32 442 läst ·
8 svar
32k läst
8 svar
Tvättmaskin intill dusch med draperi?
Hej! Håller på och planerar inför ett stundande inköp av tvättmaskin + tumlare (torn).
Badrummet är förhållandevis litet, och var från början utrustat med ett badkar. Har kasserat badkaret och monterat upp ett draperi istället. Tanken är att använda utrymmet som nu frilagts till en tvättmaskin. VVS-delen är inga problem, finns både vatten och avlopp (under handfat) att tillgå.
Problemet är elen.
Utseendet på lösningen blir tämligen likt denna:

Dvs draperiet kommer vara i princip i anslutning till maskinen. Kan minska ner duschutrymmet något (~10-20cm), men jag tror inte att det har någon inverkan.
Jag har lite svårt att tolka det, blir det zon 1 eller zon 2? Om det är zon 2 så räcker (?) det med en ip21-klassad maskin och stickpropp, medan om det är zon 1 så blir det ip44 och krav på kopplingsdosa (?). Går det överhuvudtaget att göra på så vis? Kommer en elektriker att koppla in det på detta vis eller vägra?
Givetvis blir det fast monterad jfb i normcentralen.
Ett annat alternativ är att sätta upp en vägg i stil med denna:
http://inkognito.blogg.se/images/2010/sdc10964_87659507.jpg
Men detta skapar lite problem med rörgenomföringar, och jag hade gärna sluppit det momentet. Hur ställer ni er till detta?
Badrummet är förhållandevis litet, och var från början utrustat med ett badkar. Har kasserat badkaret och monterat upp ett draperi istället. Tanken är att använda utrymmet som nu frilagts till en tvättmaskin. VVS-delen är inga problem, finns både vatten och avlopp (under handfat) att tillgå.
Problemet är elen.
Utseendet på lösningen blir tämligen likt denna:

Dvs draperiet kommer vara i princip i anslutning till maskinen. Kan minska ner duschutrymmet något (~10-20cm), men jag tror inte att det har någon inverkan.
Jag har lite svårt att tolka det, blir det zon 1 eller zon 2? Om det är zon 2 så räcker (?) det med en ip21-klassad maskin och stickpropp, medan om det är zon 1 så blir det ip44 och krav på kopplingsdosa (?). Går det överhuvudtaget att göra på så vis? Kommer en elektriker att koppla in det på detta vis eller vägra?
Givetvis blir det fast monterad jfb i normcentralen.
Ett annat alternativ är att sätta upp en vägg i stil med denna:
http://inkognito.blogg.se/images/2010/sdc10964_87659507.jpg
Men detta skapar lite problem med rörgenomföringar, och jag hade gärna sluppit det momentet. Hur ställer ni er till detta?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Ur elsäkerhetssynpunkt så är det zon 1, om det är närmare duschen än 120cm. Och då spelar inte draperiet någon roll.
Observera att om uttaget kommer utanför zon1 så duger uttag, även om maskinen kommer närmare.
Observera att om uttaget kommer utanför zon1 så duger uttag, även om maskinen kommer närmare.
Intressant. Så det är alltså möjligt att ha en tvättmaskin i zon 1 (så länge den är IPx4) och antingen använda:
Detta verkar rimligt, men det jag är tveksam över gäller själva maskinen i zon 1.
I elbasen ( www.gelia.se/upload/273/kat_badrumsel2_1004.pdf ) står det under punkt h) att:
Är dessa regler eller riktlinjer? Jag har själv bott i flera lägenheter med tvättmaskiner i zon 1, där inkopplingen gjorts av elektriker i hyresrätter.
Men bortser vi från detta är det alltså ok att ha maskinen i zon 1 (IPx4), och ha en kopplingsdosa (alternativt sätta ett uttag i zon 2).
- Kopplingsdosa vid inkoppling i zon 1 eller
- Uttag vid inkoppling i zon 2
Detta verkar rimligt, men det jag är tveksam över gäller själva maskinen i zon 1.
I elbasen ( www.gelia.se/upload/273/kat_badrumsel2_1004.pdf ) står det under punkt h) att:
Sen en lista med diverse attiraljer, men ingen tvätt / tumlare.
Är dessa regler eller riktlinjer? Jag har själv bott i flera lägenheter med tvättmaskiner i zon 1, där inkopplingen gjorts av elektriker i hyresrätter.
Men bortser vi från detta är det alltså ok att ha maskinen i zon 1 (IPx4), och ha en kopplingsdosa (alternativt sätta ett uttag i zon 2).
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag inser att jag blandade ihop zonbeteckningarna.
Det dokument du länkade till är lite konstigt. det visar att att zon1 går ut till 120cm från duschen. och att område 2 inte finns alls vid dusch. Om man istället tittar i "elboken" från Elko i senaste utgåvan: http://www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/elboken_lilla_f%F6r%20web.pdf
Så ser bilderna inte alls likadana ut, trots att båda källorna hänvisar till att de kommer från SS 436 40 00.
I Elko utgåvan finns område 2 från 60 till 120 cm även vid dusch.
Oavsett vilken av dessa som stämmer så får ett vanligt vägguttag inte installeras närmare dusch än 120cm.
Frågan är då om en TM som håller IP44 får vara närmare.
Det dokument du länkade till är lite konstigt. det visar att att zon1 går ut till 120cm från duschen. och att område 2 inte finns alls vid dusch. Om man istället tittar i "elboken" från Elko i senaste utgåvan: http://www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/elboken_lilla_f%F6r%20web.pdf
Så ser bilderna inte alls likadana ut, trots att båda källorna hänvisar till att de kommer från SS 436 40 00.
I Elko utgåvan finns område 2 från 60 till 120 cm även vid dusch.
Oavsett vilken av dessa som stämmer så får ett vanligt vägguttag inte installeras närmare dusch än 120cm.
Frågan är då om en TM som håller IP44 får vara närmare.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Problemet är väl att både en TM och ett uttag med IP44, knappast är det längre när en stickpropp är ansluten. Det finns ingen packning runt stickproppen som tätar mot vattenstänk så det är i princip öppna ledare. Jag har ställt frågan förut och det logiska svaret från elektriken brukar bli att klassningen bryts när locket på uttaget öppnas.hempularen skrev:
Jag skulle sätta en fast duschvägg istället och den logiska anledningen är att tvättmaskinen inte mår bra av att regelbundet bli utsatt för vattenstänk.
Min åsikt är även att det faller utanför "god elsäkerhetsmässig praxis" med maskinen alldeles intill duschen, även om det möjligen skulle gå att klämma in i zonsystemet.
Min åsikt är även att det faller utanför "god elsäkerhetsmässig praxis" med maskinen alldeles intill duschen, även om det möjligen skulle gå att klämma in i zonsystemet.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Ja ett uttag får aldrig under några omständigheter sitta så nära.Johan Gunverth skrev:Problemet är väl att både en TM och ett uttag med IP44, knappast är det längre när en stickpropp är ansluten. Det finns ingen packning runt stickproppen som tätar mot vattenstänk så det är i princip öppna ledare. Jag har ställt frågan förut och det logiska svaret från elektriken brukar bli att klassningen bryts när locket på uttaget öppnas.
Det TS tog upp om att ett uttag med IP21 skulle få sitta där beroende på hur man tolkar reglerna är fel. Det "tillståndet" gäller uttag med PELV eller SELV skydd, dvs det skall då sitta en isolertransformator i uttaget som i gamla rakapparatsuttag. Men en isolertrafo som kan driva en tvättmaskin skulle jag tro väger uppåt 50 - 100 kg.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Gränserna påverkas inte av en rörlig duschvägg. Eller av en kabin med öppningsbara väggar. Däremot så mäter man "runt" en fast vägg. Det har varit en del diskusioner om att den fasta väggen bara får räknas som avgränsare om den går ända upp till tak, men där vet jag inte vad som gäller.
Hur man skall se på en duschkabin vet jag inte. Man kan tänka sig att se den mer som en flyttbar möbel.
Hur man skall se på en duschkabin vet jag inte. Man kan tänka sig att se den mer som en flyttbar möbel.
Klicka här för att svara