hittade några intressanta trådar. Men har som vanligt andra frågor i ämnet....
Mitt tvättnedkast kommer vara i badrummet. i våtzon 2.
Jag har byggt ett kvadratiskt shakt genom golvbjälklaget, använde tunn marinplywood. Just nu sticker det bara upp kanske 5cm över spångolvet men det ska förlängas rakt upp in i något, kanske ett väggskåp ?
Tänkte att shaktet ska kläs in i 15mm k-ply, tätskikt os.v. men hur högt upp behöver detta gå ? Hade alltså inte tänkt bygga hela vägen upp till taket. Det blir alltså en inklädd "öppning" mellan badrummet och tvättsugan under. "öppningen kommer antingen vara inne i ett skåp eller typ en fast/väggbygd bänk med ett lock av nåt slag, kanske ett toa-lock : )
Är det OK i ett nybygge ?
Ser ni det framför er ? Ska försöka rita nåt i morn
Jag har byggt ett kvadratiskt shakt genom golvbjälklaget, använde tunn marinplywood. Just nu sticker det bara upp kanske 5cm över spångolvet men det ska förlängas rakt upp in i något, kanske ett väggskåp ?
Tänkte att shaktet ska kläs in i 15mm k-ply, tätskikt os.v. men hur högt upp behöver detta gå ? Hade alltså inte tänkt bygga hela vägen upp till taket. Det blir alltså en inklädd "öppning" mellan badrummet och tvättsugan under. "öppningen kommer antingen vara inne i ett skåp eller typ en fast/väggbygd bänk med ett lock av nåt slag, kanske ett toa-lock : )
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Du måste själv läsa branschreglerna men det är inte tillåtet med vattenrör som kommer upp genom golvet ens när man höjer upp golvet 10 cm runt dem (s.k. klack). Kanske bäst att fråga branschorganisationerna eftersom det är en mycket ovanlig lösning.N nova383 skrev:
Om man bygger så att hålet är i väggen i lagom höjd för att kasta ner tvätten så tycker ju jag att då har man ju hålet i väggen inte i golvet.
Att det sen i väggen finns ett hål neråt kan ju inte spela nån roll.
Att det sen i väggen finns ett hål neråt kan ju inte spela nån roll.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Då kanske man kan titta på kraven för inspektionslucka för att veta vad som är godkänt?A Argastesnickaren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det beror ju på hur badrummet ser ut för övrigt och vilka som använder det. Har man barn och en handdusch så kan hela badrummet bli blött när de duschar bara för att de ska testa hur långt bort vattnet kan komma. En av de vanligaste orsakerna till vattenskador i badrummet lär vara att något händer med rören och jag vet inte hur stor risken är att ett dåligt vatten- eller avloppsrör om 15 år orsakar att det rinner eller sprutar ner vatten någonstans där vattnet kan komma in i en vägg eller i bjälklagret bara för det finns ett hål i golvet där det inte borde finnas ett. Ett badrum ska vara byggt som en tät plastpåse för att minimera risken för skador utanför tätskiktet (plastpåsen).Jonatan79 skrev:
Jag har hänvisat till branschreglerna men det är inga lagar så visst kan man strunta i dem men man ska ju då vara medveten om att det är en risk både vid användning av badrummet och vid en försäljning (inget våtrumsintyg eller ett med avvikelse).
Själva ju hålet ju ommer ligga ca 90xm över golv i det här fallet.BirgitS skrev:
Det beror ju på hur badrummet ser ut för övrigt och vilka som använder det. Har man barn och en handdusch så kan hela badrummet bli blött när de duschar bara för att de ska testa hur långt bort vattnet kan komma. En av de vanligaste orsakerna till vattenskador i badrummet lär vara att något händer med rören och jag vet inte hur stor risken är att ett dåligt vatten- eller avloppsrör om 15 år orsakar att det rinner eller sprutar ner vatten någonstans där vattnet kan komma in i en vägg eller i bjälklagret bara för det finns ett hål i golvet där det inte borde finnas ett. Ett badrum ska vara byggt som en tät plastpåse för att minimera risken för skador utanför tätskiktet (plastpåsen).
Jag har hänvisat till branschreglerna men det är inga lagar så visst kan man strunta i dem men man ska ju då vara medveten om att det är en risk både vid användning av badrummet och vid en försäljning (inget våtrumsintyg eller ett med avvikelse).
Jag kan ju ha nedkastet inne i ett höskåpBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
När ett kallvattenrör går genom golvet så finns det inget hål alls, men det är ändå inte tillåtet.N nova383 skrev:
För mig så får du ju göra vad du vill men man ska vara medveten om att om man inte följer branschreglerna så kan det leda till problem i framtiden.
Vi har ett nedkast, tätskikt är satt i hörnan där hålet finns sen han man bygger på själva hörnet med plywood och mer tätskikt så att säga.N nova383 skrev:hittade några intressanta trådar. Men har som vanligt andra frågor i ämnet....
Kanske rörigt skrivet men klockan övertid
Så här ser det ut nu. Första tanken var att dölja både tvättnedkastet och shaktet med två ikea höga badrumsskåp. Men nu funderar jag på om man inte skulle låta allt synas. isåfall tänkte jag en hel skiva av nåt slag över själva hålet, kanske med upphöjd kant runt hålet.
Gips. tätskikt och kakel på i båda fallen.
Vet inte just nu vad som blir snyggast eller bäst ???
Gips. tätskikt och kakel på i båda fallen.
Vet inte just nu vad som blir snyggast eller bäst ???
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder