590 läst ·
8 svar
590 läst
8 svar
Två blå och en vit i taket
Halloj!
När vi flyttade in i vårt hus så märkte vi direkt att något med elen i taket inte stämde. Någon tidigare ägare hade satt in ett nytt innertak och borrat ett typ 10 mm hål och dragit igenom kablarna. Fas och nolla satt i en lampkontakt medan jordkabeln hängde löst (med kopparn i luften alltså). Tidigare ägare bodde inte där så länge och jag litar på att det inte är dem som har gjort detta. Då vi inte fick vår taklampa att fungera så satte jag en wago över jorden för att skydda den och när jag öppnade strömställaren så var inte ens kablarna inkopplade. Någon har uppenbarligen gett upp tidigare. Vi har därefter kört en Nexa trådlös brytare istället men jag tänkte att det hade varit intressant att se vad problemet är. Så jag började nu med att borra upp innertaket en bit för att kunna se hur det egentligen ser ut. Och det är väl här funderingarna börjar.
I taket kommer det ner två st blå och en vit. Man har då via en sockerbit förlängt dessa genom innertaket så att:
blå -> brun
blå -> blå
vit -> jord
Kollar jag bakom strömställaren så har vi:
svart
blå
blå
Huset är byggt på 50-talet.. Tänker jag rätt då att i strömställaren så borde den svarta vara fas och de två blå är tändtrådar? Uppe i taket så är ev vit = nolla (förstod det som att det var vanligt på den tiden)? Och de två blå borde hela enkelt vara de två (eventuella) tändtrådarna som kommer från strömställaren?
Och då bör man alltså koppla in svart och en blå i strömställaren och en blå samt vit uppe i taket?
Varför är det två blå i taket? Kan det vara att man har haft någon lampa modell större med olika grupper av lampor man tänder enskilt?
När vi flyttade in i vårt hus så märkte vi direkt att något med elen i taket inte stämde. Någon tidigare ägare hade satt in ett nytt innertak och borrat ett typ 10 mm hål och dragit igenom kablarna. Fas och nolla satt i en lampkontakt medan jordkabeln hängde löst (med kopparn i luften alltså). Tidigare ägare bodde inte där så länge och jag litar på att det inte är dem som har gjort detta. Då vi inte fick vår taklampa att fungera så satte jag en wago över jorden för att skydda den och när jag öppnade strömställaren så var inte ens kablarna inkopplade. Någon har uppenbarligen gett upp tidigare. Vi har därefter kört en Nexa trådlös brytare istället men jag tänkte att det hade varit intressant att se vad problemet är. Så jag började nu med att borra upp innertaket en bit för att kunna se hur det egentligen ser ut. Och det är väl här funderingarna börjar.
I taket kommer det ner två st blå och en vit. Man har då via en sockerbit förlängt dessa genom innertaket så att:
blå -> brun
blå -> blå
vit -> jord
svart
blå
blå
Huset är byggt på 50-talet.. Tänker jag rätt då att i strömställaren så borde den svarta vara fas och de två blå är tändtrådar? Uppe i taket så är ev vit = nolla (förstod det som att det var vanligt på den tiden)? Och de två blå borde hela enkelt vara de två (eventuella) tändtrådarna som kommer från strömställaren?
Och då bör man alltså koppla in svart och en blå i strömställaren och en blå samt vit uppe i taket?
Varför är det två blå i taket? Kan det vara att man har haft någon lampa modell större med olika grupper av lampor man tänder enskilt?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag tänker: Hempul.S sewage skrev:Halloj!
blå -> brun
blå -> blå
vit -> jord
svart
blå
blå
Man får aldrig (!) byta färg på jord, och inte hller koppla (med sockerbit!) dolt.
Svart som fas är rimligt, och sen antagligen två nyare blå då som tändtrådar. Det var ganska vanligt med kronbrytare, dvs man kunde välja en eller två lampor tända för olika ljusstyrka inna dimmers var utbrett.
I äldre system är ibland jorden röd också f.ö.
Finns det jordade uttag i rummet ? Då bör ju lampkontakten också vara jordad.
Men du kan uppenbarligen inte lita på färgerna så du måste mäta upp vad allt är, och se också till att få det rätt om du ändå håller på.
Tack för svar! Ja det är 110% hempul. En tidigare ägare verkar ha gjort en hel del själv. Inte bara el utan snickeri och annat. Vid ett fönster har han använt tre spillbitar för att få ihop ett foder på ena sidan. Alla strömställare sitter på 140 cm.. jättekul för våra barn som får hoppa för att nå.klaskarlsson skrev:
Jag tänker: Hempul.
Man får aldrig (!) byta färg på jord, och inte hller koppla (med sockerbit!) dolt.
Svart som fas är rimligt, och sen antagligen två nyare blå då som tändtrådar. Det var ganska vanligt med kronbrytare, dvs man kunde välja en eller två lampor tända för olika ljusstyrka inna dimmers var utbrett.
I äldre system är ibland jorden röd också f.ö.
Finns det jordade uttag i rummet ? Då bör ju lampkontakten också vara jordad.
Men du kan uppenbarligen inte lita på färgerna så du måste mäta upp vad allt är, och se också till att få det rätt om du ändå håller på.
Det finns inga jordade uttag alls i v-rummet. Och nej jag vet att man inte får byta färg på jord, i detta fall så hade han nog en jordkabelsnutt över och tänkte att det vore väl dumt att inte återanvända använda den..
Ibland känns det bara tröstlöst när man hittar nya påhitt.
Jag har försökt läsa på en del och precis som du skriver så verkade det väl kanske vanligt förr att man hade någon större ljuskrona och kunde tända upp delar av den med olika knappar. Så det kanske inte är helt ovanligt med två tändtrådar fram i alla fall då.
Synd att ni nu är anläggningsinnehavare och har ansvarat för att elinstallationen är säker.S sewage skrev:Tack för svar! Ja det är 110% hempul. En tidigare ägare verkar ha gjort en hel del själv. Inte bara el utan snickeri och annat. Vid ett fönster har han använt tre spillbitar för att få ihop ett foder på ena sidan. Alla strömställare sitter på 140 cm.. jättekul för våra barn som får hoppa för att nå.
Det finns inga jordade uttag alls i v-rummet. Och nej jag vet att man inte får byta färg på jord, i detta fall så hade han nog en jordkabelsnutt över och tänkte att det vore väl dumt att inte återanvända använda den..
Ibland känns det bara tröstlöst när man hittar nya påhitt.
Jag har försökt läsa på en del och precis som du skriver så verkade det väl kanske vanligt förr att man hade någon större ljuskrona och kunde tända upp delar av den med olika knappar. Så det kanske inte är helt ovanligt med två tändtrådar fram i alla fall då.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det är en rimlig hypotes, men alltså endast en hypotes.S sewage skrev:Huset är byggt på 50-talet.. Tänker jag rätt då att i strömställaren så borde den svarta vara fas och de två blå är tändtrådar? Uppe i taket så är ev vit = nolla (förstod det som att det var vanligt på den tiden)? Och de två blå borde hela enkelt vara de två (eventuella) tändtrådarna som kommer från strömställaren?
Nej, det är för tidigt att dra slutsatser. Uppenbarligen har någon (försökt) använda den ena blå som nolla. Du kan inte lita på någonting här.S sewage skrev:
Ja, förr var det vanligt med krontändning.S sewage skrev:
Kan du dra i ledarna och konstatera att de går direkt mellan takdosa och strömbrytardosa? Troligen finns en kopplingsdosa till då den svarta förmodade fasledaren måste komma någonstans ifrån. Eller finns det en svart ledare i taket?S sewage skrev:
Sedan måste du kontrollera vad vit ledare är, om det är en neutralledare eller något annat. Du får titta in angränsande dosor för att ta reda på det.
Tack för svar!Bo.Siltberg skrev:
Kan du dra i ledarna och konstatera att de går direkt mellan takdosa och strömbrytardosa? Troligen finns en kopplingsdosa till då den svarta förmodade fasledaren måste komma någonstans ifrån. Eller finns det en svart ledare i taket?
Sedan måste du kontrollera vad vit ledare är, om det är en neutralledare eller något annat. Du får titta in angränsande dosor för att ta reda på det.
Jag ska försöka borra upp hålet lite större så att jag kan få in en hand. Nu kan jag bara dra i ledarna som kommer efter sockerbiten och det ger ju inte så mycket då det blir att jag då automatiskt drar i alla ledarna.
Kan inte se några övriga dosor. Vet inte om dem i värsta fall sitter ovanför innertaket som är nån fastspikad spont. Jag borde kunna demontera ett vägguttag och se hur det är kopplat där? Är det fas + vit så borde jag kunna anta att den vita i taket också är nolla?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Ja, ett vägguttag ger fas och nolla, men vilken som är vilken vet du inte. Och sedan gäller att samma färger används på andra ställen. Det vet du inte heller med säkerhet. En säker utgångspunkt finns i elcentralen.
Nej jag tänkte om jag hittar ex svart och vit i uttaget. Men det är väl som du säger. Man kan väl inte vara säker ändå med färgerna på olika ställen.Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tygtaket till paviljongen har denna blåsiga säsong ......
Altan & Uteplats -
Vita porslinsisolatorer för blanktråd telefoni köpes
Köpes, Hyres & Bytes -
Vitt på äppelträdsplantornas blad ohyra?
Trädgård allmänt -
Hur kopplar jag den vita, blåa, gröngula kabeln till strömbrytaren?
El -
Vad är de tunna röda/gula/vita/svarta kablarna i taket?
El