Hej,

När tvättmaskinen är nästan klar (ungefär tre minuter kvar) stannar den och blinkar. Manualen säger att blinkandet betyder att man skall kolla filtret. Varje gång vi startar om maskinen hänger den sig på samma ställe.

Tömmer vi ur vattnet ur filtret fungerar den, i en vecka, ibland två, och stannar sedan på samma sätt och ställe igen. Vi hittar inget skräp i något filter.

Någon som har tips på något annat än att köpa en ny tvättmaskin?

--- Mats ---

Om den inte centrifugerar så är kolen slut på motorn
Kostnad ca 1000 spänn sen är den som ny

Har du kollat så att det inte är stopp i slangen till avloppet?

Luckyman skrev:
Om den inte centrifugerar så är kolen slut på motorn
Kostnad ca 1000 spänn sen är den som ny

Efter att jag tömt filtret centrifugerar den problemfritt. Men det kan ju vara en slump, kolen är alltså en möjlighet. Tack.

--- Mats ---

Faidros skrev:
Har du kollat så att det inte är stopp i slangen till avloppet?
Åtminstone inte utanför tvättmaskinen, skruvade av och spolade igenom den.

Det finns en "boll" inuti slangen från trumman till filtret. Den bollen är pressad upp mot trumman, förmodligen för att det är för mycket vatten under bollen. Så det är antingen stopp, eller något osm inte startar?

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Hej,

När tvättmaskinen är nästan klar (ungefär tre minuter kvar) stannar den och blinkar. Manualen säger att blinkandet betyder att man skall kolla filtret. Varje gång vi startar om maskinen hänger den sig på samma ställe.

Tömmer vi ur vattnet ur filtret fungerar den, i en vecka, ibland två, och stannar sedan på samma sätt och ställe igen. Vi hittar inget skräp i något filter.

Någon som har tips på något annat än att köpa en ny tvättmaskin?

--- Mats ---
Hade samma problem med min lite då och då. Tog rejält med tid innan jag klurade ut att det var att avloppsslangen ibland lyckades lägga sig lite knasigt och då tyckte väl tvättmaskinen att det var stopp... Efter att ha fixat till det och fäst upp slangen lite bättre än VVS-killen hade gjort fungerar den som en dröm...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.