Har ett problem jag inte blir klok på eller missar jag något enkelt?

I fritidshuset har vi bra förutsättningar för att ta emot marksänd linjär TV och har endast en enkel hajfena till antenn ute på fasaden. Det funkar bra men jag vill snygga till anslutningen lite och montera ett infällt antennuttag istället för att låta kabeln komma in i rummet. Men när jag ansluter kabeln från antennen till uttaget tappar jag signalen. Vad kan skillnaden vara som gör att det ena funkar men inte det andra? Bild 1 fungerar men anslutning till bild 2 funkar inte.

Antennkabel kopplad till ett metalliskt splitterblock på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet infällt antennuttag på golv med synliga anslutningar och inga anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är den övre blanka en mojäng för att mata hajfenan med ström? Den måst isf sitta före uttaget, minns inte på raken hur uttagen är kopplade men det kan sitta någon konding som inte släpper genom matningen.
Det finns även uttag med olika dämpning, ett för centralantenn tex dämpar mellan "linjen" och uttaget och den dämpningen kan vara ganska rejäl., ett villauttag för antenn på taket ska dämpa så lite som möjligt.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är den övre blanka en mojäng för att mata hajfenan med ström? Den måst isf sitta före uttaget, minns inte på raken hur uttagen är kopplade men det kan sitta någon konding som inte släpper genom matningen.
Det finns även uttag med olika dämpning, ett för centralantenn tex dämpar mellan "linjen" och uttaget och den dämpningen kan vara ganska rejäl., ett villauttag för antenn på taket ska dämpa så lite som möjligt.
Ja precis, den blanka är en strömmatning. Då ska jag testa att koppla den innan uttaget. Tack för input!(y)
 
A
Sen bör du ha koll vad uttaget har för dämpning, det lär dämpa mer än 4dB då det inte är ett slututtag. Jag skulle sätta ett slututtag med bara nån dB i dämpning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.