26 178 läst ·
5 svar
26k läst
5 svar
Tvättmaskin i kök?
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet om man vanligtvis får installera tvättmaskin i kök i flervåningshus ( vi har en bostadsrätt i ett hus byggt 1948 som kommer att få nya köksstammar i vår). Jag funderar på om det krävs någon speciell avloppsstandard pga större vattenmassor, risk för läckage, etc.
Någon som vet något om detta?
Tacksam för tips!
Jag undrar om det är någon som vet om man vanligtvis får installera tvättmaskin i kök i flervåningshus ( vi har en bostadsrätt i ett hus byggt 1948 som kommer att få nya köksstammar i vår). Jag funderar på om det krävs någon speciell avloppsstandard pga större vattenmassor, risk för läckage, etc.
Någon som vet något om detta?
Tacksam för tips!
Jag är ingen fackman, men jag har forskat lite i det. Det finns inget generellt problem med att ha tvättmaskinen i något annat rum än våtutrymmet så länge man kan försörja den med vatten, jordad el och avlopp. Vi har en ny fronmatad tvättmaskin och den gör av med ca 50 liter under en tvätt. Det är inga problem för ett vanligt diksbänksavlpp. Allt kommer ju inte på en gång.
Det enda man bör kolla upp och vara någa med, (förutom el-installationen), är att maskinen står på någon form av vattenuppsamlare ifall den börjar läcka plötsligt. Det kan vara en större fyrkantig balja eller liknande som man har i ett utrymme under maskinen. Sådana går att köpa tror jag.. Vidare skall det även finnas en avstängningsventil på vattentillförsel slangen. Men det är ju samma sak med diskmaskinen..
En annan sak är ju att det bullrar en del, särskilt under centrifugeringen, och tvättar man var och varannan dag som barnfamilj är det kanske inte så roligt att höra maskinen tugga och tugga på kvällarna när man är hemma..
/Nussen
Det enda man bör kolla upp och vara någa med, (förutom el-installationen), är att maskinen står på någon form av vattenuppsamlare ifall den börjar läcka plötsligt. Det kan vara en större fyrkantig balja eller liknande som man har i ett utrymme under maskinen. Sådana går att köpa tror jag.. Vidare skall det även finnas en avstängningsventil på vattentillförsel slangen. Men det är ju samma sak med diskmaskinen..
En annan sak är ju att det bullrar en del, särskilt under centrifugeringen, och tvättar man var och varannan dag som barnfamilj är det kanske inte så roligt att höra maskinen tugga och tugga på kvällarna när man är hemma..
/Nussen
Vi är två vuxna och två barn på 1 och 3 år. Ganska omgående när vi köpte vårt hus så kastade vi ut den något ofräscha diskmaskinen som stod i köket och satte in en tvättmaskin i stället. Det enda problemet vi har är att ungarna tycker att det är lite väl roligt att skruva på ratten till programinställningarna, i övrigt störs vi inte av att maskinen är igång mer än om man skulle sitta och käka samtidigt, men man får ju planera in tvättiden...
Alternativet för oss vore tvättstugan i källaren. Bekvämligheten att ha tvättmaskinen i köket uppväger helt klart det oljudet som centrifugeringen för.
Mvh
Thomas
Alternativet för oss vore tvättstugan i källaren. Bekvämligheten att ha tvättmaskinen i köket uppväger helt klart det oljudet som centrifugeringen för.
Mvh
Thomas
Inte världens hit att sätta in tvättmaskinen i utrymmet där diskmaskinen har stått.
Gör ni det ändå. Se till att ni köper en tvättmaskin med obalansbrytare.
Har ni en billigare tvättmaskin, och tvättar t.ex. frottehanddukar kan maskinen under centrifugering börja kasta och förstöra hela köksinredningen.
Gör ni det ändå. Se till att ni köper en tvättmaskin med obalansbrytare.
Har ni en billigare tvättmaskin, och tvättar t.ex. frottehanddukar kan maskinen under centrifugering börja kasta och förstöra hela köksinredningen.
Klicka här för att svara