Hejsan alla har en Bosch maxx 6 tvättmaskin som har slutat snurra, har läst mig till att kolen är en vanlig orsak så har skruvat isär och tagit bort kolen, men så kommer problemet att jag har ingen aning om dom är slut eller inte.. Slänger in en bild
Mycket tacksam för svar
Mvh

• uploadfromtaptalk1363966744505.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det högra ser mycket kortare ut än det vänstra och kabeln ser ut att sticka fram i botten.
Om det är samma sort på båda så är nog det högra tyvärr slut.

Ja det är samma plockade
Precis ur bägge ur tvättmaskinen
, betyder detta att det kan hjälpa att byta
Kolen???
Mvh

• Gilla
Malin Löjdkvist
  • Laddar…
Jag är ingen elektriker ... men jag tror det hjälper att byta ut den högra till en ny.
Om den är för kort (utsliten) så får den inte kontakt längre och då fungerar det inte som det ska.
Vi får hoppas att det löser sig med kolbyte....då jag tror att det är ett billigt fel att åtgärda. :)

Då kommer nästa fråga, har sett att det finns kol att beställa på nätet, men finns det i någon fysisk butik så man kan få tag på så fort som möjligt, lite jobbigt att vara utan tvättmaskin.
Mvh

Du får söka på internet om det finns någon hushålls service affär i närheten :)
Det borde finnas någon som servar Bosch....

Dom ser slut ut, hade samma problem i höstas. Första maskinen tvätt efter 2 veckor i Egypten, kom hem sent en fredag kväll tvättmaskinen vägrade på första maskinen, plockade isär maskinen och konstaterade att kolen var slut.lördag morgon besöktes samtliga stora Elektronikkedjor i Helsingborg. Säljarna stod som frågetecken och undrade vad jag snackade för gojja, kol till tvättmaskinmotor???. Beställde på nätet, det skickades på måndagen hade det på tisdagen eller onsdagen. Men 5 dagar utan tvättmaskin efter 2 veckors semester och 2 småbarn... nej tack! :-)

• 249363_10151165054769735_112354007_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Rätt kul.
I familjen har vi kört våra tvättmaskiner länge utan att kolen tagit slut.
När jag var ute och shoppade tvättmaskin i höstas var det en stor sak hos säljarna att motorerna var borstlösa. Jag var väl lite tveksam, men det var kanske sant.

Vi har haft Bosch, och har fortfarande, och jag har byt kolen flera ggr. Det brukar börja med att den inte centrifugerar och då ser de ut som dina. Jag köper hos en elektronikfirma, de första gångerna hade kolen artnr 5807514, sedan har jag fått köpa W1-180112/A. Man får klippa bort de nya kolens anslutningar och löda dit de gamlas, men det är gjort på ett litet kick.

Nya kol är nu beställda 149kr så det är ju värt att chansa på det, maskinen lät även konstigt maskinen innan den stannade kan den låta skramlade när kolen är slut??
Mvh

Statteman skrev:
maskinen lät även konstigt maskinen innan den stannade kan den låta skramlade när kolen är slut?
Har du/är du hustru med bygel-bh?

Har kontrollerat trumman noggrant med ficklampa och hittar inget, den går även snurra på obehindrat, vattnet pumpas också ut så sitter inget där heller...

Vad tror ni kommer det hjälpa med kolbyte???

Kollar man på din bild så ser dom slut ut. Så mitt svar är definitivt ja...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.