26 232 läst · 24 svar
26k läst
24 svar
Tvättmaskin och torktumlare i ett - något att ha?
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Vi ska snart göra om tvättstugan och funderar då på att köpa en tvättmaskin och torktumlare i ett, tex en sån här:
https://www.komplett.se/product/926...vatt-och-tork/electrolux-wd42a96160-tvatttork
Eller
https://www.elgiganten.se/product/v...30WPM/miele-tvattmaskin-torktumlare-wth130wpm
Eller https://www.tretti.se/vitvaror/tvat...MIgJOo3NHT2QIVCuAZCh3bwAx-EAQYASABEgJaRPD_BwE
Är det någon här som har en sådan maskin tycker något om den?
Tar gärna tips på andra modeller än den här. Vi har en Miele tvättmaskin sedan tidigare som vi är väldigt nöjda med.
https://www.komplett.se/product/926...vatt-och-tork/electrolux-wd42a96160-tvatttork
Eller
https://www.elgiganten.se/product/v...30WPM/miele-tvattmaskin-torktumlare-wth130wpm
Eller https://www.tretti.se/vitvaror/tvat...MIgJOo3NHT2QIVCuAZCh3bwAx-EAQYASABEgJaRPD_BwE
Är det någon här som har en sådan maskin tycker något om den?
Tar gärna tips på andra modeller än den här. Vi har en Miele tvättmaskin sedan tidigare som vi är väldigt nöjda med.
Redigerat:
i den prisklassen blir du nog den första...
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Ja, den var svindyr, men det borde väl finnas andra. Ska leta mera.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Har inte haft någon sådan kombo.
Och har ingen torktumlare alls nu, när vi inte har en massa småbarnstvätt att hantera.
Tvätta 7 kg och torka 4 kg - perfekt till dagliga tvätten
Verkar ju lite eljest. Skall man plocka ur hälften i halvtid eller?
Och priset?
Nej, vi har ett par stänger i tvättstugan, där vi hänger upp det tvättade.
Kanske något man inte hinner/orkar med som småbarnsförälder men sedan...
Och har ingen torktumlare alls nu, när vi inte har en massa småbarnstvätt att hantera.
Tvätta 7 kg och torka 4 kg - perfekt till dagliga tvätten
Verkar ju lite eljest. Skall man plocka ur hälften i halvtid eller?
Och priset?
Nej, vi har ett par stänger i tvättstugan, där vi hänger upp det tvättade.
Kanske något man inte hinner/orkar med som småbarnsförälder men sedan...
Nackdelen är att det tar dubbelt så lång tid att tvätta två maskiner (om du vill torka i torktumlaren) eftersom du måste vänta på att starta den andra maskinen tills den första är torr.
Mina nästa maskiner blir nog en kombinerad maskin och en vanlig för att kunna tvätta dubbelt men ändå kunna välja att torka i tumlaren om jag vill.
Mina nästa maskiner blir nog en kombinerad maskin och en vanlig för att kunna tvätta dubbelt men ändå kunna välja att torka i tumlaren om jag vill.
Köp inte dom är värdelösa
Brorsan har en sedan 7-8 år och han är då nöjd med den. Electrolux, minns inte modell.
Har sedan ett drygt år en Bosch kombimaskin i 8000-kronorsklassen. Är mycket nöjd med den, och tycker nog att den torkar precis lika bra som en fullstor tumlare så länge man ser till att den lite mindre trumman inte är överfylld. Perfekt för underkläder eller en uppsättning handdukar - mindre bra för den större familjens badlakan. Smidigt att kunna köra tvätt och tork i en seans ibland, opraktiskt att behöva vänta på torkprogrammet innan nästa maskin kan sättas igång ibland. När vi får plats kommer jag att önska mig en kombimaskin och en dedikerad tumlare.
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Tack så mycket för alla synpunkter! Det verkar vara blandade erfarenheter av produkten.
Vi har aldrig haft torkrumlare, annat än när vi bodde i bostadsrätt. Jag har tyckt att det sliter för mycket på kläderna och att det är onödigt, men funderar på att ändå skaffa en. Det skulle ju vara smidigt att få undan tvätten snabbare och sedan är det vissa plagg som ska torktumlas för att bli bra när man tvättat dem. Tänker mig att vi kommer att tumla handdukar, lakan, strumpor och t-shirts och vissa plagg som man inte är så rädd om.
Vi har aldrig haft torkrumlare, annat än när vi bodde i bostadsrätt. Jag har tyckt att det sliter för mycket på kläderna och att det är onödigt, men funderar på att ändå skaffa en. Det skulle ju vara smidigt att få undan tvätten snabbare och sedan är det vissa plagg som ska torktumlas för att bli bra när man tvättat dem. Tänker mig att vi kommer att tumla handdukar, lakan, strumpor och t-shirts och vissa plagg som man inte är så rädd om.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg
Vår kombinerade Electrolux EWW 1476 HDW är nu i stort sett 4 år gammal och vi är nöjda med den. Den har inte behövt någon service utan fungerat bra hela tiden. Kör man fintvätt är det ju som alltid halv maskin som gäller och det går då bra att fortsätta att torktumla allt direkt om man så vill, men själva föredrar vi att ta ut och skaka sånt som är skrynkelkänsligt på samma sätt som när vi hade separata maskiner. När det gäller fulla kulörtvättar så plockar vi ut tvätten och delar upp den i sånt som vi endast vill torktumla en kortare tid för att få ut skrynklorna, typ lakan, och sånt som ska torkas till det blir helt torrt, typ frottéhanddukar, och den första kategorin tumlar vi först för sig och när det är klart efter 10-15 minuter stoppar vi in det andra. Det är väldigt likt hur vi gjorde när vi hade två maskiner så vi har inte upplevt det som något problem att det ska vara mindre vid tumlingen än vid tvättningen. Men det är klart att med bara en maskin så tar det längre tid innan man kan starta en ny tvättomgång, men två tvättar med tumling är inget problem alls att göra på en dag.
Enligt de tester jag har läst under åren så är det inte tumlaren som sliter på tygerna utan tvättmaskinen, utan det är bara att det syns tydligt vid tumlingen när de små tygfibrerna släpper från tyget då i stället för att de gör det sen under användningen. Frotté och trikå blir ju jätteskönt mjukt när det tumlas, medan om lakan och skjortor tumlas tills de är helt torra blir de skrynkliga igen så vi tumlar dem bara tills de blir lätt varma och sen hängtorkar dem för bästa släthet.
Vet inte om det gäller alla kombinerade tvätt+tork men vår har inget luddfilter att rensa utan luddet följer med vattnet ut.
Enligt de tester jag har läst under åren så är det inte tumlaren som sliter på tygerna utan tvättmaskinen, utan det är bara att det syns tydligt vid tumlingen när de små tygfibrerna släpper från tyget då i stället för att de gör det sen under användningen. Frotté och trikå blir ju jätteskönt mjukt när det tumlas, medan om lakan och skjortor tumlas tills de är helt torra blir de skrynkliga igen så vi tumlar dem bara tills de blir lätt varma och sen hängtorkar dem för bästa släthet.
Vet inte om det gäller alla kombinerade tvätt+tork men vår har inget luddfilter att rensa utan luddet följer med vattnet ut.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 172 inlägg
Att en tumlare sliter på kläderna är nog bara en seglivad myt..........Luddet man får i tumlaren är ju inte slitageludd utan sånt som hade lossat ute i luften vid användandet sen iallafall. Det är ju inte som många tror slitageludd.
Har en kombinerad pga dåligt med utrymme i badrummet + begränsad budget. Funkar helt ok, är rätt långsam på att torka, men den fyller sitt behov. Den dagen jag fixar tvättstuga i garaget så skaffar jag en separat torktumlare men tills dess är jag nöjd.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg