Hej, jag har en dörrsmyg till ytterdörren som är ca 35 cm djup. Stommen är putsad tegel, och jag har bredspacklat smygen och hade tänkt sätta microlitväv, sockel nedtill o måla. Men nu tror jag det blir betydligt bättre i anslutning mot dörrfoder etc (se bild 1), att helt enkelt limma på någon skiva på sidorna och taket av smygen, och skippa golvsocklar i denna del. För att det ska se bra ut nedtill måste då skivan ligga ordentligt dikt an mot golvet. Golvet är ojämnt, men det fixar jag med en passare och s.k. "scribing".
Frågan är bara vad man väljer för skivmaterial, MDF känns inte helt lämpligt med tanke på att det ska ligga nertill mot (skur-)golvet i en hall med en del slitage, samma med plywood, kan väl svälla vid fukt. Hittade Malåbrädan på Beijer och tyckte det lät klockrent - en limmad skiva av massiv furu. Men de fanns bara i 18mm, och så mycket vill jag inte att det bygger. Hittade ett mycket fint exempel i Gård&Torp, se bild2. Precis så skulle jag vilja få till det.
Någon som vet vilket skivmaterial man kan använda för att uppnå den "konstruktionen"?
Bild 1

Bild 2 (exempel från Gård&Torp nr. 3/2009)

Frågan är bara vad man väljer för skivmaterial, MDF känns inte helt lämpligt med tanke på att det ska ligga nertill mot (skur-)golvet i en hall med en del slitage, samma med plywood, kan väl svälla vid fukt. Hittade Malåbrädan på Beijer och tyckte det lät klockrent - en limmad skiva av massiv furu. Men de fanns bara i 18mm, och så mycket vill jag inte att det bygger. Hittade ett mycket fint exempel i Gård&Torp, se bild2. Precis så skulle jag vilja få till det.
Någon som vet vilket skivmaterial man kan använda för att uppnå den "konstruktionen"?
Bild 1

Bild 2 (exempel från Gård&Torp nr. 3/2009)

Jag skulle tveklöst använda MDF. Är du orolig för fukten är det väl bara att måla extra noga i änden innan du monterar. Jag har själv mdf i smygen till dörren, har inte haft några problem på 4-5år.
Du borde kunna hitta stavlimmad furu som är både 12 och 16mm tycker jag?
Du borde kunna hitta stavlimmad furu som är både 12 och 16mm tycker jag?
Ja 6 mm finns, men brukar inte finnas hemma hos bygghandlaren. De kan beställa hem. Försök att få samfrakt med bygghandlarens vanliga leveranser så du inte behöver betala frakt för en skiva vilket blir dyrt.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Ok. det var ett bra tips som jag får ta till vid limningen. Funderar på att använda plywood istället för MDF. Nackdel är är väl priset vilket är irrelevant i denna skala. Där kan man ju gå ner till 4mm typ.
Sen är man ju amatör satte fodret först som bilden nedan visas, kant i kant med ofodrade smygen, istället för att först klä smygen med skiva och sen anpassa fodret i sidled för att täcka ev. glipor mellan skivan och (säkerligen) ojämna väggen. Nu blir skivans sida synlig (ett skäl till att man vill ha den så tunn som möjligt), men det borde väl gå att få bra med det fina snittet från Festool TS-55 och lite latexfog emellan hoppas jag. Fördelen är ju att ev sprickor mellan foder o smyg syns mindre då man inte försöker uppnå en osynlig slät yta.
I bilden från Gård &Torp (första inlägget) verkar de ju också ha en markerad kant mellan skivan i smygen och fodret.
/A
Sen är man ju amatör satte fodret först som bilden nedan visas, kant i kant med ofodrade smygen, istället för att först klä smygen med skiva och sen anpassa fodret i sidled för att täcka ev. glipor mellan skivan och (säkerligen) ojämna väggen. Nu blir skivans sida synlig (ett skäl till att man vill ha den så tunn som möjligt), men det borde väl gå att få bra med det fina snittet från Festool TS-55 och lite latexfog emellan hoppas jag. Fördelen är ju att ev sprickor mellan foder o smyg syns mindre då man inte försöker uppnå en osynlig slät yta.
I bilden från Gård &Torp (första inlägget) verkar de ju också ha en markerad kant mellan skivan i smygen och fodret.
/A
Redigerat:
Det blir nog bra, att sätta fodret precis i liv med smygen avslöjar absolut alla små skevheter. (Därför brukar man dra ut/in(?) fodret 5 mm eller så. I mitt eget hus har tidigare ägare inte riktigt kunnat bestämma sig, vissa indrag är 2 mm- andra 2 cm...)
Eller så kör du med 6 mm MDF och fräser en rund kant på smygen så smälter den in med fodret och det ser ut precis som om det var gjort i "rätt" ordning.
Vad bra med råd man får här! I mitt fall blir det ju inget riktigt indrag eftersom jag gjorde det i fel ordning. "Indraget" blir ju precis så tjock som MDF:en är. Men en liten sträng fog fixar nog ev. glipa. Och att fräsa en rundning gör ju också MDF:en mindre känslig för stötar i kanten. Men det är jobbigt vad minsta misstag i detaljerna kan ge merarbete!
Funderade i morse på om man ändå inte skulle plocka bort fodrena (med allt vad det innebär - ta bort ett närliggande element, nya golvsocklar som ligger an, anpassa utanpåliggande kulo-dragning i kant med foder etc etc). Skönt att jag nog kan få till det utan allt detta....
/A
Funderade i morse på om man ändå inte skulle plocka bort fodrena (med allt vad det innebär - ta bort ett närliggande element, nya golvsocklar som ligger an, anpassa utanpåliggande kulo-dragning i kant med foder etc etc). Skönt att jag nog kan få till det utan allt detta....
/A
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är detta för rund tunna sak?
Fritidshus -
Vilken handdriven pump för att fylla liten badtunna med sjövatten?
Fritidshus -
Är tunnare regel på kortlingar ok för fris?
Altan & Uteplats -
Falu Rödfärg - oöppnad gammal som är för tunn
Färg, Måla & Tapetsera -
Renovera trädäck, för tunna reglar?
Altan & Uteplats