6 854 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
TV-lösning, utan box
Håller på att bygga hus. Vi är påtvingade Telia fiber, orkar inte med ADSL eller liknande. All gammal utrustning ska uppgraderas, men nu undrar jag vad vi ska göra med val av tv-leverantör och inköp av tv.
Vi vill ha alla standardkanaler, och viasat golf
Stödjer Telias tvservice SmartTV eller liknande? Eller är man påtvingad en box? Vi vill inte ha en box då vår tv är placerad ovan öppen spis, och finns inge plats för något sådant.
Har ju Viaplay just nu då jag bor på vandrarhem under byggtiden, och dom har support för SmartTV, typ Samsung: http://viaplay.se/devices/samsung, och vill gärna få in SVT och standardkanalerna på det sättet också, eller är jag körd? Måste jag ha en box!?
Vi vill ha alla standardkanaler, och viasat golf
Har ju Viaplay just nu då jag bor på vandrarhem under byggtiden, och dom har support för SmartTV, typ Samsung: http://viaplay.se/devices/samsung, och vill gärna få in SVT och standardkanalerna på det sättet också, eller är jag körd? Måste jag ha en box!?
Nog bara att acceptera box om du skall ha Telias ip, inte att telia skulle få för sig att komma på något bättre. Bytte själv bort Telia till förmån för boxer av just denna anledning, extra boxar och fjärrkontroller och sånt orkar jag inte med
Däremot är det ju väldigt många rena streaming tjänster på gång som även visar renodlad "tablå tv". Tyvärr kräver de flesta att man kör dom i en webbläsare, t.ex Telia Play Plus.
En ny tjänst är Magine, som också kommer erbjuda traditionell tv, de har visst också en app för Samsung smart tv. De har dock inte extrakanaler som Viasat i sitt erbjudande
Edit: man kan ju också tänka sig att man nöjer sig med tjänster som viaplay som kompletterar om de t.ex har den sport man vill åt. De har ju appar för de flest plattformar
Däremot är det ju väldigt många rena streaming tjänster på gång som även visar renodlad "tablå tv". Tyvärr kräver de flesta att man kör dom i en webbläsare, t.ex Telia Play Plus.
En ny tjänst är Magine, som också kommer erbjuda traditionell tv, de har visst också en app för Samsung smart tv. De har dock inte extrakanaler som Viasat i sitt erbjudande
Edit: man kan ju också tänka sig att man nöjer sig med tjänster som viaplay som kompletterar om de t.ex har den sport man vill åt. De har ju appar för de flest plattformar
Redigerat:
Viaplay har ju en app till Samsung Smart TV, så det är ju intressant i alla fall. Finns det ingen som erbjuder de vanliga kanalerna från SVT eller liknande?MMR skrev:Nog bara att acceptera box om du skall ha Telias ip, inte att telia skulle få för sig att komma på något bättre. Bytte själv bort Telia till förmån för boxer av just denna anledning, extra boxar och fjärrkontroller och sånt orkar jag inte med
Precis, som jag skrev så skall Magine stödja Samsung, men det är nog fortfarande invite only? Har bara provat web och iPhone under betatestningen men om man vill ha traditionell "broadcast"-tv så verkar Magine nog vara det bästa alternativet just nu. Möjlighet att använda magine-appen i mobilen som fjärrkontroll, sparar alla program i 7 dagar mm. Prismässigt så hamnar det väl under Boxers varianter
Har själv läääänge letat efter ett sätt som TS. I nuläget är Boxer det bästa alternativet tillsammans med en hyfsat modern smart-tv, dock är AVR-möjligheterna begränsade i deras gränssnitt, t.ex. serieinspelning och inspeling direkt från guide verkar vara på stenålders-stadiet fortfarande.
magine verkar vara ett bra alternativ, där får man "vanlig" tv i vanlig tv-kvalitet för ett fast pris i månaden. Dock ser jag inte riktigt vitsen att ha magine på en vanlig tv, där är boxer bättre och billigare. Men för devices som apple-tv, xbox etc är det klockrent, för att slippa en sunkig app från varje kanal och 99 kr/kanal som det verkar kosta om man ska ta del av kanal 5 premium, tv4 premium etc...
Och spotify verkar också blanda sig in i denna lek nu, känns som det är lite för många kockar som aldrig kommer att få soppan att smaka bra (snabbt, smidigt, alla vanliga kanaler, många plattformar etc)
Kör på boxer, komplettera med en usb-hårddisk för rudimentär schemainspelning, och vänta tills något bättre kommer.
Tycker det är SKIT rent ut sagt att man i sverige inte har anammat Microsofts Mediaroom och Mediacenter-lösningar. Jag har varit på diverse mässor etc och kollat på dessa och det är verkligen sjukt smidigt gränssnitt och plattform. Kör man Microsofts IP-tvlösning får du max 4 separata strömmar du kan titta på vart du vill i huset med en box (som du med fördel kan bygga in i en tv), samma kraftfulla PVR-möjligheter med schemainspelningar, serieinspelningar etc som vanliga WIndows Media Center. Har till dags datum inte sett något lika snyggt och kraftfullt som denna lösning...
Kanske magine kan komma med något stort, vi får se....
/S
magine verkar vara ett bra alternativ, där får man "vanlig" tv i vanlig tv-kvalitet för ett fast pris i månaden. Dock ser jag inte riktigt vitsen att ha magine på en vanlig tv, där är boxer bättre och billigare. Men för devices som apple-tv, xbox etc är det klockrent, för att slippa en sunkig app från varje kanal och 99 kr/kanal som det verkar kosta om man ska ta del av kanal 5 premium, tv4 premium etc...
Och spotify verkar också blanda sig in i denna lek nu, känns som det är lite för många kockar som aldrig kommer att få soppan att smaka bra (snabbt, smidigt, alla vanliga kanaler, många plattformar etc)
Kör på boxer, komplettera med en usb-hårddisk för rudimentär schemainspelning, och vänta tills något bättre kommer.
Tycker det är SKIT rent ut sagt att man i sverige inte har anammat Microsofts Mediaroom och Mediacenter-lösningar. Jag har varit på diverse mässor etc och kollat på dessa och det är verkligen sjukt smidigt gränssnitt och plattform. Kör man Microsofts IP-tvlösning får du max 4 separata strömmar du kan titta på vart du vill i huset med en box (som du med fördel kan bygga in i en tv), samma kraftfulla PVR-möjligheter med schemainspelningar, serieinspelningar etc som vanliga WIndows Media Center. Har till dags datum inte sett något lika snyggt och kraftfullt som denna lösning...
Kanske magine kan komma med något stort, vi får se....
/S
Men Magine blir ju inte dyrare än Boxer om du vill ha mer än gratiskanalerna, jag betalar 234 för Boxer mix inklusive deras sunkiga kortavgift, ungefär motsvarande programutbud skall kosta 99:- hos Magine
Jag funderar själv starkt på att säga upp Boxer eftersom jag i stort sett inte tittar på vanlig TV längre, det är mest Barnkanalen för dottern. Vi använder Netflix en del och Play-tjänsterna har ett OK utbud. Det som tyvärr saknas idag det är ju en tjänst som ger en allt, dvs traditionell tv, play-utbud från alla kanaler, tv-serier och filmer i still med netflix/hbo samt rental. Telia Play + var ju en lovande tjänst men jag har förstått det som att de har haft väldiga problem med just rättigheter till allt.
Jag funderar själv starkt på att säga upp Boxer eftersom jag i stort sett inte tittar på vanlig TV längre, det är mest Barnkanalen för dottern. Vi använder Netflix en del och Play-tjänsterna har ett OK utbud. Det som tyvärr saknas idag det är ju en tjänst som ger en allt, dvs traditionell tv, play-utbud från alla kanaler, tv-serier och filmer i still med netflix/hbo samt rental. Telia Play + var ju en lovande tjänst men jag har förstått det som att de har haft väldiga problem med just rättigheter till allt.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
weavex skrev:
Är försenat:
"Då ni frågat förut om när tjänsten kommer lanseras för samsung smart tv så kan jag väl säga att det är försenat, orsaken är att det krävdes större förändringar än väntat för att få det att fungera ihop med Telia tjänst. Har för tillfället inget lanseringsdatum, allt jag vet är att det inte blir Q1 2013 som det sades från början.
Sen kan jag säga att det som är sagt nu är att tjänsten ska fungera på modellerna i 7000 och 8000 serien från 2012 och senare.
Det kommer inte finnas möjligheter att spela in via samsung smart tv lösningen.
Markus Johansson
Telia Kundservice "
För att i dagsläget är schema - och serieinspelning sjukt smidigt för oss som inte lever våra liv efter en tv-tablå utan kollar när vi har tid och lust. Och för att det i dagsläget inte har funnits någon tjänst som kan leverera streamat lika smidigt och billigt som ett boxer + mediacenter.TLovskog skrev:
Om denna nya lösningen fungerar så är det ju perfekt, då kan jag skapa en favoritlista med de program jag gillar oavsett kanal och sen när jag har tid kan jag gå igenom denna listan och de nya avsnitt som finns ditlagda. Helt perfekt. Fanns i USA för 5 år sen dock :=)
I senaste numret av hemmabio-tidningen gjorde man ett test för att hitta bästa lösning att se på play-kanaler på vanlig tv, även de kostaterade att det inte finns någon jättebra lösnng än idga. Play-kanalerna har dessutom för låg bitrate för att bli bra på en vanlig tv, det märker man även om man kopplar en dator till våran tv och kollar på t.ex. tv4 play, det blir ryckligt och flimrigt trots max kvalitet. Slår man om till netflix och kör HD blir det stabilt, knivskarpt och riktigt bra.
Läste dessutom att Ericssonska köpa upp Microosfts MediaRoom-lösning som jag skrev om innan. Man kan ju alltid hoppas. Och Microsoft själva ska satsa på xbox som tv-mottagare (har man hört i många år nu)....
Den som lever får se...
/S
Klicka här för att svara