Hej jag har precis flyttat in i ett 70 talshus med en äldre antenn. Har köpt en ny antenn som jag har installerat på taket en triax unix 52 e21-60. Jag har dragit ner biltemas kabel till vinden där jag skruvat fast den i en gammal "spliter?" för att kunna ha tv i sovrummet, hur som originalkabeln från "splitern" kommer ner i ett rum där jag inte ska ha ska ha någon tv, här funkar signalen bra. Men jag byter då ut orginal kabeln till en 6m längre kabel som går till nästa rum och nu får jag väldigt dålig signal. Ska tilläggas att denna linje ska gå till vardagsrummet sen som är 20 kabel meter bort och har två terminaler extra på vägen. Ska försöka lägga upp en bild på "splitern". Skulle vara evigt tacksam på tips vad jag ska göra? Behöver jag byta ut
splitern på vinden behövs det en förstärkare. Ska bara se tv ett rum i dagsläget och det är tyvärr rummet som är i slutet på linan.

En gammal splitter för TV-antennkablar fastskruvad på ett träreglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antennkablar anslutna till en signaluppdelare på en vind med isolering och en metallstolpe.
Skapa konto

Spontant känns det som att kabeln från antennen ska kopplas in i den vänstra, ensamma plinten. Lite svårt att tyda texten, med det skulle även kunna vara ett sammankopplingsfilter. Vad satt det för antenn förut, och hur var den gamla kabeln inkopplad?

Jag tror inte det där är en splitter utan ett antennfilter. Kan du läsa någon beteckning på den? Svårt att se på bilderna hur det är, men mittledarna får inte ligga emot metallen. De är för långa.
Vissa äldre kablar klarar inte de höga frekvenser som digital tv ligger på.
Bäst är att du köper ny splitter, kabel och uttag som är gjorda för dagens frekvenser.
Se också till att hålla så kort längd som möjligt på alla kablar och inte ha onödiga slingor. Dessa medför onödig dämpning av signalen.

Redigerat:
Jag har bytt ut kabeln där till vänster som går till ett av rummen i övervåningen. Var bara att det funkade före så som det ser ut på bilden ändå skillnaden är att jag har en ny kabel som är 9m i stället för 3m. Vad blir det för skillnad om jag tar bort filtret får man bättre signal då tror du. Filtret ser ju rätt gammalt ut.

Har inte ändrat hur kablarna är kopplade på vinden, har bara bytt kablar.

Om det nu verkligen är ett filter så användes det tidigare när man hade separata antenner för TV 1 och TV 2 som sändes på VHF resp UHF. Om du kopplar in en riktig splitter avsedd för digital tv så kommer den inte att dämpa signalen i onödan eftersom den är gjord för de frekvenser som digital tv sänder på.

På en splitter brukar ingången vara den ensamma kabeln och sedan har man två utgångar.

Den äldre antennen är nedanför
Tvådelad takantenn monterad på snötäckt tak mot ljus himmel.
Skapa konto

Ok kan ju ändra och se om det blir någon skillnad.

Ok tack, ska nog testa att koppla förbi filtret. Tror ni att jag kommer att behöva någon förstärkare till vardagsrummet är lite grön på detta område som ni förstår.

Ska du bara till ett ställe så koppla förbi den där dosan vad det nu är för nåt (splitter förmodligen).
Allra bäst är en oskarvad kabel hela vägen.

Till skillnad från vanlig el så handlar högfrekvens inte bara om galvanisk kontakt, utan att undvika veck, skarpa avslut, hårdklämda dragavlastare, kablar med olika impedans mm.

Den äldre antennen ser dessutom ut att vara för FM-radio? I så fall är det nog ett delningsfilter för sammankoppling av radio och TV-antenn.

FM-radio eller VHF band I, där fanns understundom TV1 en gång i världen.
Nåt sammankopplingsfilter behöver du inte, däremot en splitter om du ska ha antennuttag på fler ställen.
Oskarvat är bäst.
Prova utan förstärkare. Om dfet sedan visar sig att det behöves en förstärkare så ska den sitta så nära antennen som möjligt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Dessutom är din UHF-antenn dålig. Det fattas en hel del metall på den. :)
Om du ska greja så passa på att köpa en ny antenn också.

Ser inga fel på antennerna. De ser helt OK ut, fin installation med kabelgenomföring till röret och en riktig takstos.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.