Hej,

Jag ska dra igång med att måla om träfasaden på vårt hus. I alla artiklar jag har hittat ska man tvätta fasaden innan man skrapar. Detta känns lite bakvänt då mycket av färgen som jag tvättar kommer att skrapas bort.

Är det inte bättre att tvätta den renskrapade fasaden eller anser man att renskrapat trä inte behöver tvättas innan målning?

//Fairweather

Tvätta före och sedan skrapa
Renskrapat ska grundas, ev. oljas, etc, beroende av vad du använder för färg och fabrikat.

Jag stälde samma fråga i den här tråden förra året :)
http://www.byggahus.se/forum/farg-m...till-fasadmalning.html?perpage=15#post1736593

Jag tvätta mina väggar först, ävan fast jag skrapa bort det mesta och sen borstade jag av väggen innan målning.

Att tvätta väggen först tycker jag nu känns helt rimligt, man får ju då bort det smuts som kan tänkas vara på den gamls färgen (alger, mögel och diverse luftföroreningar) och skrapar man inte helt rent så vet man att fläckarna med gammal färg kvar är rena och där man har skrapat finns ju inte den sortens smutts, bara damm och färgflagor som man bara borstar bort.

Hej och tack för svaren.

Jag tvättar först, skrapar och grundar/målar sedan. Är inte helt med på varför men jag gör som alla andra tills vidare. Om inte annat kommer jag på svaret under tiden som jag håller på, det är ju trots allt bara första gången jag behöver ommåla ett hus. Inte ska man vara expert redan från början.

Återigen, tack för svaren!

//Fairweather

Jag brukar tvätta före skrapning eftersom det annars finns risk att man skrapar in alg eller mögel sporer i virket, om man har problem med påväxt dvs.

• Gilla
Diffusionsöppen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.