För er som har kört Telias trådlösa bredband och haft dålig kapacitet, det ska vara åtgärdat nu i juli. Om ni ringer till kundtjänsten och klagar kommer ni få en/två fria månader som kompensation.

Jag kör med Telenors Mobila Internet för 199:- i månaden, det funkar kanon! Jag har tagit tjänsten mitt vanliga mobilabb och tagit ut ett tvillingkort. På så vis har jag bredband hemma (Ljusterö) via en 3G-router med inbyggs IP-telefoni anslutning och helt fri surf även i mobilen!

När man tankar har jag normala nedladdningshastigheter på 200kb/s, det är ungefär vad jag hade på mitt ADSL för ett antal år sedan, och det får räcka (i brist på realistiska alternativ), en server står på dygnet runt så det gör inget att det tar lite tid att ladda ner stora filer.

Dessutom kör jag IP-telefoni över det hela för att kunna använda mitt "fasta" 08-nummer. Det abbonemanget har jag hos www.affinity.se

Jag anser att detta f n är det absolut bästa alternativet till att betala sjukt stora pengar till att Telia ska komma och dra ut en stenåldrig koppartråd. Dessutom kommer ju strax Turbo-3G att öka till 7 Mbit.

Jag har hört att man blir strypt på bandbredden hos den där NMT-grejen, om man belastar nätet för hårt, är man då en tankande, internetradiolyssnande som dessutom besöker t ex SVTs videoarkiv så lär det inte vara något för mig.

Vispen74 skrev:
Jag har hört att man blir strypt på bandbredden hos den där NMT-grejen, om man belastar nätet för hårt, är man då en tankande, internetradiolyssnande som dessutom besöker t ex SVTs videoarkiv så lär det inte vara något för mig.
Det finns två volymnivåer
2Gb/mån eller 4Gb/mån
När man gått över stryps hastigheten, enl uppgift, har inte slagit i taket ännu.
T

Vispen74 skrev:
Jag kör med Telenors Mobila Internet för 199:- i månaden, det funkar kanon! Jag har tagit tjänsten mitt vanliga mobilabb och tagit ut ett tvillingkort. På så vis har jag bredband hemma (Ljusterö) via en 3G-router med inbyggs IP-telefoni anslutning och helt fri surf även i mobilen!

När man tankar har jag normala nedladdningshastigheter på 200kb/s, det är ungefär vad jag hade på mitt ADSL för ett antal år sedan, och det får räcka (i brist på realistiska alternativ), en server står på dygnet runt så det gör inget att det tar lite tid att ladda ner stora filer.

Dessutom kör jag IP-telefoni över det hela för att kunna använda mitt "fasta" 08-nummer. Det abbonemanget har jag hos www.affinity.se

Jag anser att detta f n är det absolut bästa alternativet till att betala sjukt stora pengar till att Telia ska komma och dra ut en stenåldrig koppartråd. Dessutom kommer ju strax Turbo-3G att öka till 7 Mbit.

Hej, kan du köra IP-telefoni över 3G ? har du Turbo-3G eller " vanligt " 3G ? tänster kräver ju minst 128 kBit/s i båda riktningarna... ( IP-telefoni )

weed skrev:
Hej, kan du köra IP-telefoni över 3G ? har du Turbo-3G eller " vanligt " 3G ? tänster kräver ju minst 128 kBit/s i båda riktningarna... ( IP-telefoni )

Först så hade jag Telias mobila internet, dvs "vanlig" 3G, med detta fungerade IP-telefonin inte så värst bra, ljudet blev i klass med röstsamtal över MSN messenger ungefär. Dock så vet jag inte om det berodde på att jag hade usel täckning med Telia eller om hastigheten i 3G-nätet helt enkelt inte räckte till.

Nu med Telenor har jag en hyffsad täckning, och ljudet blir fin-fint! Det är ju då Turbo-3G.

Om inte 3G-nätverket hade räckt för IP-telefoni så hade väl rimligen inte Draytek, Ericsson m fl tillverkat hårdvara för just denna kombination antar jag.

Om du har en 3G uppkoppling i dag så kan du ju teckna ett IP-abb hos t ex Cellip och ladda ner gratisprogrammet X-lite, sedan är det bara att testa själv. Det blir en 100-lapp i kostnad (som man får ringa upp), men det kan det vara värt för att själv bilda sig en uppfattning.

De codecs i X-lite och min Draytek-router för IP-telefoni som jag använder kräver endast 64Mbit, skall ställa om till en mer krävande codec och testa om det funkar lika bra vid tillfälle.

borde räcka med 64 för telefoni. Det är ju vad isdn använder och gsm med för den delen

"Endast 64 Mbit", det är mycket de, ska det vara 64Kbit??per sekund då.

Prototypen

Kbit iom att det var det som nämdes i inlägget ovan

mats_o skrev:
borde räcka med 64 för telefoni. Det är ju vad isdn använder och gsm med för den delen
Gsm använder inte ens så mycket.

Inspelning sker med 64kbit men överföringen över nätet sker med mycket lägre än det eftersom det komprimeras med en gsm-metod. Ända ner till 7-8 kbit/s. Detta för att få plats med fler samtal i nätet.

• gsm_rate.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det steget hadde jag missat.:o

Men fel hade du ju inte :)

Inspelningen sker ju i 64kbit i både gsm och isdn.Skillnaden är att varje isdn-förbindelse är på en egen kabel och kan således nyttjas fullt ut. Till skillnad mot gsm som ju måste dela etern med många.

Det finns också ip-telefoniprogram till datorn som använder sig av gsm-komprimering för att minska bandbreddsbehovet. Problemet är bara att ljudkvaliteten blir ju därefter.

Sedan tycker jag även att alltför många utvecklare ignorerar bandbredd och andra "basic" prestandakrav eftersom det inte riktigt krävs idag.

(Inser nu att det blev off-topic. Sorry. Man ska inte skriva inlägg med semester och ett glas vin :) )

Vispen74 skrev:

Kräver inte IP-telefonin att man får ett "riktigt" IP-adress, trodde man med 3, Telia m fl fick en NAT-adress (IP som börjar på 10.x.x.x, 172.?.x.x eller 192.168.x.x). NMT erbjuder riktigt IP-address som standard och de andra har jag hört kan erbjuda det som extra tjänst för företag för att t ex kunna köra VPN och liknande, men jag hittar inget om detta på deras hemsidor.

Vågar inte svara på hur telia gör på sitt 3g nät men annars kör de med skarpa ip. VPn funkar fint över nat om det är rätt gjort och det är burken på den nat:ade addressen som anropar en server på ett riktigt ip

Uppdaterar lite:
Jag har nu kört IP-telfoni över 3G ett tag, och kan säga följande: Det är en nödlösning. Affinity visade sig inte funka någe vidare då de bara stöder G.711 codecen (64 kbit), de stöder förvisso GSM-codecen, men det gör i dagsläget ine Draytek-routern. G.711 funkar för det mesta, men ibland hackar det. Kör just nu med Cellip och G729 codecen istället (8kbit), och det blir lite sämre ljudkvalitet, men utan hack och avbrott. Dock upplever den andra parten alltid ett eko första sekunderna av samtalet. Kan vara pga långa svarstider.

Vispen74 skrev:
Uppdaterar lite:
Jag har nu kört IP-telfoni över 3G ett tag, och kan säga följande: Det är en nödlösning. Affinity visade sig inte funka någe vidare då de bara stöder G.711 codecen (64 kbit), de stöder förvisso GSM-codecen, men det gör i dagsläget ine Draytek-routern. G.711 funkar för det mesta, men ibland hackar det. Kör just nu med Cellip och G729 codecen istället (8kbit), och det blir lite sämre ljudkvalitet, men utan hack och avbrott. Dock upplever den andra parten alltid ett eko första sekunderna av samtalet. Kan vara pga långa svarstider.
Är det inte uppenbart att det blir långa svarstider vid ip-telefoni över gsm eller umts, och därav är båda mindre lämpat för ip-telefoni.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.