Hej.

Vi är på väg att ta in hantverkare för att fixa iordning ett rum i källaren. På golvet ligger el-golvvärme på oisolerad platta. Vi är intresserade att ta bort den plus plattan och se om vi kan få in lite isolering och sedan vatteburen golvvärme kopplad till BVP. Precis som så många källarprojekt-trådar har gjort.

För detta har vi tänkt nyttja en firma från Göteborgsregionen. De håller på i ett grannhus där de just gjort samma nästan hela deras källare.

Vi hade över deras arbetsledare som inspekterade vårt rum och vi gick även över till grannen.

Hursomhaver så gick jag därifrån med ganska många frågetecken:

De hade bilat halva plattan, alltså inte hela då de tyckte det räckte. Därefter lade de på en "värmereflekterande isolering", sedan golvvärme och sedan gjöt de nytt golv.

De tog fram en bit av den isolering som de använt och jag kunde bedöma att den var ca 2-3 cm tjock. Den var slående lik biltemas ljuddämpningsplatta: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/

isolering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag mailade mina funderinga (räcker tjockleken? kondens?) till chefen för företaget och fick svar:

"Vi har inga dåliga erfarenheter av en tunn isoleringsmatta. <arbetsledaren> har erfarenhet av sådant. Jag tror inte heller på kondens. För att det ska bildas kondens så måste det finnas luft emellan.
Vi kan förstås lägga tjock isolering, men jag tror inte att man vinner så mycket på det. Det beslutet kan man ta efter att man bilat bort det befintliga golvet."

Så, vad säger ni? Vid googling "värmereflekterande isolering" så hittar jag knappt något liknande material...

Redigerat:
Det kan ju inte vara en seriös firma. Skumplasten lär tryckas ihop till ingenting av betongen. De kunde lika gärna lägga ut byggplast istället.

• Gilla
FG
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.