Jag har en tp link router och en telia router. Hur kan jag göra för att använda respektive router i två olika hus på tomten? Har två hus ca 20m emellan.
Hur kopplar jag dem? Jag tolkar det som att tplink kan göras till en accesspunkt eller? Den är helt ny med 6 antenner.

R Rolle85 skrev:
Jag har en tp link router och en telia router. Hur kan jag göra för att använda respektive router i två olika hus på tomten? Har två hus ca 20m emellan.
Hur kopplar jag dem? Jag tolkar det som att tplink kan göras till en accesspunkt eller? Den är helt ny med 6 antenner.
Jo vet man exakt modell av TP-Link routern så kan man kolla i manualen.
Ofta kan man välja mellan trådlös AP (med sämre prestanda) eller trådad AP.

Här på min TP....M9.
Bild som beskriver funktioner och ikoner för WiFi-routerläge och Accesspunkt på Deco. WiFi-router delar internetåtkomst, Accesspunkt utökar trådlös täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av nätverksstatus för Archer AX73-router med status "Working Well", 6 anslutna enheter, nätverksstatus online och gästnätverk avstängt.
Skapa konto

Välj "More" och sedan "Avancerat".
Kolla om du har "Operativt läge:.
Har en Archer 400 i stugan man kan inte nå den just nu för det är olika appar till M9 och Archer.

Den verkar kunna funka som access-punkt. Men ska tp linken sättas i teliarouyetn eller rakt i modemet på väggen?

• Skärmbild av en mobilapp som visar nätverkslägen: "Wireless Router" och "Access Point Mode" med beskrivningar och ikoner.
    Skapa konto
R Rolle85 skrev:
Den verkar kunna funka som access-punkt. Men ska tp linken sättas i teliarouyetn eller rakt i modemet på väggen?
Teliaroutern. Sätter du TP-linken i AP läget så delar den inte ut några adresser, det gör Teliaroutern

R Rolle85 skrev:
Du måste bestämma vilken av dom som är router.

När du ändrar till AP-mode i TP-linken så stoppas routningen och det blir bara en accesspunkt som får sina IP-adresser från Telia routern.

Telia verkar inte gå att ställa om?

R Rolle85 skrev:
Nej, den ska du ha som router

Ok

Tack

R Rolle85 skrev:
Nej och den sitter väl vid inkommande WAN, internet in, vad du nu har för anslutning?
Sen brukar inte Telia-routrar (vilken det nu är?) ha så många inställningar för att slippa "klåfingriga".

Har ett modem på väggen och sen skicka telia med en router. Via en app som heter ”Smart control” kan man ändra runt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.