Hej, har en 7 år gammal Ariston FMD963bsk.c frontfylld tvättmaskin som börjat lämna tvättpulvret som en fuktig klump kvar i facket efter tvätt, dvs använder ca 10-20% av pulvret, resten blir kvar. Antog att maskinen har ett filter för inkommande vatten. Kollade slangar och anslutningar, det enda (fasta) filtret fanns vid anslutningen till maskinen men inget skräp där. Putsade så gott det gick den slutna "rännan" där vattnet går till tvätt- och sköljmedelsfacket, antog att det fanns skräp där som täppte hålen där vattnet rinner ner i facket, men nej, knappt nåt där heller. Verkar mao att det inte kommer nåt vatten fram till facket. Det finns 2 magnetventiler (?) vid inkommande vatten, antar ena för tvättmedelsfacket och den andra för sköljmedlet. Tyvärr tog jag inte upp partnummer eller bild när jag hade maskinen öppen så blir att ta en ny titt på den. Min fråga är nu; låter det baserat på den långa amatörmässiga berättelsen ovan att det är troligt att magnetventilen orsakar problemet? Finns det nåt sätt att försöka reparera den som första hjälp eller är det bara att fixa en ny?
Nedan en framgooglad bild på en ventil som ser nästan/precis lika ut.
Nedan en framgooglad bild på en ventil som ser nästan/precis lika ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara