Byggahus.se

TV via bredband

1. C
    Medlem · 232 inlägg

cat_stevens

Medlem
    Där vi bygger håller dom på att dra bredband. Mälarenergis stadsnät. Nu ska man kunna få tv och telefoni via bredbandet.

Är det någon som kan förklara hur det fungerar rent praktiskt i huset?

Drar man ett vanligt datanätverk och kopplar in tv/telefon i vanliga nätverksuttag? (Via nån dosa eller adapter)

Fungerar trådlöst nätverk?

Fungerar det överhuvudtaget??

http://www.malarenergi.se/Stadsnat/tjanster/res/tjanstebeskrivning_2_bbtv_utbud_generell.pdf

2. T
    Medlem · 901 inlägg

Tomtebo

Medlem
  3. M
    Moderator · Västernorrland · 11 185 inlägg

Mats

Moderator

Re: TV via bredband

Man får en eller flera dosor som kopplas in på berörda ställen.

Till tv:n får man en dosa med nätverk i ena änden och tv i andra.

Till telen får man en dosa som man kopplar in i nätverket och i första telejacket. Sen använder man sina telefoner på vanligt sätt

Detta exempel var taget från Bredbandsbolagets nät

4. C
    Medlem · 232 inlägg

cat_stevens

Medlem

Ok.. så vad gäller TV så ska vi inte behöva planera för att dra antennkabel??

Vad gäller telefon då? Kan man inte koppla en telefon direkt till bredbandsuttagen på något sätt. Måste vi dra ett telenät eller köra DECT?

5. hajo
    Medlem · 103 inlägg

hajo

Medlem

Om ni tänker ha en "burk" vid varje tv så räcker det ju med nätverksuttag vid varje tv.
    Vi drog antennkabel i ett stjärnnät vilket innebär att alla uttagen utgår från en och samma punkt -i vårat fall, tvättstugan.
    I framtiden kan man då sätta en "burk" där och titta på alla tv-apparaterna i huset. Nackdelen är att man byter kanal för alla samtidigt...

6. M
    Moderator · Västernorrland · 11 185 inlägg

Mats

Moderator

Sätt teleburken på lämpligt ställe.

Det jag menade med tele över datanätet är att du kan koppla in en telefon i datajacket och sen kopplar du andra änden till teledosan. På så sätt slipper du dra ett separat telenät. Det finns en hel del trådar om det här på forumet. Är något oklart så fråga på bara.

Jag har själv rivit ut alla telejack utom ett missat oanslutet jack. Dessa ersatte jag med dubbla cat5 uttag. I dessa kopplas telefonerna. I kopplingspanel kopplar jag sen bara en vanlig tp kabel mellan paneluttaget för det uttag där telefonen sitter och ett uttag för det telenummer jag vill ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.