Här ska det bli tvättstuga. Sambon vill ha tapet på väggen.

Det är ju lite lurigt med alla regler kring ytskikt och sånt. Vi kommer att ha våtrumsmatta på golvet med uppvik. Det blir osb3 och gips på väggarna.

Inredning: Till vänster längst bort ska det stå en varmvattenberedare. Blir även garderober resten av väggen. På höger sida blir det bänkskiva med ho längst bort. Blir stänkskiva ovanför bänkskivan. Sen blir det även tvättmaskin och torktummlare under där. Ska hängas skåp också.

Vi vill inte ha våtrumsmatta på väggarna. Hur gör ni andra som har tapet i era tvättstugor? Ska man ha något skydd under bänkskivan? Skydd bakom varmvattenberedaren?

• Tvättstuga under uppbyggnad med synliga rördragningar och isolering på väggarna. Betonggolv, trästommar och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det finns inga krav på tätskikt ovanför uppviket i en tvättstuga, men för ens egen skull är det ju bra att i alla fall ha något som åtminstone tål vattenstänk. Man får ju räkna med att det förr eller senare kommer att stänka på väggen vid hon. Sen kan det förstås börja läcka eller spruta vatten från något vattenrör men då har man nog så stora problem med annat också att det inte spelar någon större roll om en tapet blir skadad.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inga krav på tätskikt ovanför uppviket i en tvättstuga, men för ens egen skull är det ju bra att i alla fall ha något som åtminstone tål vattenstänk. Man får ju räkna med att det förr eller senare kommer att stänka på väggen vid hon. Sen kan det förstås börja läcka eller spruta vatten från något vattenrör men då har man nog så stora problem med annat också att det inte spelar någon större roll om en tapet blir skadad.
Har rör i rör (PEX) i väggen så det är nog inga problem i närtid. Kanske om 50 år.

Men när jag frågar chatgpt så säger den att man måste ha skydd runt varmvattenberedaren och på väggen vid tvättmaskin och sånt. Och att det behövs massa speciell färg och vissa typer av tapeter.. Jag litar inte riktigt på chatgpt, men den har gjort mig så osäker så jag vill fråga här på forumet.

BirgitS
Separata varmvattenberedare har jag ingen erfarenhet så jag vet inte om det finns några krav relaterade till dem, men det finns inga krav på skydd bakom en tvättmaskin.

Men det är ju bra om du läser branschreglerna från GVK och Säker vatten själv. Säkrare än ChatGPT.

BirgitS BirgitS skrev:
Separata varmvattenberedare har jag ingen erfarenhet så jag vet inte om det finns några krav relaterade till dem, men det finns inga krav på skydd bakom en tvättmaskin.

Men det är ju bra om du läser branschreglerna från GVK och Säker vatten själv. Säkrare än ChatGPT.
Har läst men hittar ingen info om det.

BirgitS
Som jag misstänkte, det finns i så fall inga särskilda krav för varmvattenberedare när det gäller väggarna i en tvättstuga.

BirgitS BirgitS skrev:
Som jag misstänkte, det finns i så fall inga särskilda krav för varmvattenberedare när det gäller väggarna i en tvättstuga.
Det låter dock lite märkligt för om det skulle gå hål på varmvattenberedaren så kommer det spruta vatten på väggen.

H
M Mjärn skrev:
Här ska det bli tvättstuga. Sambon vill ha tapet på väggen.

Det är ju lite lurigt med alla regler kring ytskikt och sånt. Vi kommer att ha våtrumsmatta på golvet med uppvik. Det blir osb3 och gips på väggarna.

Inredning: Till vänster längst bort ska det stå en varmvattenberedare. Blir även garderober resten av väggen. På höger sida blir det bänkskiva med ho längst bort. Blir stänkskiva ovanför bänkskivan. Sen blir det även tvättmaskin och torktummlare under där. Ska hängas skåp också.

Vi vill inte ha våtrumsmatta på väggarna. Hur gör ni andra som har tapet i era tvättstugor? Ska man ha något skydd under bänkskivan? Skydd bakom
Man skan ju sätta upp en transparent skiva.

BirgitS
Ja, men risken finns att det sprutar åt något annat håll lika väl. Det är förstås en kompromiss, det är trots allt ovanligt med vattenskador i tvättstugor, se här: https://www.byggahus.se/har-sker-flest-vattenskador-i-hemmet

Men man är alltid tillåten att göra något som är bättre än branschreglerna och t.ex. ha tätskikt även på väggarna. Om man vill ha en annan tapet än våtrumstapet så kan man ha ett godkänt målat system först och sen sätta tapet på det.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.