Jag köpte en Bosch tvättmaskin "made in Germany" för tre år sen och trodde det skulle hålla lite längre men nu har gångjärnet gått sönder. Det övre hoppade ur och jag lyckades trycka tillbaka det genom att bända lite i ramen på luckan. Men det är nåt som är sönder även om luckan går att stänga nu.
Tror ni det går att reparera själv?
🤔
Tror ni det går att reparera själv?
🤔
Borde väl gå att söka på maskinens beteckning för att se om det finns tillgängliga reservdelar, typ gångjärn. Och finns de att tillgå så tror jag att det inte bör vara några problem med att byta dessa själv.
Det var inte gångjärnet utan plastbiten som det sitter i som var trasigt.
Man kan beställa ny lucka men behövde tvättmaskinen nu så jag lagade den.
Borrade några hål i den svarta ramen och satte fast gångjärnet, satte ett par skruvar också och allt inkladdat med den här från Biltema:
Den har inte lyckats riktigt få tag i den där svarta plasten för om man knackar lite på den så blir det små bubblor under limmet.
Men luckan och tvättmaskinen går att använda nu i alla fall. Luckan sitter fast bra, inget läcker och så vidare.... Får se hur länge det håller.
Man kan beställa ny lucka men behövde tvättmaskinen nu så jag lagade den.
Borrade några hål i den svarta ramen och satte fast gångjärnet, satte ett par skruvar också och allt inkladdat med den här från Biltema:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har inte lyckats riktigt få tag i den där svarta plasten för om man knackar lite på den så blir det små bubblor under limmet.
Men luckan och tvättmaskinen går att använda nu i alla fall. Luckan sitter fast bra, inget läcker och så vidare.... Får se hur länge det håller.
Returen har några gånger sagt att dom som tillverkas i Europa är något bättre kvalitet och särskilt Tyskland. Man undrar hur dom andra är när denna är sån här...L lbgu skrev:
Man fattar ju det när man köper en tvättmaskin för fem siffror och sen går den sönder där gångjärnet är för det är i plast... Efter tre-fyra år.F fribygg skrev:
När min gamla Cylinda Sverigetvätten eller för den delen mins mors gamla ASKO ger upp lär jag köpa en maskin med 5års garanti om jag inte hittar nån begagnad maskin jag anser vara värd besväret.. dagens maskiner är dåliga, men tex Ikea brukar åtminstone sälja sitt junk med vettiga garantier.
Fast det är ju lite tragisk att man tycker 5 års garanti är något att ha. Det är ju inte så mycket förbättring från konsumentköplagens 3 år. Det sjuka är att vitvarutillverkarna 'enkelt' skulle kunna tillverka vitvaror som höll i åtminstone 20 år ifall de ville. (De kunde det förr) Skulle EU verkligen vilja göra något för miljön så skulle de införa dryga böter för företag som medvetet tillverkar produkter av undermålig kvalitet. Allt annat kan man ju göra när det gäller miljön, men dessa företag får frikort på resursslöseri av någon anledning. Av någon anledning tycker man att några borttappade plastkorkar är ett jätteproblem som behöver åtgärdas, men att folk kastar några år gamla vitvaror är tydligen inget problem.F fribygg skrev:
Eftersom vi inte efterfrågar och vill betala för bättre Svenska vitvaror utan köper det junk som finns i handeln blir det ju tyvärr såL lbgu skrev:Fast det är ju lite tragisk att man tycker 5 års garanti är något att ha. Det är ju inte så mycket förbättring från konsumentköplagens 3 år. Det sjuka är att vitvarutillverkarna 'enkelt' skulle kunna tillverka vitvaror som höll i åtminstone 20 år ifall de ville. (De kunde det förr) Skulle EU verkligen vilja göra något för miljön så skulle de införa dryga böter för företag som medvetet tillverkar produkter av undermålig kvalitet. Allt annat kan man ju göra när det gäller miljön, men dessa företag får frikort på resursslöseri av någon anledning. Av någon anledning tycker man att några borttappade plastkorkar är ett jätteproblem som behöver åtgärdas, men att folk kastar några år gamla vitvaror är tydligen inget problem.
Det handlar inte så mycket om var vitvarorna tillverkas. Däremot har företagen (ekonomerna) kommit på att ifall du tillverkar saker som håller 5 år så får du sälja nya grejer om 5 år. Håller grejerna 20 år så missar du en massa försäljning. Skulle du speca det kinatillverkade kylskåpet att hålla 20 år så klarar garanterat kineserna att bygga det för lite högre kostnad, men nu är det specat för typ 5 år.F fribygg skrev:
Tar du ett kylskåp så är det nästan alltid kompressorn som tar slut. Att använda en bättre kompressor skulle inte öka priset på kylskåpet särskilt mycket, men man gör inte det eftersom man sabbar sin framtida tillväxt ifall man måste vänta 20 år på att kunden köper nytt kylskåp.
Efterfrågar vi och betalar vi europeer skäligt för den kvalite som förr tillverkades i Jung hävdar jag att det skulle gå utmärkt att återstarta tillverkningen av Sverigetvätten här och exportera över kontinenten, det funnes ingen rimlig anledning att köpa skit på Ikea med femårs hållbarhet om man för mindre än en månadslön kunde köpa svensktillverkad kvalite.L lbgu skrev:Det handlar inte så mycket om var vitvarorna tillverkas. Däremot har företagen (ekonomerna) kommit på att ifall du tillverkar saker som håller 5 år så får du sälja nya grejer om 5 år. Håller grejerna 20 år så missar du en massa försäljning. Skulle du speca det kinatillverkade kylskåpet att hålla 20 år så klarar garanterat kineserna att bygga det för lite högre kostnad, men nu är det specat för typ 5 år.
Tar du ett kylskåp så är det nästan alltid kompressorn som tar slut. Att använda en bättre kompressor skulle inte öka priset på kylskåpet särskilt mycket, men man gör inte det eftersom man sabbar sin framtida tillväxt ifall man måste vänta 20 år på att kunden köper nytt kylskåp.