som kör Taxi och han har just en Tesla. Det känns sådär lagom kul att behöva åka till verkstad för tex att ett dörrhandtag går sönder. De är precis Apple. Vill inte ha en begagnadmarknad på bildelar eller tredjepartstillverkare.
Det är skillnad på service och reparationer.Silver78 skrev:
Det hoppas inte jag. Du måste ju åka till en Tesla-auktoriserad verkstad för minsta lilla. Reservdelsbutiken är obefintlig. De har tillbehör. Har en bekant som kör Taxi och han har just en Tesla. Det känns sådär lagom kul att behöva åka till verkstad för tex att ett dörrhandtag går sönder. De är precis Apple. Vill inte ha en begagnadmarknad på bildelar eller tredjepartstillverkare.
Nu har väl just Tesla (onödigt) avancerade dörrhandtag som fälls ut när man låser upp bilen. Motsvarande på en annan bil hade nog också krävt besök hos verkstad. Gemene man skruvar väldigt lite på sin bil. De flesta har ju t.o.m. vinterhjul på hotell och låter verkstaden skifta.
Även ett krånglande normalt centrallås söker nog de flesta verkstad för.
Sedan måste oberoende verkstäder kunna fixa det också så men inte måste besöka märkesverkstaden.
Håller med dig om liknelsen med Apple. på både inte och gott.
Det är precis det jag menar. Om de övriga bilmodellerna tar efter Tesla's koncept så innebär det att man inte kan åka till vilken verkstad som helst för att få det åtgärdat. Jag fick stenskott på min Kia. Det var bara att åka till Ryds bilglas och få det åtgärdat. Skulle jag behövt åka till Kia's auktoriserade verkstäder hade jag fått en tid efter tre veckor plus att det är som mycket mer omständligt att åka till. Sen att man inte kan sätta in en begagnad del från en annan bil är ganska sjukt. Det är inte miljötänk 2021.P Pin skrev:Det är skillnad på service och reparationer.
Nu har väl just Tesla (onödigt) avancerade dörrhandtag som fälls ut när man låser upp bilen. Motsvarande på en annan bil hade nog också krävt besök hos verkstad. Gemene man skruvar väldigt lite på sin bil. De flesta har ju t.o.m. vinterhjul på hotell och låter verkstaden skifta.
Även ett krånglande normalt centrallås söker nog de flesta verkstad för.
Sedan måste oberoende verkstäder kunna fixa det också så men inte måste besöka märkesverkstaden.
Håller med dig om liknelsen med Apple. på både inte och gott.
Ja men det var inte DET jag ville att övriga skulle ta efter, utan Teslas krav för att garantin ska gälla.Silver78 skrev:
Det är precis det jag menar. Om de övriga bilmodellerna tar efter Tesla's koncept så innebär det att man inte kan åka till vilken verkstad som helst för att få det åtgärdat. Jag fick stenskott på min Kia. Det var bara att åka till Ryds bilglas och få det åtgärdat. Skulle jag behövt åka till Kia's auktoriserade verkstäder hade jag fått en tid efter tre veckor plus att det är som mycket mer omständligt att åka till. Sen att man inte kan sätta in en begagnad del från en annan bil är ganska sjukt. Det är inte miljötänk 2021.
I teorin går det väl att göra det, Nu är ju Tesla relativt nya och dyra bilar så det finns inte så mycket att plocka från skroten. Och just handtagen verkar ju varit dåliga så några sådana är nog svåra att hitta.Silver78 skrev:
Det är precis det jag menar. Om de övriga bilmodellerna tar efter Tesla's koncept så innebär det att man inte kan åka till vilken verkstad som helst för att få det åtgärdat. Jag fick stenskott på min Kia. Det var bara att åka till Ryds bilglas och få det åtgärdat. Skulle jag behövt åka till Kia's auktoriserade verkstäder hade jag fått en tid efter tre veckor plus att det är som mycket mer omständligt att åka till. Sen att man inte kan sätta in en begagnad del från en annan bil är ganska sjukt. Det är inte miljötänk 2021.
Om Ryds har glas till Tesla vet jag inte men varför skulle de inte kunna ha det?
(antar du menar del från en annan likadan bil, och inte ett dörrhandtag från vilken bil som helst)
Konceptet att service inte behövs för att garantin ska gälla är dock bra,
Ja hos tesla är det det, men hos övriga måste jag fortfarande lämna in den på "service" av saker som inte finns eller behövs. Behövs det inte hos Tesla behövs det inte hos VW heller.Silver78 skrev:
I kontrast till nackdelarna med Teslas relativt få servicecenter jämfört med andra tillverkare finns det en del nytänkt också som mobila rangers som åker hem till dig och byter tex såna saker som trasiga handtag eller uppgraderar laddkontakten på äldre bilar.
Rimligtvis borde den höga graden av vilken Teslas bilar diagnosticerar sig själva bidra till ökad säkerhet och mindre behov av människokontroll.
Teslas bilar beställer reservdelar själv - Tesla Club Sweden
Rimligtvis borde den höga graden av vilken Teslas bilar diagnosticerar sig själva bidra till ökad säkerhet och mindre behov av människokontroll.
Teslas bilar beställer reservdelar själv - Tesla Club Sweden
Nyfiken på om du fått bilen ännu? Enligt senaste uppgift ska min ha byggts denna veckan. Men det är jag inte säker på.Nötegårdsgubben skrev:
Jag beställde i april och då skulle de kunna leverera v. 27. Då jag har nuvarande leasingavtal augusti ut skrev vi augusti. De har inte börjat bygga den än och det tar fyra veckor från byggstart till levererad bil. Min säljare har semester till måndag, då tänkte jag kolla mer.
All info jag fått har varit efter att jag frågat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 799 inlägg
Nej, när jag följde upp i slutet av augusti var beskedet att bilen skulle börja byggas i mitten av september. Har inte hört mer, men har förstått att man borde få ett automatiskt meddelande när den börjar byggas.K koolla skrev:
Tänkte kolla imorgon eller så, för enligt mitt sätt att räkna var mitten av september igår.
Fan vad olika nybilssäljare lär ha fullt upp med att svara på frågor från missnöjda köpare som varken får bilar eller info.
Man kan nog få glas till Tesla som inte är orginal men eftersom dom inte delar med sig av några uppgifter om deras bilar så måste man ändå åka till Tesla för att kalibrera kameran.P Pin skrev:I teorin går det väl att göra det, Nu är ju Tesla relativt nya och dyra bilar så det finns inte så mycket att plocka från skroten. Och just handtagen verkar ju varit dåliga så några sådana är nog svåra att hitta.
Om Ryds har glas till Tesla vet jag inte men varför skulle de inte kunna ha det?
(antar du menar del från en annan likadan bil, och inte ett dörrhandtag från vilken bil som helst)
Konceptet att service inte behövs för att garantin ska gälla är dock bra,
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 681 inlägg
Som nämnt här syftar jag på de modellerna som har svansmotor, dvs. Motorn bakom bakaxeln. Några har mittmotor och motorn fram. Med så mycket vikt på bakhjulen har dom "trots" bara bakhjulsdrift bra grepp på drivhjulen och överraskar i uppförsbackar.Magnus Filip skrev:Kan inte så mycket om bilar. Men det verkade inte troligt det du skrev. Så jag slog upp på några minuter: .
Gamla Porsche??? Alla Porsche är bakhjulsdrivna, eller som tillval 4hjuldrivna, beroende på modell. 911 år 2021 har motorn bak och är bakhjulsdriven, precis samma som alltid. eller 4hjulsdriven om man tar det tillvalet.
VW beetle blev framhjulsdriven år 1997, för 24 år sedan, rätt gammal Beetle. Den ännu äldre med bakhjulsdrift tillverkades till 2003.
Bra att de överraskar i uppförsbackar, verkar du ha testat själv.Johannes Carlsson skrev:
Om någon gillar att köra sportbil typ 911 bakhjulsdrift med svansmotor på vintern eller på dåliga branta grusvägar har du säkert rätt. Men vem katten gör det? Tvivlar på att det överhuvudtaget går att köra en sån bil snöig vinter för de borde ha så låg markfrigång att snösträng och snö tar i underredet.
De gamla VW slutade att säljas i Sverige på 70-talet. Ingen kör med dem längre. Bara några entusiaster sommartid.
Ser inte relevansen eller den röda tråden i detta alls, sorry.