Hejsan
Jag har på nedervåningen en tv, boxer och en dvd. Jag skulle även vilja titta på dessa på tvn på övervåningen hur kopplar jag det, (jag vill inte ha några bildöverföringsboxar eller liknande) antar att jag får dra upp en antennkabel? Någon som kan förklara hur kablarna ska dras mellan de olika sakerna?

Beror lite på hur du vill att det skall funka. Enklast är att ha en separat boxer och dvdspelare på andra våningen :) Vill du få upp befintlig DVD med antennkabel så behöver du en omvandlare, tex en gammal video. Har du RF ut från boxern så kan du koppla scart från boxern till TVn och antennsladd in i videon, annars en scart till tvn och en annan till DVDn. DVD scart till videon och andra scart alt s-video (eller component/HDMI, beroende på tv/dvd) till TVn. Antennsladd från videon till andra våningen. Problemet blir fjärren, tex att styra dvdn, att byta kanal på boxern, samt skifta mellan boxer/dvd. Det finns linksystem för IR som går i antennsladden.

Personligen hade jag åtminstonde haft en dvd-spelare på vardera stället.

Tack för svaret. Jag hade det kopplat så att det funkade på andra våningen men när jag kastade ut videon och köpte en dvd så fick jag det inte att funka. Anledningen till att jag vill ha det på detta vis är att jag har byggt in tvn i vindsutrymmet och inte vill såga upp för dvd eller boxer. Var köper man omvandlare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.