Hej gott folk, har tagit över föräldrahemmet som gått i arv och min farfar byggde kåken, nu har hösten bestått av renovering och nu har jag kommit till den kritiska och orörda tvättstugan.
Just nu planerar jag GOLVET
Golvet är ojämt då vi fått bila bort en upphöjning där det stod en gammal tvättmaskin, ett alternativt är att jag jämnar ut den och hoppas på det bästa
Alternativ 2 är att jag flytspacklar golvet.
Kommer jag behöva lägga tätskikt på betonggolvet?
Hur gör jag med golvbrunnen? Denna ligger "djupt" är aningen osmickrande (och locket är mer än bara aningen smickrande) kan man köpa en upphöjning å nytt lock?
Förstår att man borde bila och byta Golvbrunn... Men har aldrig haft några problem med den, kan säkert bli, absolut, men det kan det ju med allt, har en teori i detta hus att mycket man gör gör mer skada än nytta och att bila upp hela systemet är verkligen inget alternativ i detta nu men jag har förstått det som att man kan byta den här sista brunnböjen precis vid locket? Funkar det även på såhär gamla brunnar eller har jag missuppfattat allt?
Det som ska vara i rummet är ett badkar och en tvättmaskin.
Ska microcementa hela rummet sen är tanken, min man tror att det räcker med microcement på golvet (efter vi rengjort det såklart) men jag har tvek där
Bifogar bild, tackar för hjälp och ber om en god ton i kommentarerna, jag frågar för att jag är osäker och inte för att bli dumförklarad - hade jag kunnat hade jag inte frågat alls - och ja, jag vill göra så mycket som bara går själv.
Ha en underbar dag ❤️
Just nu planerar jag GOLVET
Golvet är ojämt då vi fått bila bort en upphöjning där det stod en gammal tvättmaskin, ett alternativt är att jag jämnar ut den och hoppas på det bästa
Alternativ 2 är att jag flytspacklar golvet.
Kommer jag behöva lägga tätskikt på betonggolvet?
Hur gör jag med golvbrunnen? Denna ligger "djupt" är aningen osmickrande (och locket är mer än bara aningen smickrande) kan man köpa en upphöjning å nytt lock?
Förstår att man borde bila och byta Golvbrunn... Men har aldrig haft några problem med den, kan säkert bli, absolut, men det kan det ju med allt, har en teori i detta hus att mycket man gör gör mer skada än nytta och att bila upp hela systemet är verkligen inget alternativ i detta nu men jag har förstått det som att man kan byta den här sista brunnböjen precis vid locket? Funkar det även på såhär gamla brunnar eller har jag missuppfattat allt?
Det som ska vara i rummet är ett badkar och en tvättmaskin.
Ska microcementa hela rummet sen är tanken, min man tror att det räcker med microcement på golvet (efter vi rengjort det såklart) men jag har tvek där
Bifogar bild, tackar för hjälp och ber om en god ton i kommentarerna, jag frågar för att jag är osäker och inte för att bli dumförklarad - hade jag kunnat hade jag inte frågat alls - och ja, jag vill göra så mycket som bara går själv.
Ha en underbar dag ❤️
Om ni vill få ersättning av försäkringsbolaget i framtiden och inte få problem vid en framtida försäljning bör ni byta ut golvbrunnen och sätta in tätskikt enligt alla jobbiga regler och rek. som finns. Läs tex BKR´s rek.https://www.bkr.se/fakta/branschregler/
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
allt beror ju på vad som är under och hur man resonerar........Finns det ingenting som kan påverkas vid skada och vattnet möjligen rinner ner i backen så kan man såklart renovera kosmetiskt och anta att det troligen aldrig kommer att bli nå försäkringsärende. Skulle det däremot ligga nåt under som kan skadas så får man ju såklart resonera annorlunda.
men som det där ser ut och troligen ligger på backen med gjutet golv så skulle jag inte tveka en sekund att snygga till utan nå tätskikt.
men som det där ser ut och troligen ligger på backen med gjutet golv så skulle jag inte tveka en sekund att snygga till utan nå tätskikt.
Okej golvet känns lugnt egentligen, är väl mest att det är ojämt, microcement ska ju vara väldigt bra i våtutrymmen ocksåS Stefan1972 skrev:allt beror ju på vad som är under och hur man resonerar........Finns det ingenting som kan påverkas vid skada och vattnet möjligen rinner ner i backen så kan man såklart renovera kosmetiskt och anta att det troligen aldrig kommer att bli nå försäkringsärende. Skulle det däremot ligga nåt under som kan skadas så får man ju såklart resonera annorlunda.
Men väggarna har i dagens läge inget tätskikt, hur gör man där? Känns bara målat på betong. Tack för hjälpen
Rent tekniskt behöver du inget tätskikt, speciellt inte om du ska ha badkar med avlopp rakt ner i brunnen.
Jag gjorde precis en liknande renovering i min källare. Jag rollade ett lager Casco Aquastop i där man duschar, sen klinkers och en ny sil över befintlig brunn.
Jag gjorde precis en liknande renovering i min källare. Jag rollade ett lager Casco Aquastop i där man duschar, sen klinkers och en ny sil över befintlig brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jo har det i åtanke också :/Jonatan79 skrev:
Försäljning är inte aktuellt men vid eventuella försäkringsärenden vet inte hur dom ser på det dock eftersom det var såhär när vi köpte? Om vi inte skulle göra något alls skulle vi ändå få problem om det blev en skada?
Set finns ju ingenting som kan ta skada. Inget trä som kan ruttna eller mögla. Betongen tåler vatten.
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Sett ur försäkringsbolagets sätt att se på det så är det orenoverat ända tills man gör allt till dagens regler. Är det bara kosmetiskt fixat och man söker ersättning så går de på byggår och sen åldersavdrag. Dvs i praktiken får man oftast inte ut nåt. Inte ens om man köpt kakel för två miljoner.....5 50talskåk skrev:
Så kosmetiska renoveringar är alltid på eget ansvar.
Sant, och grejen är att det har ju klarat sig i över 60 år.. Borde klara något år till, plus att det tidigare varit dusch och ingen duschkabin till den och nu är tanken att man ska duscha/bada i badkar med slang ner i brunnen, borde innebära mindre risk.. Kanske att jag överanalyserar för att jag inte är kunnig inom badrum och man hör så mycket skräckberättelser och riktlinjer etcJA”Snabbe” skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 208 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 208 inlägg
I källare utan isolering i golvet har man bara tätskikt i och kring duschen, dvs. där det kommer mycket vatten. Det finns ett särskilt undantag i branschreglerna för det så det är bra att läsa på vad BKR och GVK skriver samt Säker vatten.
Ofta passar man på att byta så en så gammal golvbrunn och avloppsrören som är i just det rummet i samband med renoveringar så att man inte riskerar att behöva göra om golvet efter några år bara för att brunn/rör har gått sönder. Brunn och rör från 50-talet håller inte i evighet.
I källare brukar man måla med silikatfärg på väggarna eftersom det är diffusionsöppet.
Är mikrocement diffusionsöppet?
Det är ju viktigt att markfukten som sugs upp av betongen kan avdunsta in i rummet.
Ofta passar man på att byta så en så gammal golvbrunn och avloppsrören som är i just det rummet i samband med renoveringar så att man inte riskerar att behöva göra om golvet efter några år bara för att brunn/rör har gått sönder. Brunn och rör från 50-talet håller inte i evighet.
I källare brukar man måla med silikatfärg på väggarna eftersom det är diffusionsöppet.
Är mikrocement diffusionsöppet?
Det är ju viktigt att markfukten som sugs upp av betongen kan avdunsta in i rummet.
En 50-tals husägare till en annan: om du bestämmer dig för bila upp brunnen byt rören med, gjorde det på hela källaren (utom i garaget för där skulle jag inte få sätta en ny tydligen, det var mot alla bestämmelser, byta rören till o koppla ihop gick bra men inte byta själva brunnen
) och de (rören) var så sönderrostade man kunde trycka igenom med tummen på sina ställen, inte för de skulle skada så mycket men lukta kan det, själva gjutjärnsbrunnen var dock i bra skick i mitt fall , tätskikt behöver man bara göra om man ska typ duscha, men bara just där, eller tex en duschplatta av typ man ser vanligt i södra Europa är helt godkänt (iaf enligt de som fixade min källare)
Okej tack för tips ❤️H hahnson skrev:En 50-tals husägare till en annan: om du bestämmer dig för bila upp brunnen byt rören med, gjorde det på hela källaren (utom i garaget för där skulle jag inte få sätta en ny tydligen, det var mot alla bestämmelser, byta rören till o koppla ihop gick bra men inte byta själva brunnen) och de (rören) var så sönderrostade man kunde trycka igenom med tummen på sina ställen, inte för de skulle skada så mycket men lukta kan det, själva gjutjärnsbrunnen var dock i bra skick i mitt fall , tätskikt behöver man bara göra om man ska typ duscha, men bara just där, eller tex en duschplatta av typ man ser vanligt i södra Europa är helt godkänt (iaf enligt de som fixade min källare)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto