Håller på att renovera tvättstugan med Nivellgolv och ska nu montera reglarna men behöver få koll på alla bygghöjder så jag inte råkar lägga dessa reglar för högt. (Vill gärna ha dom så högt som möjligt så jag får så mycket luft som möjligt under + minska mängden flytspackel...
Utmaning - Jag vill få klinkersgolvet i tvättstugan att liva med golvet i köket.
Frågetecken 1, jag har tänkt planera fallet som de rosa pilarna anger, en avlång ränndal som går mot brunnen. lutning 5-10mm per meter. Rätt tänkt? Är det overkill att ha fall i hela tvättstugan?
Frågetecken 2, Brunnen tänkte jag placera under en köksstomme som huserar diskho. är detta OK? Tänkte försöka vara smart och göra en lucka i stommen så man lätt kan öppna för att titta till och rengöra brunnen vid behov. Till denna brunn kommer avloppet från diskho samt tvättmaskin vara inkopplad på.
Frågetecken 3, Som synes så är det en liten extra del som är sammanhängande med tvättstugan men där det inte finns något vatten idag. Hur tänker man med fallet där? Antar att det bör vara OK att ha det helt plant i den delen från den prickade linjen?
Frågetecken 4, hur hade ni gjort? I det extra utrymmet är det smartast att lägga tätskikt även där för att slippa bygga upp en tröskel vid den prickade linjen?
Frågetecken 5, behöver jag ha en tröskel mot köket om jag ser till att brunnen är 20mm lägre ner än dörröppning?
Frågetecken 6, är detta rimliga bygghöjder
lager 1 - Golvspån
lager 2 - primer 0mm
lager 3 - nivåspackel + Ebeco elvärmeslingor, 11mm vid brunn (+fallet på 5-10mm/m ger 31 mm vid dörren och väggarna längst bort från golvbrunn.
lager 4 - tätskikt 3mm (Tänkte köra med LIP, verkar vara smidigt med samma kladd överallt?)
lager 5 - Fix 4mm
lager 6 - plattor 9mm verkar dom jag har spanat in vara.
Så totalt blir det en extra bygghöjd på cirka 31+3+4+9 = 47mm vid köksdörren samt 11+3+4+9 = 27 vid brunnen.
Tror det var alles 😂🙏
Utmaning - Jag vill få klinkersgolvet i tvättstugan att liva med golvet i köket.
Frågetecken 1, jag har tänkt planera fallet som de rosa pilarna anger, en avlång ränndal som går mot brunnen. lutning 5-10mm per meter. Rätt tänkt? Är det overkill att ha fall i hela tvättstugan?
Frågetecken 2, Brunnen tänkte jag placera under en köksstomme som huserar diskho. är detta OK? Tänkte försöka vara smart och göra en lucka i stommen så man lätt kan öppna för att titta till och rengöra brunnen vid behov. Till denna brunn kommer avloppet från diskho samt tvättmaskin vara inkopplad på.
Frågetecken 3, Som synes så är det en liten extra del som är sammanhängande med tvättstugan men där det inte finns något vatten idag. Hur tänker man med fallet där? Antar att det bör vara OK att ha det helt plant i den delen från den prickade linjen?
Frågetecken 4, hur hade ni gjort? I det extra utrymmet är det smartast att lägga tätskikt även där för att slippa bygga upp en tröskel vid den prickade linjen?
Frågetecken 5, behöver jag ha en tröskel mot köket om jag ser till att brunnen är 20mm lägre ner än dörröppning?
Frågetecken 6, är detta rimliga bygghöjder
lager 1 - Golvspån
lager 2 - primer 0mm
lager 3 - nivåspackel + Ebeco elvärmeslingor, 11mm vid brunn (+fallet på 5-10mm/m ger 31 mm vid dörren och väggarna längst bort från golvbrunn.
lager 4 - tätskikt 3mm (Tänkte köra med LIP, verkar vara smidigt med samma kladd överallt?)
lager 5 - Fix 4mm
lager 6 - plattor 9mm verkar dom jag har spanat in vara.
Så totalt blir det en extra bygghöjd på cirka 31+3+4+9 = 47mm vid köksdörren samt 11+3+4+9 = 27 vid brunnen.
Tror det var alles 😂🙏
Jag har inte så mycket att tillföra förutom att jag hade inte hållt på och tätskikta utrymmen som inte behöver det...
Är problemet förresten att golvet i tvättstugan riskerar bli för högt eller för lågt? Det kanske inte är så dumt med lägre golv om det blir läcka?
Är problemet förresten att golvet i tvättstugan riskerar bli för högt eller för lågt? Det kanske inte är så dumt med lägre golv om det blir läcka?
Nä känns ju dumt att tätskikta när det inte ”behövs” men måste man ha en avgränsare mellan i så fall? Vill ha samma golv på hela ytan, gärna sömnlöst så att det känns som ett rum och inte två. Kanske förvirrande med vilket golv som tåler vatten och inte? 😂 är ju inte många kvm, så inte en jättekostnad det rör sig om.Farstatjej90 skrev:
Grundproblemet är att jag är lite orolig att sätta reglarna för högt och om jag tänkt rätt med fallet och bygghöjderna. Vill inte att golvet i tvättstugan är högre än i övriga huset. Har det så i badrummet idag och tycker det känns som ett slarvigt hantverk…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
O ohlinj skrev:
https://www.gvk.se/fragor-och-svar/underlag-golv-och-vagg/maste-fall-finnas-pa-hela-golvytan/
I en tvättstuga blir normalt inte golvet utsatt för vatten, förutom möjligen närmast brunnen när det blir stopp i avloppet och därför behöver du inte ha fall i den extra delen (eller för den delen i en stor del av resten av rummet).
Regeln är 20 mm höjdskillnad på tätskiktsnivån.O ohlinj skrev:
https://sakravatrum.gvk.se/branschr.../5-9-dorroppning-golv/#content-primary-offset
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tvättstugarenovering - ha kvar lucka i golvet med tätskikt?
Badrum -
Till-och frånluft tvättstuga
Ventilation -
Överdimensionera FTX-system för att slippa avfuktare i tvättstuga?
Ventilation -
1- eller 2-K färg på betonggolv i tvättstuga?
Golv -
Källartvättstuga till spa - 60-tals hus (under 90k)
Socialt & Projekt