Hej

Jag vet inte om detta ar ratt forum for denna typ av frågor, men jag chansar. Jag håller på att bygga en gaststuga som aven kommer att hyras ut och nu vill jag givetvis att det blir mojligt att se på TV och ha bra ljud i stugan.

I huvud huset har jag Telia TV over IP och Sonos for det allmanna ljudet. Jag har dragit ett tomt el-ror (gult kraft ror) mellan husen for att kunna forse stugan med Internet och ev annat kul.

Så har tanker jag...

TV: Jag har ju Telia IP TV i stora huset och det går att kopa till en extra box for att styra en annan TV. Då kopplar man TP-kabel in i boxen och vidare med HDMI till 2a TV'n. Detta kunde ju vara en bra och smidig losning, men sen kom jag att tanka på att jag aven har Video-on-demand i tjansten och det vill jag ju inte att en som hyr stugan skall ha obegransad tillgång till då det hamnar på min telia rakning. Så vad finns det for bra alternativ? Vill helst inte ha antenn eller parabol på taket.

Ljud: Det jag ar ute efter ar en liten apparat, med bra ljud, med inbyggd hogtalare, som skulle funka som en SONOS 5a eller Tivolis varsting, fast aven kunna ta in ljud från TV'n och ev spela DVD'er om barnfamiljer hyr stugan. Jag tankte forst att satta en SONOS dar ute men då kan man ju inte avgransa en kontroll (Ipad) att bara styra just den enheten.

Jag har några "stora" recievers från en gammal hembiolosning vi hade forr, men dessa kraver ju att man får dra kablar till externa hogtalare och aven satta ut en sub for att få bra ljud. Vill helst ha en losning som spelar bra ljud utan några extra hogtalare. Ev kans det funka med en blutoth hogtalare, då kan ju gasterna ansluta till den med sin egna spellista, men frågan ar hur man får in TV ljudet (visserligen sekundart.

Tacksam for goda ideer och kanske alternativa losningar.

MVH
N

Det enklaste är väl att bara dra en tpkabel till stugan och koppla till tv:n. Antingen en "smart tv" eller någon form av box(apple tv eller android). Då kan gäster kolla på streamad tv, det borde duga gott.

Måste de ha bra ljud i stugan? Lite tarvlig fråga men det hör ju inte till vanligheten att t.ex hotellrum har någon form av ljudanläggning. Annars finns det gott om bluetooth högtalare med line in ingång. Då funkar det både till tv och mobilen.

Tack for svar...
"Antingen en "smart tv" eller någon form av box(apple tv eller android). Då kan gäster kolla på streamad tv, det borde duga gott
" - funkar aven de vanliga kanalerna 1, 2, 3, 4 .. då?

"Måste de ha bra ljud i stugan?" - Njae, egentligen inte, men då jag sjalv uppskattar att lyssna på musik med vettig kvalitet i ljudet, så vill man ju "bjussa" på det till sina gaster med. Sen kan det ju bli en USP for återkommande gaster om de vet att det ar en modern stuga och inte bara en gammal klockradio som står och skralar ut ljud i mellanregister kvalitet. Ska kika lite på BT hogtalare och se om det finns ngn som passar.

När ljudanläggningen på gymmet lade av tog tjej i receptionen med en Marshall Stanton och kopplade till sin mobil. Jag har alltid varit skeptisk mot den typen av högtalare, men det var bra tryck i den.
https://www.netonnet.se/art/ljud-oc...-hogtalare/marshall-stanmore-bt/236434.13770/

Angående TV:n kanske en inomhusantenn för de fria kanalerna funkar och sedan en Internet-koppling för strömmad TV och film räcker?

Jag kör helt utan antenn på landet och det fungerar helt ok. SVT play, och TV4 play går att kolla på men mest är det nog netflix som rullar. Lite meckigare att kanalsurfa men det gör ju att man slökollar mindre på tv vilket är positivt

N NiBaBaD skrev:
Hej

TV: Jag har ju Telia IP TV i stora huset och det går att kopa till en extra box for att styra en annan TV. Då kopplar man TP-kabel in i boxen och vidare med HDMI till 2a TV'n. Detta kunde ju vara en bra och smidig losning, men sen kom jag att tanka på att jag aven har Video-on-demand i tjansten och det vill jag ju inte att en som hyr stugan skall ha obegransad tillgång till då det hamnar på min telia rakning. Så vad finns det for bra alternativ? Vill helst inte ha antenn eller parabol på taket.
Det går att spärra det i boxen så att man måste ange en PIN-kod för att hyra filmer mm.

ok, så det ar inte på prenumerationen, aka på enskild box. Det vore ju en bra losning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.