Har renoverat köket och förra ägaren hade satt plyfa på väggarna över gipsen. Istället för att riva ner plyfan så satte vi renoveringsgips 6 mm och spacklade och tapet men hur ska man göra vid fönstren?

Då det är inåtgående fönster måste det vara tunt alltså riktigt tunt ca 3 mm, tumstockstjockt ungefär.

Jag har köpt vitmålad masonit som jag tänkte såga till och fästa med småspik. Men hur ska jag göra snyggt vid kanten? Ska jag låta masoniten gå kant i kant med gipset och sen måla änden på masoniten och dra en silikonsträng eller ska jag låta masoniten gå kant i kant med gipsen och sedan sätta foder runt om

Närbild på fönsterkarm med synlig fog mellan vitmålad masonit och renoveringsgips vid inåtgående fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en del av ett inåtgående fönster med synlig gipsskiva och trädetalj.
Skapa konto
Närbild på kanten av ett inåtgående fönster med synlig plyfa och gipsvägg.
Skapa konto

Tog några bilder, dock inte det lättaste att få till vinklarna

Bilderna är svårtolkade..

Skulle en ytterhörnslist fungera?

Jag skulle skära av 1cm runt fönstret och sätta klackfoder, det är minst ingrepp på det befintliga

Svårt att se på bilden men varför går plyfan så långt ut du ska väl skarva smygen på djupet ?

Tack för tipsen. Båda varianterna kan absolut funka!

Smurfen, precis. Tanken är att sättavitmålad masonit på djupet från fönstret ut mot rummet. Frågsn är hurman gör snyggast avslut. Och båda varianterna av lister ovan kan funka

Finns det klackfoder som tar en plyfa+gips ? Det bästa är nog att riva bort salningen runt fönstret och sätta en ny att skarva med masonit låter inte som en bra ide.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.