Hej
Jag skulle behöva hjälp med att välja ut en tvättmaskin som går att laga !
Köpte en ny Husqvarna för ca 5,5 år sedan, valde en dyrare variant i hopp om att den skulle hålla längre än den gamla (8900kr).
Nu ca 5mån efter att garantin har gått ut är lagret till trumman slut, det rasslar och fettet inuti har börjat läcka ut. Kollade med Electrolux shop och det finns inte nya lager att köpa, plockade istället isär maskinen, men ser nu att den yttre plasttrumman i plast är smält ihop och där med är det inte möjligt att få ut inre trumman för att kunna byta lagret.

Finns här någon kunnig person som vet vilken tvättmaskin man ska välja för att ha möjlighet att byta delar när den går sönder?
Tack.

Montören Montören skrev:
Hej
Köpte en ny Husqvarna för ca 5,5 år sedan, valde en dyrare variant i hopp om att den skulle hålla längre än den gamla (8900kr).
Nu ca 5mån efter att garantin har gått ut är lagret till trumman slut, det rasslar och fettet inuti har börjat läcka ut. Kollade med Electrolux shop och det finns inte nya lager att köpa, plockade istället isär maskinen, men ser nu att den yttre plasttrumman i plast är smält ihop och där med är det inte möjligt att få ut inre trumman för att kunna byta lagret.

Finns här någon kunnig person som vet vilken tvättmaskin man ska välja för att ha möjlighet att byta delar när den går sönder?
Tack.
Samma här en elektrolux som låter som en kaffekvarn vid centrifugering. Hittade ej nytt lager på nätet och fick mail från nettoparts att det plasttrumma? Då går det inte att byta! Så då får man nog gå bakvägen dvs kolla om lagerkit finns till det tilltänkta nyköpet

H Håbbe01 skrev:
Samma här en elektrolux som låter som en kaffekvarn vid centrifugering. Hittade ej nytt lager på nätet och fick mail från nettoparts att det plasttrumma? Då går det inte att byta! Så då får man nog gå bakvägen dvs kolla om lagerkit finns till det tilltänkta nyköpet
Yttre trumman är i plast, lagret är pressat in i den från insidan, har plockat isär min maskin i molekyler bara för att upptäcka att den yttre trumman är smält/svetsad ihop och går inte att dela, där med får man inte ut den rostfria ”tvättrumman”
Tyvärr bara att köpa ny maskin då inre & yttre trumman inte heller går att beställa.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Montören Montören skrev:
Hej

En svensktillverkad Cylindra Sverigetvätten

Tyvärr börjar de vara 10-20 år gamla och svåra att få tag på även begagnade.

• Gilla
  • Älska
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:

Kan bara hålla med!
6kg kapacitet, nyare har ofta 7-8kg men jag har hellre en maskin som håller och går att reparera.

Köpte min för 12år sedan för 800kr och har hittills bara bytt en rem och rensat pumpen från skräp.

De tvättar och sköljer otroligt bra!
Enda nackdelen är att de låter mer än andra vid centrifugeringen.

Finns på blocket ganska ofta.

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/tvattmaskin_cylinda/1210936214

https://www.blocket.se/annons/stockholm/tvattmaskin_cylinda_/1210875683

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Montören Montören skrev:
Hej

Tack.
man byter lätt komplett trumma med balja

F fribygg skrev:

slutades tillverka 2012

Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan bara hålla med!
6kg kapacitet, nyare har ofta 7-8kg men jag har hellre en maskin som håller och går att reparera.

Köpte min för 12år sedan för 800kr och har hittills bara bytt en rem och rensat pumpen från skräp.

De tvättar och sköljer otroligt bra!
Enda nackdelen är att de låter mer än andra vid centrifugeringen.

Finns på blocket ganska ofta.

[länk]

[länk]
FT46 är top off the line

• Gilla
  • Älska
Knorren och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
slutades tillverka 2012
Fortfarande väl värda att laga

F fribygg skrev:
Fortfarande väl värda att laga
tyvärr så slutar hinsene med att tillverka dekar till dessa
hinsene vill bara att vi köper nya kinesiska maskiner

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.