Det är dags för tvåårsbesiktning. Det är inga större fel på huset förutom det vanliga med färgsprickor i hörn och mellan vägg och tak. Huset byggdes med delad entreprenad och företaget som byggde gick i konkurs kort efter att slutbesiktningen var gjord. Jag har en färdigställandeförsäkring från Garbo men får inget tydligt svar när jag frågar om det är dom som tar över det som behöver åtgärdas efter besiktningen.
Någon som har råkat ut för samma sak och hur gick det med de anmärkningar som behövde åtgärdas?
Någon som har råkat ut för samma sak och hur gick det med de anmärkningar som behövde åtgärdas?
Möjligen om du får tag på målarfirman som gjorde jobbet, om det var en underleverantör.
Färdigställandeförsäkring låter ju spontant fel, huset är ju färdigt. Men byggfelsförsäkring kanske. Tror dock dom har ett basbelopp i självrisk.
Färdigställandeförsäkring låter ju spontant fel, huset är ju färdigt. Men byggfelsförsäkring kanske. Tror dock dom har ett basbelopp i självrisk.
Försäkringen slutade gälla vid slutbesiktningen. Villor (från 2023):
https://www.garbo.se/media/szrerjia/villkor-fa-rdigsta-llandefo-rsa-kring-ff-1-4-2023-11-01.pdf
https://www.garbo.se/media/szrerjia/villkor-fa-rdigsta-llandefo-rsa-kring-ff-1-4-2023-11-01.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en liknande situation i mitt förra hus, där entreprenören gick i konkurs efter slutbesiktningen. I vårt fall hade säljaren från husleverantören en väldigt nära relation till entreprenören som gick i konkurs, och vi kunde då använda detta som ett "slagträ" mot husleverantören. Dom var då schyssta och lät en helt annan firma delta vid tvåårsbesiktningen... Antagligen inte mycket till hjälp för dig, men ibland kan det löna sig att höra med husleverantören oavsett entreprenadform. 🙃
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara värt att ta dessa färgsprickor genom någon försäkring. Bättre att bara fixa det själv. har man ett hus får man räkna med lite pillande och meckande varje år.
Ja vi råkade ut för exakt det, fast som brf. Det bör dock inte vara någon skillnad.
Vi utförde 2-års besiktningen som vanligt och riktade kraven mot försäkringsutgivaren av byggfelsförsäkring/färdigställandeskydd.
Det slutade bra för föreningen, som fick täckning för att utföra reparationer som normalt sett gått på garanti.
Sprickor i färg på grund av att huset sätter sig är dock normalt inget som går på garanti då det inte är något oväntat eller egentligt fel fick jag lära mig, dock en form av praxis att genom goodwill åtgärda detta. Vi fick inte just det ersatt av försäkringen.
Vi utförde 2-års besiktningen som vanligt och riktade kraven mot försäkringsutgivaren av byggfelsförsäkring/färdigställandeskydd.
Det slutade bra för föreningen, som fick täckning för att utföra reparationer som normalt sett gått på garanti.
Sprickor i färg på grund av att huset sätter sig är dock normalt inget som går på garanti då det inte är något oväntat eller egentligt fel fick jag lära mig, dock en form av praxis att genom goodwill åtgärda detta. Vi fick inte just det ersatt av försäkringen.
Det finns en byggfelsförsäkring i tillägg till färdigställandeförsäkringen. Det är småsaker förrutom färgsprickorna. Det värsta är en handdukstork som inte tål vatten, det blir kortslutning. Tänkte kolla om husleverantören kan hjälpa till med detta. Det är visserligen en delad entreprenad men byggfirman anlitades på rekommendation av husleverantören så det finns ett moraliskt om än inte juridiskt ansvar.
Klicka här för att svara