N
hittade några intressanta trådar. Men har som vanligt andra frågor i ämnet....
Mitt tvättnedkast kommer vara i badrummet. i våtzon 2.
Jag har byggt ett kvadratiskt shakt genom golvbjälklaget, använde tunn marinplywood. Just nu sticker det bara upp kanske 5cm över spångolvet men det ska förlängas rakt upp in i något, kanske ett väggskåp ?
Tänkte att shaktet ska kläs in i 15mm k-ply, tätskikt os.v. men hur högt upp behöver detta gå ? Hade alltså inte tänkt bygga hela vägen upp till taket. Det blir alltså en inklädd "öppning" mellan badrummet och tvättsugan under. "öppningen kommer antingen vara inne i ett skåp eller typ en fast/väggbygd bänk med ett lock av nåt slag, kanske ett toa-lock : )
Är det OK i ett nybygge ?
Ser ni det framför er ? Ska försöka rita nåt i morn

Bästa svaret

Sålänge du får upp tätskiktet från golvet ca 10 cm kommer det vara helt säkert i zon 2.

• Gilla
nova383
  • Laddar…
N
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sålänge du får upp tätskiktet från golvet ca 10 cm kommer det vara helt säkert i zon 2.
Tack. Då klarnar det betydligt här : )

BirgitS
Så vitt jag vet får man enligt branschreglerna (BKR, GVK, Säker vatten) inte ha några hål i badrumsgolvet som inte är avlopp.

N
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet får man enligt branschreglerna (BKR, GVK, Säker vatten) inte ha några hål i badrumsgolvet som inte är avlopp.
Tror inte räknas som ett hål i golv ? Ev. vatten på golvet kommer ju rinna ut genom dörrhålet innan det kan rinna ner i shaktet kan man tycka.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
BirgitS
N nova383 skrev:
Tror inte räknas som ett hål i golv ? Ev. vatten på golvet kommer ju rinna ut genom dörrhålet innan det kan rinna ner i shaktet kan man tycka.
Du måste själv läsa branschreglerna men det är inte tillåtet med vattenrör som kommer upp genom golvet ens när man höjer upp golvet 10 cm runt dem (s.k. klack). Kanske bäst att fråga branschorganisationerna eftersom det är en mycket ovanlig lösning.

Om man bygger så att hålet är i väggen i lagom höjd för att kasta ner tvätten så tycker ju jag att då har man ju hålet i väggen inte i golvet.
Att det sen i väggen finns ett hål neråt kan ju inte spela nån roll.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Argastesnickaren skrev:
Om man bygger så att hålet är i väggen i lagom höjd för att kasta ner tvätten så tycker ju jag att då har man ju hålet i väggen inte i golvet.
Att det sen i väggen finns ett hål neråt kan ju inte spela nån roll.
Då kanske man kan titta på kraven för inspektionslucka för att veta vad som är godkänt?

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då kanske man kan titta på kraven för inspektionslucka för att veta vad som är godkänt?
Vad är risken att det blir en vattenskada i ett tvättnedkast eller tex garderob i ett badrum zon 2?

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är risken att det blir en vattenskada i ett tvättnedkast eller tex garderob i ett badrum zon 2?
Det beror ju på hur badrummet ser ut för övrigt och vilka som använder det. Har man barn och en handdusch så kan hela badrummet bli blött när de duschar bara för att de ska testa hur långt bort vattnet kan komma. En av de vanligaste orsakerna till vattenskador i badrummet lär vara att något händer med rören och jag vet inte hur stor risken är att ett dåligt vatten- eller avloppsrör om 15 år orsakar att det rinner eller sprutar ner vatten någonstans där vattnet kan komma in i en vägg eller i bjälklagret bara för det finns ett hål i golvet där det inte borde finnas ett. Ett badrum ska vara byggt som en tät plastpåse för att minimera risken för skador utanför tätskiktet (plastpåsen).

Jag har hänvisat till branschreglerna men det är inga lagar så visst kan man strunta i dem men man ska ju då vara medveten om att det är en risk både vid användning av badrummet och vid en försäljning (inget våtrumsintyg eller ett med avvikelse).

N
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på hur badrummet ser ut för övrigt och vilka som använder det. Har man barn och en handdusch så kan hela badrummet bli blött när de duschar bara för att de ska testa hur långt bort vattnet kan komma. En av de vanligaste orsakerna till vattenskador i badrummet lär vara att något händer med rören och jag vet inte hur stor risken är att ett dåligt vatten- eller avloppsrör om 15 år orsakar att det rinner eller sprutar ner vatten någonstans där vattnet kan komma in i en vägg eller i bjälklagret bara för det finns ett hål i golvet där det inte borde finnas ett. Ett badrum ska vara byggt som en tät plastpåse för att minimera risken för skador utanför tätskiktet (plastpåsen).

Jag har hänvisat till branschreglerna men det är inga lagar så visst kan man strunta i dem men man ska ju då vara medveten om att det är en risk både vid användning av badrummet och vid en försäljning (inget våtrumsintyg eller ett med avvikelse).
Själva ju hålet ju ommer ligga ca 90xm över golv i det här fallet.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan ju ha nedkastet inne i ett höskåp

BirgitS
N nova383 skrev:
Själva ju hålet ju ommer ligga ca 90xm över golv i det här fallet.

Jag kan ju ha nedkastet inne i ett höskåp
När ett kallvattenrör går genom golvet så finns det inget hål alls, men det är ändå inte tillåtet.

För mig så får du ju göra vad du vill men man ska vara medveten om att om man inte följer branschreglerna så kan det leda till problem i framtiden.

Sittställning
N nova383 skrev:
hittade några intressanta trådar. Men har som vanligt andra frågor i ämnet....
Mitt tvättnedkast kommer vara i badrummet. i våtzon 2.
Jag har byggt ett kvadratiskt shakt genom golvbjälklaget, använde tunn marinplywood. Just nu sticker det bara upp kanske 5cm över spångolvet men det ska förlängas rakt upp in i något, kanske ett väggskåp ?
Tänkte att shaktet ska kläs in i 15mm k-ply, tätskikt os.v. men hur högt upp behöver detta gå ? Hade alltså inte tänkt bygga hela vägen upp till taket. Det blir alltså en inklädd "öppning" mellan badrummet och tvättsugan under. "öppningen kommer antingen vara inne i ett skåp eller typ en fast/väggbygd bänk med ett lock av nåt slag, kanske ett toa-lock : )
Är det OK i ett nybygge ?
Ser ni det framför er ? Ska försöka rita nåt i morn
Vi har ett nedkast, tätskikt är satt i hörnan där hålet finns sen han man bygger på själva hörnet med plywood och mer tätskikt så att säga.

Kanske rörigt skrivet men klockan övertid

N
Så här ser det ut nu. Första tanken var att dölja både tvättnedkastet och shaktet med två ikea höga badrumsskåp. Men nu funderar jag på om man inte skulle låta allt synas. isåfall tänkte jag en hel skiva av nåt slag över själva hålet, kanske med upphöjd kant runt hålet.
Gips. tätskikt och kakel på i båda fallen.
Vet inte just nu vad som blir snyggast eller bäst ???
Träbeklätt rum under renovering med synligt tvättnedkast och vvs-schakt samt byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget för världsutställningen direkt ;) Jag hade byggt in i ett högskåp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.