Byggahus.se
Jag vill bygga en bod med måttlig isolering, jag hade tänkt mig 95 eller möjligen 120 mm. Väggen blir då tex 12+95+11+12 = 130 mm tjock + luftad fasadkonstruktion. Jag vill inte ställa väggen direkt på platta utan ha en sockel ngnstans mellan 300 och 800 mm hög och den bör också vara isolerad även om man ju lär bli tvungen att göra den tunnare, tex 50 mm men helst mer, sockeln bör ju inte vara tjockare än väggen. Isoleringen bör åtminstone i huvudsak finnas på sockelns kalla sida. Många skulle väl mura m leca eller lättbetong men det är inte speciellt effektiva isolermaterial. Kanske man kunde bygga en sockel i plåtreglar men jag är intresserad av en ganska hög och delvis jordtäckt sockel och då känns betong som det bästa alternativet.

Vad tror ni andra på forumet vore bästa lösningen i ett sådant fall? Något slags sandwichsockel med isolering något innanför mitten? Relativt tunn betongsockel med isolering o ngt slags skiva på utsidan? Hur ser man i det senare fallet till att väggsyllen får tillräcklig bärning?

Bostadshus byggs ju idag med tjock isolering och då är det väl i allmänhet överkomligt att få med både bärande och isolerande funktion i vägg och sockel men för socklar t tunnare väggar där man dessutom vill hantera kontakt med fuktig jord känns det som en utmaning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.