Lät en målerifirma ta hand om målning av vårt hus med liggande panel. De använde sprutteknik. Visar sig nu när jag tittar närmare att de på ca 30 meter övre Målad huspanel med sprutteknik, saknar färg på överdelen längs en springa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
delen av panelen inte fått någon färg (se bilden.). Hur illa är detta? Skulle ni försöka fixa detta och i så fall hur? Målarfirman gillar inte kritik.

F Foxionia skrev:
Lät en målerifirma ta hand om målning av vårt hus med liggande panel. De använde sprutteknik. Visar sig nu när jag tittar närmare att de på ca 30 meter övre[bild] delen av panelen inte fått någon färg (se bilden.). Hur illa är detta? Skulle ni försöka fixa detta och i så fall hur? Målarfirman gillar inte kritik.
Tycker att det ser ut som att du fått en krympspricka. Ser ut som att färgen har släppt från underlaget även längst till höger i bild men att där har det inte spruckit ännu.
Skulle ta lite färg på en pensel och dra längs med sprickan. //Lekman, ej proffs

Edit:
Om det målades i år och huset är nytt kan du räkna med att sådana sprickor uppstår mellan i stort sett varenda bräda till nästa sommar. Mitt eget (röda) hus såg ut som en polkagris året efter första målningen.

Redigerat:
  • Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
Krympspricka imho. Vi hade så på delar av vår liggande fasad (den åt söder). Målning under juli, nästa år kröp dom fram. Vi skrapade och målade i under maj när det var som torrast. Nu kommer de bara fram på områden där träet rör sig mycket (i ett hörn med enkelspikrad).

Men ja, förmodligen kommer man inte in lika mycket med pruta som med pensel beroende på vinkel. Kanske kan spela in men beteendet tror jag beror på att träet krympt.

• Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Säger också krymp-spricka.
Det ser helt klart ut som att den "övre" och "undre" kanten tidigare suttit ihop.

Dvs, de har gjort ett korrekt jobb från början och täckt allt trä med färg, men trä är levande och rör på sig. Färgen rör sig inte lika mycket och sprickor uppstår "alltid".
(Och om trät var maximalt torkat/krympt när det målades kommer de svälla och skrapa bort lite färg under kommande säsong)

• Gilla
Nybben86
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det ser helt klart ut som att den "övre" och "undre" kanten tidigare suttit ihop.

Dvs, de har gjort ett korrekt jobb från början och täckt allt trä med färg, men trä är levande och rör på sig. Färgen rör sig inte lika mycket och sprickor uppstår "alltid".
(Och om trät var maximalt torkat/krympt när det målades kommer de svälla och skrapa bort lite färg under kommande säsong)
Håller med om att målaren verkar ha gjort ett korrekt jobb. Om målaren ska åtgärda detta så är det debiterbart.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N Nybben86 skrev:
Håller med om att målaren verkar ha gjort ett korrekt jobb. Om målaren ska åtgärda detta så är det debiterbart.
Nu fotograferades väggen tre dagar efter målningen. Ingen väderförändring efter målning, solsken. Du tycker ändå att målaren inte behövde täcka ytan med färg? Huser är 14 år gammalt.

F Foxionia skrev:
Nu fotograferades väggen tre dagar efter målningen. Ingen väderförändring efter målning, solsken. Du tycker ändå att målaren inte behövde täcka ytan med färg? Huser är 14 år gammalt.
Det ser ut som att fasaden har torkat/krympt något/rört på sig sedan målningen. Det syns tydligt att färglagret har töjts bortom bristningsgränsen. Optimalt är såklart att måla när fasaden är som allra torrast och då slippa dessa sprickor.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:

N Nybben86 skrev:
Det ser ut som att fasaden har torkat/krympt något/rört på sig sedan målningen. Det syns tydligt att färglagret har töjts bortom bristningsgränsen. Optimalt är såklart att måla när fasaden är som allra torrast och då slippa dessa sprickor.
Fasaden var väldigt torr vid målningstillfället och fortsatt tre dagar senare vid fototillfället. Det som syns är vad som hände vid första målningen för 14 år sen. Jag hade föreställt mig att detta nu skulle målas över, föreslog t.om. målaren att han skulle lägga på grundfärg på dessa partier, men det behövdes inte sa han. Kunde inte föreställa mig att det inte skulle bli någon färg på dessa partier. Hade hoppats på råd från någon fackman, är det ok att gå över fasaden och dutta i med färg (som någon icke fackman föreslog).

Det är absolut okej att "dutta i" eller måla ett helt lager till med samma färg nu.
Det kommer inte synas ett spår av det när det är klart.
(Men här och där kommer du få nya sprickor eller avgnagd färg om ett tag igen)

F Foxionia skrev:
Fasaden var väldigt torr vid målningstillfället och fortsatt tre dagar senare vid fototillfället. Det som syns är vad som hände vid första målningen för 14 år sen. Jag hade föreställt mig att detta nu skulle målas över, föreslog t.om. målaren att han skulle lägga på grundfärg på dessa partier, men det behövdes inte sa han. Kunde inte föreställa mig att det inte skulle bli någon färg på dessa partier. Hade hoppats på råd från någon fackman, är det ok att gå över fasaden och dutta i med färg (som någon icke fackman föreslog).
Det var mycket ny information i ett meddelande. Självklart ska färgen täcka hela ytan vid målningstillfället.

• Gilla
emjeysimone
  • Laddar…
N Nybben86 skrev:
Det var mycket ny information i ett meddelande. Självklart ska färgen täcka hela ytan vid målningstillfället.
Det håller jag helt med om.
(Och inget tyder väl på att de *inte* målat hela huset? Att det sedan bildats krymp-sprickor i färgen är ju inte samma sak)

Och jag håller med målaren om att man *inte* behöver grundmåla i sprickorna innan man målar om.

Men, det är ju inte ovanligt att man målar två strykningar, bland annat för att råda bot på sådant här.
(Ska precis dra på lager 2 på en bod som jag målade för ett par veckor sedan och nu börjar bli "randig" här och där)

• Gilla
Nybben86
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.